Nieuwe huisstijl in de praktijk 6 Ontwikkelingen Follow-up moet effect sorteren Problemen direct oplossen 2 Januari feestelijk verlopen Levering van produkten Binnen een maand werden ruim 1900 kantoren van nieuwe brochurestandaards voorzien. Na de intensieve reclamecampagne zullen de meeste Nederlanders het nieuwe beeldmerk van de Rabobank wel één keer hebben gezien. De klanten ontvingen een mailing over de nieuwe huisstijl. Bovendien konden zij in de bankhal kennismaken met de vernieuwende Rabobank. Het ging én gaat nog wel eens mis met de toelevering van materialen. Vaak is het te danken aan de vindingrijkheid van de plaatselijke banken dat alles toch nog op z'n pootjes terecht komt. Een rondgang langs acht banken levert uiteenlopende reacties op, variërend van wat teleurstelling tot enorm enthousiasme. Half december vonden alle klanten van de Rabobank de uitgebreide mailing met ant woordkaart in de brievenbus. De Rabobank Vught kon een respons van iets minder dan het landelijke gemiddelde van 4 procent vast stellen. Cees Stuifbergen, werkzaam bij Be drijfsvoering en belast met het huisstijlpro ject, constateert dat vooral het P/E-segment sterk heeft gereageerd. 'De reacties worden doorgegeven aan de medewerkers die de be treffende klanten onder hun hoede hebben. Zij verzorgen een telefonische follow-up en maken een afspraak. Opvallend is, dat er naast afspraken op de bank, ook veel afspra ken worden gepland bij de mensen thuis. Hieruit blijkt wel dat zij dat bijzonder op prijs stellen.' Collega Betty Miltenburg, groepshoofd Particulieren, stelt vast dat de telefonische follow-up zeer werd gewaar deerd. 'Het onderwerp hypotheken is op dit moment erg in trek. Veel mensen willen graag praten over verbouwen en de over waarde van hun huis.' Cees den Bieman, onderdirecteur Commerciële Zaken van de Rabobank Breda, zegt dat de telefonische follow-up bij hen erg positief is geweest. 'Er worden boven verwachting veel afspraken gepland met klanten.' In Hilversum was de respons iets hoger. Naast een onderwerp als wonen wilde men ook veel weten over het starten van een eigen bedrijf en de mogelijkheden van pensioen voorzieningen. Martin Hofstede, hoofd Par ticulieren, onderscheidt in de follow-up twee zaken: 'Ten eerste komt er direct produktie tot stand en ten tweede merken we dat de klant deze persoonlijke benadering bijzonder op prijs stelt. Op dit moment loopt er een training in het verzorgen van een follow-up, want je moet dat goed doen wil het effect sorteren.' De Rabobank Oldenzaal-Weerselo heeft een telemarketing team samengesteld om dit professioneel aan te pakken. Jan Nij- huis, hoofd Particulieren, constateert ook bij zijn cliënten een bijzondere belangstelling voor wonen. 'Deze klanten krijgen een extra mailing die is gericht op de infodag op 25 maart. En ook deze mailing krijgt weer een telefonisch vervolg.' Hein Steinen, staf medewerker PR en Marketing van de Rabo bank Roermond e.o., vindt dat uit de huis stijlmailing behoorlijk wat commerciële ac ties voortvloeien. 'Meer dan voorheen, dat is duidelijk. De belangstelling van onze klanten gaat vooral uit naar wonen, verzekeringen en pensioenen.' Natuurlijk zaten er ook minpunten aan de huisstijlmailing. Den Bieman was bijvoor beeld niet erg gelukkig met de kwaliteit van de mailing. 'We vonden de papierkeuze en de keuze van de soort printer erg ongelukkig. Dat kwam de kwaliteit van de mailing niet ten goede.' De Rabobank West Maas en Waal had met het probleem te maken dat het adressenbestand niet geheel juist was. Het betrof een aantal dubbel verstuurde mailings en enkele mailings aan reeds overleden men sen. Carlo Boonman, cliëntenadviseur bij deze bank, ziet dit als ernstige missers. 'Ver der werkt het goed. De klanten worden bin nen drie dagen gebeld en reageren over het algemeen positief. Je hebt natuurlijk altijd mensen die weer over de kosten van de ver nieuwing beginnen, maar dat houdt vanzelf een keer op.' De Rabobank Westfriesland- Oost kreeg een paar klachten over foutieve mailings. 'We hebben die direct rechtgezet en daar krijg je dan weer erg leuke reacties op.' zegt Jan Smit, kantoormanager van het kan toor in Andijk. De meeste plaatselijke banken hebben van 2 januari een feestelijke dag gemaakt. De Rabobank Vught organiseerde een ballon nenwedstrijd. En het ontbijt, mèt beschuit met muisjes, werd smakelijk genoten. De Rabobank Hilversum deelde die dag bank pashouders en agenda's uit. En noteerde, heel alert, de reacties van de cliënten. Martin Hofstede: 'De meeste klanten reageerden heel positief op deze actie. Mensen die zich nega tief uitlieten over de nieuwe huisstijl kregen een paar dagen later een persoonlijke brief van de directie, waarin het belang van de speciale relatie tussen hen en de bank goed werd belicht. Na deze brief werd nog eens telefonisch contact opgenomen. De reacties waren toen veel milder, zelfs begrijpend. Je ziet dat die extra aandacht echt resultaat heeft.' Dat er op logistiek gebied het één en ander schort aan de gigantische huisstijlope ratie zal voor niemand een verrassing zijn. Hoewel Steinen begrip heeft voor de situatie, tweeduizend kantoren bevoorraden is ten slotte niet niks, is men in Roermond niet goed te spreken over de communicatie om trent de levering van materialen. 'Dat be paalde zaken niet op tijd geleverd kunnen worden, daar kom je als bank wel overheen. Maar dat je daarover pas op het laatste mo-

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1995 | | pagina 6