Informatie over de activiteiten van de Rabobank- Academie Ontwikkelingen 13 Unfreezing Minder vrije tijd Kwaliteit Trainingsmanagers De opleidingen en seminars van de RabobankAcademie sluiten aan bij het kwaliteitsprofiel van diverse groepen Rabobankmedewerkers. Waar mogelijk wordt gewerkt voor een wettelijk erkend diploma. Meer informatie kan worden aan gevraagd bij de RabobankAcademie. General courses (030) 901492 (drs. H.Arkesteijn); special courses (mr. H. van de Schraaf) (030) 90 1493; seminars (G. Talmon) (040) 346448. is niet opgedeeld in vakken, maar in thema's. Bij tentamens wordt wel weer in vakken be paald of iemand voldoet aan de gebruikelijke HEAO-eisen, anders zou de cursist aan het eind van de rit geen erkend diploma kunnen krijgen. Bijzonder is ook dat in het pro gramma ruimte is voor eigen inbreng en we rekenen er ook op, dat de cursisten daarvan gebruik maken. Zo kunnen ze vragen om na dere toelichting van deskundigen, een lezing van een Rabobankmedewerker of van een specialist van buiten de organisatie en dergelijke. Nog een kenmerk van deze opleiding: de cursist is vrijgesteld van praktijktijd en stage. Dat scheelt, vergeleken met een willekeurige deeltijdstudent, zo'n 1.400 studie-uren. Bij de bepaling van het onderwerp voor de af studeeropdracht heeft de RabobankAcade mie een faciliterende rol. Er zal zoveel moge lijk worden gezocht naar onderwerpen, die aansluiten bij de Rabobankorganisatie.' De Greef: 'We leiden in het eerste jaar op voor het propaedeutisch examen. Een deel van de studenten kan dat examen al in sep tember afleggen, omdat ze vrijstellingen heb ben op grond van andere studies zoals SPD-I en II, Nima A en B of de Leergang economie en management van de Rabobank. De lessen worden nu nog in Utrecht gegeven, maar bij een grotere deelname kunnen cursisten straks terecht bij de HEAO's waarmee we samen werken en die over het land verspreid liggen. In het startprogramma ging het er vooral om de studenten te 'unfreezen', met andere woorden om een verbreding van het blikveld te krijgen. Ook de docenten worden 'opge leid'. Ze worden geselecteerd op hun deskun digheid en ze moeten passen in de filosofie van de Rabobankorganisatie.' Poelman en Starke zijn beiden van mening dat het management een voorbeeldfunctie heeft als het gaat om het verbreden van ken nis. 'We vragen immers ook van onze mede werkers zich zo goed mogelijk voor te berei den op de toekomst, waarin andere kennis, andere vaardigheden en een andere houding verlangd worden,' zegt Poelman, 'dan kun je zelf niet achterblijven'. In de privésfeer bete kent de zojuist aangegane studie voor hem minder sporten en het afzien van een be stuursfunctie. Starke: 'Wat je in vijf dagen deed, moet nu in vier dagen. Omdat ik deel uitmaak van een managementteam van vier mensen, verkeer ik op dit moment in de ge lukkige omstandigheid dat ik die vijfde dag weg kan. Maar hoe dat over een jaar of twee jaar zal zijn, is nu niet te voorspellen.' In januari startte de HEAO-CE-opleiding. 'Beginnen aan zo'n opleiding is een bewuste keus maken.' Ben Poelman, onderdirecteur Particulieren van de Rabobank Zwolle en Bart Starke, directeur Rabobank Loppersum-Middelstum horen bij de eerste groep studenten. Starke: 'Ik heb me in de afgelopen dagen gereali seerd, dat je wordt opgeslokt door het ritme van iedere dag en daardoor als het ware oog kleppen krijgt die het zicht beperken. Er gaat met deze opleiding een andere wereld voor je open.' Starke ziet de opleiding als een nood zakelijke en goede investering in de toe komst. 'Ik wilde vorig jaar een studie begin nen, maar toen ik hoorde van de plannen van de RabobankAcademie heb ik daarop gewacht.' Poelman: 'Ik ben in de afgelopen dagen veel kwaliteit tegengekomen. En daar mee doel ik op de organisatie, de docenten en het programma waarmee we kennis heb ben gemaakt. Mijn verwachtingen zijn hoog gespannen.' Poelman: 'Er is wel degelijk een span ningsveld. Het bestuur en de directie staan nu achter me', zegt hij, 'maar ik kan me voorstellen dat er momenten komen dat het volgen van deze studie problemen oplevert en mijn afwezigheid misschien minder begrip ondervindt.' De Greef: 'Voor dat soort en andere pro blemen staan de cursisten niet alleen. Ze worden begeleid door trainingsmanagers. Deze begeleiden niet alleen de cursist bij de studie, maar helpen ook bij het scheppen van voorwaarden in de werksfeer die nodig zijn voor een succesvolle afronding van de studie. We willen er alles aan doen om de opleidin gen te laten slagen. Zowel voor de bank als voor de cursist geldt, dat het studeren niet vrijblijvend is. De eindstreep halen is het doel.'

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1995 | | pagina 13