Kwaliteit van de materialen Samenwerking met Rabobank Nederland Actief benaderen van klanten Brochures enthousiast ontvangen Positieve reacties op tv-commercial ment wordt geïnformeerd, vind ik beneden peil. Anderzijds hebben medewerkers van Rabobank Nederland het schier onmogelijke gerealiseerd wanneer we met een spoedklus kwamen aanzetten.' Hetzelfde probleem ondervond men in Vught. 'Wij hadden voor 2 januari een ballonnenwedstrijd georgani seerd', vertelt Cees Stuifbergen, 'en dus een flink aantal ballonnen besteld. Uiteindelijk heeft iemand ze een dag van tevoren zelf uit Best moeten halen. We vinden dat de levering nog steeds niet optimaal is. Met moeite kan alle externe post de deur uit in nieuwe enve loppen.' Afgezien van te late leveringen is er ook wat wrevel ten aanzien van de kwaliteit van de materialen. Den Bieman 'De nieuwe af fiches hebben een heel andere maat dan de oude. We hebben affichekaders ingebouwd in muren en we moeten dus alle oude kaders vervangen.' Ook Jan Bouwmeester, hoofd Bedrijfsvoering van de Rabobank West Maas en Waal, reageert gematigd over de samen werking met leverancier Hypsos. 'Bij de op name van de benodigde materialen was men zeer inflexibel. Hiervoor heeft Hypsos later zijn excuses aangeboden, maar alle proble men met betrekking tot de posterframes zijn nog niet opgelost.' Over de samenwerking met Rabobank Nederland wordt zeer verschillend gedacht. De Rabobank Hilversum communiceerde met een vaste contactpersoon over alle aspec ten van de huisstijloperatie. Hofstede: 'Dat heeft prima gewerkt. Al met al heeft Rabo bank Nederland goed werk geleverd, vooral als je kijkt naar de grootte van de organisa tie. Natuurlijk is het een en ander fout ge- Steeds meer verschijnt op gevels het nieuwe beeldmerk. De nieuwe brochures maken bij klanten en medewerkers enthousiasme los. gaan. Zoiets is niet te vermijden. Maar wij hebben als plaatselijke bank ook weieens wat laten liggen. Zolang je maar begrip toont voor elkaar kom je er samen wel uit.' Een onderwerp dat meer enthousiasme losmaakt, is de presentatie van de nieuwe brochures. De actieve benadering van klan ten rondom de brochurestandaard verloopt bij de meeste banken prettig. 'De meeste klanten tonen zich verrast', vertelt Betty Mil tenburg, 'hoewel we ook een paar keer heb ben meegemaakt dat mensen verontwaardigd reageerden. Het voeren van een gesprek ver loopt over het algemeen redelijk, vooral wanneer het eerste contact eenmaal is gelegd. We besteden er in werkbesprekingen veel aandacht aan. Tenslotte is het voor de balie medewerkers nieuw om, net als in een win kel, op klanten af te stappen. We moeten wat dat betreft wel commerciëler worden.' Het directe contact met de klant bevalt goed. 'Het is wel zo dat je veel vragen krijgt, maar de informatie die moet worden opge zocht is snel te achterhalen met het nieuwe systeem', vindt Smit. 'Je moet even wachten op de produktinformatie', zegt Hofstede, 'maar in die tijd bladert de klant de brochu res nog eens door. Die zien er allemaal prach tig uit en nodigen uit tot lezen. De medewer kers zijn er laaiend enthousiast over.' Ook het enthousiasme van de klanten over de nieuwe brochures is groot. Boonman: 'Wij krijgen leuke reacties van klanten. Ze vinden dat de brochures er professioneel uitzien.' 'Je moet er wel anders mee omgaan dan met de oude folders', meent Steinen. 'Het zijn geen weggevertjes. De extra aandacht voor de klant is erg belangrijk. We merken dat dit ge waardeerd wordt en dat de klant het ook kan plaatsen in de nieuwe lijn van de Rabo bank.' Natuurlijk krijgen de medewerkers van plaatselijke banken ook veel reacties van klanten op de tv-commercial. 'Enkele klanten vonden dat de spanning in de commercial goed is opgebouwd. Ze vonden het heel sterk dat pas op het laatste moment de link naar de Rabobank wordt gelegd', vertelt Hof stede. Ook Nijhuis krijgt positieve reacties. 'Mensen vinden de commercial leuk en wil len dat ook even laten weten. Dat was een paar jaar geleden met de Aangenaam-cam- pagne wel even anders. Die liep parallel met de invoering van tarieven. Daar hebben we toen heel veel kritiek op gehad.' Ook Steinen is tevreden over de reacties op de commer cial. 'Het is een opvallende spot. De bank zelf staat niet op de voorgrond en de mense lijke momenten zijn goed gekozen. De bood schap dat de mens bij ons centraal staat komt heel goed over.'

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1995 | | pagina 7