'Klantgericht werken' een breed begrip Actueel 3 Verschillende opvattingen Grenzen aanvoelen Samen aan de slag Klantgericht, ook naar collega's Jeanne Saris: 'Klanten willen veel en vet eten. De vraag is of we dat ook moeten geven. Twee weken geleden ontvingen alle plaatselijke banken de eerste van de drie video banden over gedragsverandering. 'Hoe kunnen we zoveel mogelijk klantgericht werken' is het centrale thema van deze banden. Op een luchtige manier vertalen Peter Lusse en Olga Zuiderhoek dit naar de dagelijkse bankpraktijk. Grappig, maar wel duidelijk. Niet om te laten zien hoe het moet, maar om een aanzet te geven tot gedachtenuitwisseling, discussie, verbetering. Met als resultaat duidelijkheid over de houding ten opzichte van elkaar en naar de klant. Opvallend in deze aanpak is dat het belang van klantgericht werken aan de hele organisa tie wordt voorgehouden. Het is niet zo dat de baliemedewerkers van bovenaf wordt verteld hoe zij voortaan met de klanten moeten om gaan. Ook op directieniveau vindt de discussie plaats, samen met de medewerkers. 'Dat is heel belangrijk', vertelt Henriëtte Meyer, die zich onder meer bij de Rabobank bezighoudt met gedragswetenschappen in relatie tot orga nisatie-ontwikkeling, 'Als medewerkers heel hard werken aan klantgerichte gedragsveran dering, moeten ze niet bevestigd worden in oud gedrag door het management. Dan werkt het niet. We hebben ervoor gekozen om eerst de managers de banden toe te sturen. Die kun nen ze op hun gemak thuis bekijken. Er zit een uitgebreide handleiding bij met voorstel len hoe de band gepresenteerd en de discussie op gang gebracht kan worden. Voor directeu ren is dat best moeilijk, want hun sterke kant ligt vaak op vaktechnisch gebied. We hebben daarom ook gemeend hier goede begeleiding bij aan te moeten bieden.' Klantgericht werken is een begrip dat door iedereen weer anders wordt opgevat. Zo kan de één een snelle levertijd het allerbelangrijkst vinden, terwijl de ander kiest voor meer kwa liteit waar wat langer aan wordt gewerkt. Weten wat de klant wil is natuurlijk een voor waarde om er op in te kunnen spelen. Hoe wel? Jeanne Saris, keukenassistente bij Rabo bank Nederland in Eindhoven, weet precies wat haar klanten willen. 'Veel en vet, dat wil len ze bijna allemaal. De vraag is dan, of we dat ook moeten geven. Want het is natuurlijk niet goed voor onze klanten, al die vette hap jes. Maar geef je ze wat minder, dan vragen ze er iets bij. En maak je het minder vet, dan nemen ze extra mayonaise. We hebben nu stickers met groene appeltjes gezet bij het gezonde, minder vette eten. Kunnen ze zelf kiezen.' Dat een klantgerichte houding ook voorwaarden stelt aan de onderlinge samen werking, staat voor haar als een paal boven water. 'In de keuken zijn we een echt team. We helpen elkaar en vangen dingen voor el kaar op. Dat moet ook wel. Je moet tenslotte die klus elke dag weer samen klaren.' Bas van Beek, directeur van de Rabobank in Den Bommel, formuleert zijn opvatting over klantgericht werken als volgt: 'Voor mij houdt dat in dat je naar de totaalklant kijkt, zijn behoefte peilt en daarnaar levert. Het liefst nog iets meer. Maar je moet het resul taat van de bank niet te nadrukkelijk voorop stellen. De klant moet graag bij je terug wil len komen. Die grenzen moet je wel aanvoe len.' Maar wat voor de één de limiet is, is voor de ander nog maar net het begin. Door samen naar de videobanden te kijken, maak je dat schemergebied van wat wel en wat niet kan bespreekbaar. Meyer: 'We hebben de banden getest bij medewerkers, met het ver zoek zoveel mogelijk commentaar te leveren. Het aardige hiervan was, dat de discussie meteen losbarstte. Zo van 'bij ons gebeurt dat niet, maar gaat er dat en dat fout'. Er zit ten veel herkenbare elementen in, die direct reacties uitlokken. De scènes zijn wel zo neergezet, dat men zich niet op de vingers ge tikt voelt. Dat was voor ons een belangrijk punt en daar zijn we gelukkig in geslaagd.' 'Voor mij persoonlijk is klantgericht wer ken het inleven in de behoefte van de klant om van daaruit tot een win-winsituatie te komen', meent Jaap Wind, hoofd Commer ciële Zaken bij de Rabobank Gasselternij- veen. 'En met een win-winsituatie bedoel ik, dat zowel de bank als de klant voordeel be haalt.' Natuurlijk moet daarvan ook een ver taalslag gemaakt worden naar de dagelijkse praktijk. 'Leg al die opvattingen eens naast elkaar, praat erover, pik er een paar goede ideeën uit en ga daarmee aan de slag', is het advies van Meyer. 'Zo kun je met elkaar doe len formuleren, waar de manager op kan stu ren. Als medewerker krijg je dan helder op je netvlies wat er nu precies van je wordt ver wacht. En kun je onderzoeken in hoeverre je daarin slaagt.' Klantgericht werken is niet iets wat alleen van belang is voor mensen die rechtstreeks in contact staan met klanten. 'Het gaat veel ver der', vindt Meyer. 'Wat Jeanne Saris terecht opmerkt, dat je als team elke dag weer die klus moet klaren, geldt voor de hele organi satie. We werken met 35.000 medewerkers en leveren allemaal maar een heel klein stukje aan het totaal van de Rabobank. Sa menwerking is daarbij van groot belang. Als afdelingen met elkaar, maar ook als collega's onderling. En ook in die verhoudingen kun je klantgericht bezig zijn. Dan heb ik het echt niet over grote ingewikkelde processen, maar gewoon jezelf en je collega's de vraag voor leggen 'Hoe kunnen we het nog beter doen?'. En dat is vaak een kwestie van de camera op een ander standpunt zetten, zodat je er weer fris tegenaan kijkt. De video's zijn daarbij een handreiking.'

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1995 | | pagina 3