Informatie over
de activiteiten
van de Rabobank-
Academie
Ontwikkelingen 13
Unfreezing
Minder vrije tijd
Kwaliteit
Trainingsmanagers
De opleidingen en seminars van de
RabobankAcademie sluiten aan bij het
kwaliteitsprofiel van diverse groepen
Rabobankmedewerkers. Waar mogelijk
wordt gewerkt voor een wettelijk erkend
diploma.
Meer informatie kan worden aan
gevraagd bij de RabobankAcademie.
General courses (030) 901492
(drs. H.Arkesteijn); special courses
(mr. H. van de Schraaf) (030) 90 1493;
seminars (G. Talmon) (040) 346448.
is niet opgedeeld in vakken, maar in thema's.
Bij tentamens wordt wel weer in vakken be
paald of iemand voldoet aan de gebruikelijke
HEAO-eisen, anders zou de cursist aan het
eind van de rit geen erkend diploma kunnen
krijgen. Bijzonder is ook dat in het pro
gramma ruimte is voor eigen inbreng en we
rekenen er ook op, dat de cursisten daarvan
gebruik maken. Zo kunnen ze vragen om na
dere toelichting van deskundigen, een lezing
van een Rabobankmedewerker of van een
specialist van buiten de organisatie en
dergelijke.
Nog een kenmerk van deze opleiding: de
cursist is vrijgesteld van praktijktijd en stage.
Dat scheelt, vergeleken met een willekeurige
deeltijdstudent, zo'n 1.400 studie-uren. Bij
de bepaling van het onderwerp voor de af
studeeropdracht heeft de RabobankAcade
mie een faciliterende rol. Er zal zoveel moge
lijk worden gezocht naar onderwerpen, die
aansluiten bij de Rabobankorganisatie.'
De Greef: 'We leiden in het eerste jaar op
voor het propaedeutisch examen. Een deel
van de studenten kan dat examen al in sep
tember afleggen, omdat ze vrijstellingen heb
ben op grond van andere studies zoals SPD-I
en II, Nima A en B of de Leergang economie
en management van de Rabobank. De lessen
worden nu nog in Utrecht gegeven, maar bij
een grotere deelname kunnen cursisten straks
terecht bij de HEAO's waarmee we samen
werken en die over het land verspreid liggen.
In het startprogramma ging het er vooral om
de studenten te 'unfreezen', met andere
woorden om een verbreding van het blikveld
te krijgen. Ook de docenten worden 'opge
leid'. Ze worden geselecteerd op hun deskun
digheid en ze moeten passen in de filosofie
van de Rabobankorganisatie.'
Poelman en Starke zijn beiden van mening
dat het management een voorbeeldfunctie
heeft als het gaat om het verbreden van ken
nis. 'We vragen immers ook van onze mede
werkers zich zo goed mogelijk voor te berei
den op de toekomst, waarin andere kennis,
andere vaardigheden en een andere houding
verlangd worden,' zegt Poelman, 'dan kun je
zelf niet achterblijven'. In de privésfeer bete
kent de zojuist aangegane studie voor hem
minder sporten en het afzien van een be
stuursfunctie. Starke: 'Wat je in vijf dagen
deed, moet nu in vier dagen. Omdat ik deel
uitmaak van een managementteam van vier
mensen, verkeer ik op dit moment in de ge
lukkige omstandigheid dat ik die vijfde dag
weg kan. Maar hoe dat over een jaar of twee
jaar zal zijn, is nu niet te voorspellen.'
In januari startte de HEAO-CE-opleiding. 'Beginnen aan zo'n opleiding is een bewuste keus maken.'
Ben Poelman, onderdirecteur Particulieren
van de Rabobank Zwolle en Bart Starke,
directeur Rabobank Loppersum-Middelstum
horen bij de eerste groep studenten. Starke:
'Ik heb me in de afgelopen dagen gereali
seerd, dat je wordt opgeslokt door het ritme
van iedere dag en daardoor als het ware oog
kleppen krijgt die het zicht beperken. Er gaat
met deze opleiding een andere wereld voor je
open.' Starke ziet de opleiding als een nood
zakelijke en goede investering in de toe
komst. 'Ik wilde vorig jaar een studie begin
nen, maar toen ik hoorde van de plannen
van de RabobankAcademie heb ik daarop
gewacht.' Poelman: 'Ik ben in de afgelopen
dagen veel kwaliteit tegengekomen. En daar
mee doel ik op de organisatie, de docenten
en het programma waarmee we kennis heb
ben gemaakt. Mijn verwachtingen zijn hoog
gespannen.'
Poelman: 'Er is wel degelijk een span
ningsveld. Het bestuur en de directie staan
nu achter me', zegt hij, 'maar ik kan me
voorstellen dat er momenten komen dat het
volgen van deze studie problemen oplevert
en mijn afwezigheid misschien minder begrip
ondervindt.'
De Greef: 'Voor dat soort en andere pro
blemen staan de cursisten niet alleen. Ze
worden begeleid door trainingsmanagers.
Deze begeleiden niet alleen de cursist bij de
studie, maar helpen ook bij het scheppen van
voorwaarden in de werksfeer die nodig zijn
voor een succesvolle afronding van de studie.
We willen er alles aan doen om de opleidin
gen te laten slagen. Zowel voor de bank als
voor de cursist geldt, dat het studeren niet
vrijblijvend is. De eindstreep halen is het
doel.'