Uit de bank geklapt Verrekenkoersen in Mira Kringlooppapier PSD en signatuur 8 Forum Waarom wordt er in de organisatie niet meer gebruik gemaakt van kringloop papier, dat is toch beter voor het milieu? 'Kringlooppapier is inderdaad beter voor het milieu', stelt Wim Lange van Rabofacet. 'In welke mate er gebruik van wordt ge maakt, kan binnen de organisatie vaak niet door het individu worden bepaald. Maar het is wel zo, dat plaatselijke banken en eenhe den van Rabobank Nederland een grote vrij- De bankwereld is in I beurt veel,Steeds weer komen we voor verrassingen te staan. Al werkje bij een i'Uit de bank geklapt' d<; Waarom zijn de verrekenkoersen in Mira 's morgens pas vrij laat beschikbaar? Het risico is dan vrij groot, dat een transactie al voor de oude koers is uitgevoerd. 'Sinds 18 maart 1994 worden de verre kenkoersen om 8.30 uur vastgesteld door een valutahandelaar van onze bank', vertelt Yvonne Kuik-Schuitemaker van Treasury Produkten. 'Nadat de koersen zijn vast gesteld, worden deze ingevoerd in KIS, het koers informatie systeem. Via KIS worden de koersen doorgeleid naar Tandem en van daaruit verzonden naar telebankieren, Inter net, etcetera. Vervolgens worden ze tussen 8.45 uur en 9.00 uur ingevoerd in Mira. Bij het niet functioneren van één van de syste men treedt er direct vertraging op. Zo'n ver traging kan er toe leiden, dat de koersen pas na 9.00 uur beschikbaar zijn bij de plaatse lijke banken. Mira is echter niet de enige informatiebron voor de plaatselijke banken', benadrukt Kuik. 'Banken die Flits hebben, kunnen de koersen ook uit telebankieren halen. Maar ook op het koersenbandje, tele foonnummer (030) 940343, dat om 8.45 uur wordt ingesproken, staan de meest belang rijke verrekenkoersen. En voor de goede orde wil ik er nog op wijzen, dat de plaatselijke banken zelf moeten controleren of de koer sen van de juiste datum zijn.' i op vragen als 'Wat betekent ''/W irom gebeurt dat?'en'Wat zit er Vragen worden beantwoord door deskundigen. Het adres: Redactie Raboband, Uit de bank geklapt, interne adresco de UCR 519, fax (030) 901904. heid hebben in de keuze van de produkten die zij inkopen. Als er meer naar kringloop papier wordt gevraagd, zullen in- en externe leveranciers daar zeker rekening mee hou den. De vermindering van het houtgebruik voor papier is een bittere noodzaak. We ge bruiken jaarlijks 175 kilo papier per per soon. Met z'n allen verbruiken we bij de Rabobank jaarlijks de produktie van 12.800 voetbalvelden produktiebos. Waarom kring looppapier niet wordt gebruikt, ligt aan een aantal veronderstelde produkttechnische nadelen. Deze nadelen waren in de begin periode zeker aanwezig, maar de hoogwaar dige soorten van vandaag kunnen goed con curreren met andere papiersoorten. Stof kan een belastende factor zijn in een druk- of ko pieerprocédé. Maar als wordt gekozen voor de juiste papiersoort hoeft kringlooppapier op het gebied van slijtage en vervuiling van machine-onderdelen niet meer problemen te geven dan nieuw papier. Alleen voor hoge snelheid kopieerapparaten is het minder ge schikt. Sommige apparaten werken beter met bepaalde merken kringlooppapier. Dat is een kwestie van uitproberen. Een ander veelge hoord bezwaar is het uiterlijk. Dat zou niet Meer kringlooppapier zorgt voor minder houtgebruik. representatief zijn. Er is sprake van een wit- cultus, die veelal is ingegeven door het gevoel voor kwaliteit dat gebruikers hebben. Hoe witter het papier, hoe beter we de kwaliteit vinden. Maar dat is een aangeleerde smaak, want in de VS vindt men ons witte papier overdreven en dikdoenerig. Verder zou kringlooppapier minder contrast hebben. Ook dat is een kwestie van smaak. Velen vin den dat minder contrast prettiger leest. Tot slot de houdbaarheid. Er zijn slechts graduele verschillen tussen kringloop- en wit papier. Beide zijn 50 tot 100 jaar houdbaar. Ik denk dat dat voor al onze toepassingen lang genoeg is.' Is er een relatie tussen 'De signatuur' en 'PSD'? Wat heeft prioriteit? 'De begrippen Persoonlijk, Samenwerken en Deskundig staan centraal in de positione ring van onze bank. En enige tijd geleden ontving iedere medewerker de brochure 'De signatuur van de Rabobank', meldt Willem Lageweg, hoofd directoraat Communicatie. 'Beide zaken hebben nauw met elkaar te maken, maar vervullen ieder een eigen functie. De signatuur handelt over de nor men en waarden in onze organisatie. Het is een brede gedragscode die richting geeft aan ons handelen. Een dergelijke gedragscode vormt het hart van de identiteit van de orga nisatie. De positionering van de Rabobank is ontleend aan meer factoren dan onze identi teit alleen. Positioneren betekent een positie kiezen. Positie kiezen ten opzichte van klan ten én positie kiezen ten opzichte van con currenten. Dat betekent dat je keuzes moet maken. Pas dan kun je je onderscheiden. Uit consumentenonderzoek en concurrentie- analyses is gebleken dat de begrippen Per soonlijk, Samenwerken en Deskundig ons een onderscheidende positie in de markt ver schaffen. Een positie die zowel past bij onze identiteit alsook bij de behoeften van klan ten. Je kunt het ook nog anders zeggen. Een gedragscode handelt over mezelf (identiteit) en mensen (managers, medewerkers en klan ten). Een positionering handelt daarnaast ook over merken, mededingers (concurren ten), medestanders (partners) en media (communicatie

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1995 | | pagina 8