Feestelijke onthulling Andere sfeer Lokaal centraal 5 Mooie nieuwe formulieren Gewone werk gaat door Zo veel mogelijk aanpassen Rabobank bouwplannen. Daarom vonden we dit moment niet geschikt om met de nieuwe huisstijl in de pu bliciteit te komen.' De bank or ganiseerde op maandagavond een feestelijke nieuwjaarsreceptie voor de 105 medewerkers met hun partner. Nadat Jan te Veer, voorzitter van het bestuur, het hoe en waarom van de nieuwe huisstijl had toegelicht, volgde een quiz, waaraan vier medewer kers meededen. Banken vormden het thema. Paul Pleiter, produkt- specialist Betalingsverkeer Be drijven, was de eervolle verliezer. Hij vindt dat de bijeenkomst nog eens duidelijk maakte dat alle medewerkers van de bank Deventer hebben te maken met de nieuwe huisstijl. 'Bij mij stond de klant altijd al centraal. Maar dat moet voor iedereen op de bank gelden, van hoog tot laag. Ik denk dat 'samenwerken met en voor de klant' voor een gro tere bank wat moeilijker kan zijn dan voor een kleinere bank.' Kantoormanager Yolanda Warnier vertelt dat er nog maar weinig spontane reacties komen van klanten op de nieuwe huis stijl. 'Ik heb het idee dat de nieuwe opname- en stortingsfor mulieren meer opvallen dan het beeldmerk aan de gevel. De meeste klanten vinden de formu lieren mooi.' Voor twee klanten aan de bedrijvenbalie is de komst van het nieuwe logo geen nieuws. De één is van mening dat het perfect is, 'maar het kost een boel'. De ander herinnert zich iets van de filosofie achter de nieuwe huisstijl en vindt het een goede zaak dat de bank werkt aan een beter contact met de klant. Een paar klanten zijn te spreken over de kleuren. Weer een andere klant heeft begrip voor het feit dat er een nieuw logo is, maar denkt dat het geld beter naar arme landen had kun nen gaan. Paul Pleiter is de nieuwe brochures aan het door kijken. 'Goed leesbaar. De voor beelden van klantsituaties zijn ook een sterk punt.' 'De belangrijkste succesfac tor, dat bent u allemaal', zegt Tom van Vliet, voorzitter van het bestuur van de Rabobank Bommelerwaard-Noord, tegen 'zijn' medewerkers tijdens het nieuwjaarsontbijt op 2 januari. Zo'n veertig medewerkers, de voorzitters van bestuur en raad van toezicht schudden elkaar om even over half acht 's mor gens de hand in het hoofdkan toor in Zaltbommel. Even later vormt zich een rij voor het ont bijtbuffet. Ook Hoofddirectielid Wim van den Goorbergh woont het ontbijt bij. Het lopend buffet met de verse broodjes en een keur aan beleg doet een enkeling verzuchten dat het wel erg veel is zo vroeg op de och tend. Dan vraagt directeur Wim Heij even de aandacht voor de ontbijtspecial van Bank in Beeld. Een zacht gegrinnik klinkt op om de wel zeer uit eenlopende reactie van een klant bij de Rabobank Graaf stroom die het nieuwe beeld merk pornografisch vindt. Op weg naar de onthulling van de brochurestandaards en de nieuwe lichtreclame - het kan toor in Zaltbommel is één van de 250 uitverkorenen - ont vangt iedereen bij de deur van de kantine een klein zakje kleur rijke spekjes met de wens voor een 'spektaculair 1995'. Met champagne wordt de onthulling feestelijk ingezet. 'Dit wordt een probleem dag', verzucht Rien van der Voort, medewerker Automatise ring van de Rabobank Bomme- lerwaard-Noord, om half tien, als de printer wordt ingescha keld. 'Vrijdagmiddag 30 decem ber om drie uur kregen we pas de diskette met de produktin- formatie voor de brochures. Het was een hele toer om dat goed op het netwerk te krijgen. Ook de nieuwe printeraansturing en de aangepaste correspondentie sjablonen kunnen ons nog voor verrassingen plaatsen.' Inmid dels komen de eerste klanten de bank binnen. 'De opgaande lijn is er al zo lang. Het werd tijd voor iets nieuws', zegt een klant die verwacht dat de nieuwe huisstijl geen veranderingen in de dienstverlening van de bank teweegbrengt. 'Het gaat prima zo.' In Zaltbommel heeft de bank via het antwoordformulier van de huisstijlmailing enkele schriftelijke reacties op de nieuwe huisstijl binnengekre gen. 'Ik heb liever minder re clame en meer service' en 'Bij een mensgerichte Rabobank hoort niet een te beperkt kanto rennet'. 'Wij horen niet bij de 250 uit verkorenen die voor 1 januari de nieuwe gevelreclame kregen', aldus directeur Ger Joosten van de Rabobank Stramproy. 'Daarom hebben we niet zoveel aandacht besteed aan de intro ductie van de nieuwe huisstijl.' Toch is het duidelijk dat er wat aan de hand is bij de bank. Naast de nieuwe brochurestandaard staan de beschuiten met muisjes, posters hangen voor het raam en buiten wapperen de vlaggen. 'Het nieuwe beeldmerk heeft duidelijk een andere sfeer dan het oude', aldus één van de klanten. 'Maar nu is het nieuw, straks ben je er gewoon aan gewend.' Een andere iproy: niet uit\ klant maakt het niet zoveel uit. 'Ach, er verandert vandaag de dag zoveel.' Een derde klant heeft een meer uitgesproken mening: 'Ik zie in het beeldmerk de voor uitgang. Daar hoort de mens ook bij. En de tijd natuurlijk. Over tijd gesproken, ik vind dat ik hier de laatste tijd langer moet wach ten De achttien medewerkers van de bank hebben 's morgens geza menlijk naar de ontbijtspecial van Bank in Beeld gekeken. 'Leuk, maar weinig nieuws', is de mening van coördinator huisstijl Toon van der Beek. Hij loopt te sjouwen met een dik dossier. 'De papieren konden absoluut niet meer in de map die we van Rabo bank Nederland kregen. De oor spronkelijke negen acties werden er 26. Helaas is nog niet alles ge leverd. Zo hadden we vanmorgen geen spandoek over de oude gevelreclame. Dat is jammer, want we willen juist zowel extern als intern alles zo veel mogelijk in één keer aanpassen.' Directeur Ger Joosten: 'Daar hebben we be wust voor gekozen. Wat je voor je klanten doet, moet je ook voor je medewerkers doen.' De oude pu bliciteitsmaterialen, zoals T-shirts en pennen, gaan wellicht naar de zusterplaats van Stramproy, het Poolse Bojanowo. nter: quiz voor medewerkers. rd-Noord: ontbijtbuffet

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1995 | | pagina 5