Nieuwe Rabobank wordt zichtbaar Managers maken ontbijt Alles buiten Voor iedereen 4 Lokaal centraal Ballonnen en beschuit met muisjes Reacties klanten verdeeld Klant centraal in beeld en daad IJsselstein fêteert de klant. Voor veel Rabobanken was het op 2 januari vroeg dag. Ontbijten werden klaargemaakt, ballonnen opgeblazen, beschuiten ge smeerd. En in sommige gevallen pakten ze de brochurestandaards nog uit. Het nieuwe gezicht van de Rabobank werd een feit. Welis waar gedeeltelijk, omdat nog niet alle materialen met het nieuwe logo beschikbaar waren. De eerste indrukken bij vijf banken. 'Een krap tijdschema', vertelt Henk Schilderman, hoofd Be drijfsvoering. 'Maar de formule was een succes. Volgend jaar doen we misschien weer een ont bijt voor de medewerkers, maar dan wat later.' Bij de Rabobank IJsselstein was het management team op de eerste werkdag in 1995 wel heel vroeg uit de veren. Om half zeven kookten zij de eitjes en dekten de tafel voor vijf tig personen in de nieuwe kan tine. Om half acht arriveerden de medewerkers en bestuurders van de bank voor het gezamenlijke ontbijt, de nieuwjaarstoespraak en het hijsen van de vlag. Om negen uur stonden de eerste klanten al voor de deur. Ook Erica Dankmeijer vond de vroege happening geslaagd. 'Het was heel gezellig. Nu heb je 's morgens meteen iedereen nieuwjaar gewenst. Voor mij mogen ze het blijven doen.' Het hijsen van de vlag verliep iets minder groots dan gepland. Op het moment suprème stortten de weergoden hun emmers leeg boven IJsselstein. Met halsbre kende toeren vanuit een raam ging de vlag toch in top. De bankhal ziet er feestelijk uit. Bal lonnen tegen het plafond én voor de kinderen, beschuit met muis jes op de balies. Alles in de nieuwe huisstijl. Hoewel, wie goed kijkt, ziet hier en daar nog de opgaande lijn. 'Het is ongelo felijk waar dat oude logo alle maal op staat', vertelt Willeke van Kouwen. 'Dat zagen we op de laatste vrijdag van het oude jaar, toen we alle oude materia len voor extern gebruik in dozen deden. En trek je een kast open dan zie je al die ordners nog met het oude vignet.' Enkele spontane reacties van klanten in IJsselstein: 'Mijn dochter werkt elke dag tot vijf uur. Zij kan door de vroege slui tingstijd haar bankzaken alleen maar op vrijdagavond regelen. Het zou prettig zijn als de Rabo bank elke dag langer open zou zijn', zegt een klant. 'Het is wel een mooi logo, maar het maakt mij niet veel uit', aldus een an dere klant. Bij de bank in IJssel stein heeft baliemedewerker Cor- rie Schoonaard enkele dagen nadat de huisstijlmailing was verstuurd de klanten gevraagd naar hun mening over het nieuwe beeldmerk. Een bloem lezing: 'Het lijkt wel op Twee Voor Twaalf of Per Seconde Wijzer', antwoordde een klant. 'Leuk bericht voor de Kerst. Ruim 65 miljoen uitgeven voor een nieuw logo en 1.000 banen weg', was de reactie van een ander. 'Afschuwelijk, veel te piet luttig, te klein en niet duidelijk.' Eén klant maakte de vergelijking met het oude beeldmerk: 'Ik vind het wat vriendelijker dan die bliksemschicht.' 'Als plan A niet uitvoerbaar blijkt, zetten we plan B in', zegt Wiel Peeters, hoofd Interne Dienst van de Noordlimburgse bank Zevenrode, en belast met de introductie van de nieuwe huis stijl. De festiviteiten zijn samen met twee andere banken georga niseerd. Plan A is mét, plan B zonder parachutisten. Ondanks de sneeuw en de harde wind komt bij de verschillende vestigin gen van de bank een parachutist met de nieuwe vlag naar beneden. De plaatselijke fanfare zorgt voor begeleiding naar de bank. In Leu nen begroet directeur Wim Bens van de bank Zevenrode parachu tist Van Laarhoven op het sport veld. De publieke belangstelling Zevenrode: al het goede komt van boven. valt, ondanks aankondigingen in de lokale krant, op de radio en via de kabelkrant wat tegen. Het slechte weer is daar debet aan. In optocht gaat het naar de bank, waar het beeldmerk wordt ont huld en de vlag wordt gehesen. Kinderen zijn druk bezig met het loslaten van ballonnen in de nieuwe huisstijl. Ook de beschui ten met muisjes worden buiten geserveerd. Eén van de klanten in de bankhal in Leunen moet nog wennen aan het beeldmerk. 'Maar de letters vind ik heel vriendelijk. Ik reed hier een paar dagen geleden 's avonds langs en dat zag er gewoon heel goed uit.' Volgens José de Weert, kantoor manager in Leunen, is de vernieu wing noodzakelijk. 'Je moet ook je werkwijze erbij betrekken. We stellen de klant nu in beeld én daad centraal. De klant vraagt een produkt en wij maken dat als het ware op maat.' Directeur Bens hoopt dat de nieuwe koffie kopjes snel komen. 'Ik vind dat je naar buiten een zo compleet mo gelijk plaatje moet laten zien, zonder uitzonderingen. Intern maken we eerst de oude formulie ren op.' De bank Zevenrode sloot de eerste werkdag van het jaar met de 42 medewerkers af in een lokaal etablissement. 'Wij hebben ons vooral ge concentreerd op activiteiten voor de medewerkers', vertelt onder directeur Peter Vreeke van de Rabobank Deventer over de in troductie van de nieuwe huisstijl. 'Richting klanten hebben we niets gedaan, ook niet geadver teerd in de plaatselijke krant. In Deventer is onlangs wat commo tie ontstaan over onze nieuw-

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1995 | | pagina 4