Wisselende reacties op huisstijl Reactie 7 Werkgelegenheid en sluiting filialen Poppetje van zeventig miljoen Ervan gaan houden Treffende gelijkenis Kwetsbare opstelling moedig Het was geen nieuws voor de voorpagina.Toch besteedde de Nederlandse pers volop aan dacht aan de herpositionering van de Rabobank. Hoe dan ook was de introductie van de nieuwe huisstijl actualiteit. Daarom behandelden Van Kooten en De Bie het onderwerp bij voorbeeld op heel eigen wijze in hun tv-programma.En daarom reageerde Jan Blokker in zijn column in de Volkskrant op zijn manier op het verzoek iets te zeggen over de huisstijl in de ontbijtspecial van Bank in Beeld. Zoals verwacht verschenen er uiteenlopende com mentaren op de actualiteitenpagina's en in de financiële rubrieken. Belangstelling ook van mensen die dagelijks te maken hebben met 'de kunst van het communiceren'. Nieuwe commercial levert stof voor discussie. In eerste instantie voerden berichten over een teruglopende werkgelegenheid en de slui ting van tweehonderd 'filialen' de boven toon. Met koppen als 'Rabo ontdekt de mens en sluit 200 filialen' en 'Duizenden banen op de tocht bij de Rabobank' introduceerden de Volkskrant en de Telegraaf de nieuwe huis stijl bij de lezers. Dat dit gewoon oud nieuws was, stond er natuurlijk niet bij. Wel meldde de Telegraaf dat er volgens een woordvoer der van de Rabobank geen gedwongen ont slagen zullen vallen. Daaruit bleek dat iedere krant zijn eigen nieuws uit een persconferen tie weet te putten. Het Agrarisch Dagblad van 16 december toonde dat aan. In dat blad geen sombere berichten over ontslagen en fu sies, maar opgewekt nieuws over winstuitke ringen en het ledenbelang. En lovende woor den over de intentie van de Rabobank om het coöperatieve karakter te versterken. 'Bij de keuze voor de nieuwe positione ring heeft de Rabobank eigenlijk een mo derne vertaling gemaakt van coöperatief naar samenwerking', vertelt positioneringsdeskun- dige Roland van Kralingen. 'Samenwerking met de leden en de klanten. Begrippen als persoonlijk en deskundig zijn op veel banken van toepassing, maar juist die samenwerking is typerend voor de Rabobank. In het bijzon der voor de complexere bankprodukten. Die combinatie maakt de Rabobank uniek.' Min der uitgesproken waren de verslaggevers over de uiterlijke kant van de huisstijl, de mens op de zonnewijzer. 'Een poppetje van zeventig miljoen', kopte alleen het Agrarisch Dagblad in de rubriek 'Reportage'. Verder hielden de bladen zich over het algemeen aan de om schrijvingen, die Hoofddirectievoorzitter Herman Wijffels had aangegeven: 'Een mens die zich door de tijd beweegt' en 'Een heraut van een nieuw tijdperk'. Van Kralingen vindt de mens als symbool een logische vertaling van de positionering: 'Deze keuze past prima bij de aard van de Rabobank. Ik ben ervan overtuigd dat dit beeldmerk, dat de samen- werkingsgedachte duidelijk uitdraagt, goed zal aanslaan bij het publiek.' Eric Claus, de kunstenaar die het grote beeld maakte dat staat voor het kantoor van Rabobank Nederland in Utrecht en de maker van het beeldje van de kunstaanbieding 1994, meent dat het beeldmerk prima past in de tijdgeest. 'We zitten in een figuratieve fase, er wordt veel teruggegrepen naar een beeldtaal van vroeger. Zelf vind ik de zonne wijzer erg mooi, maar die meneer die er op staat zegt me niets. Hij houdt zijn handen in een tegendraads perspectief, waardoor het lijkt alsof hij tegelijkertijd naar je toekomt en van je weggaat. De taak van de Rabobank is het logo er goed in te rammen, zodat ieder een ervan gaat houden. Ik ben ervan over tuigd dat dit gaat lukken. Het is namelijk een wetmatigheid dat je houdt van de instelling waar je geld zit. Als ontwerper van munten kan ik de Rabobank op dit gebied helemaal geruststellen.' Opmerkelijk nieuws stond in de Volks krant van 21 december. ABN Amro meende een treffende gelijkenis te zien met een adver tentie van de Arab Banking Corporation, waarin een zonnewijzer was afgebeeld met daarop het logo van die bank. De verslagge ver herinnerde in het artikel aan de perikelen rondom de huisstijl van de ABN Amro. Deze bank haalde zich in 1991 de woede van de Swiss Bank Corporation op de hals. De Ne derlandse bank had voor exact dezelfde kleu ren gekozen als de Zwitserse collega's. Zo'n verhaal werpt natuurlijk een ander licht op de ontdekking. Onder de kop 'Rabobank maakt de klant tot haar symbool' prijst Haenen in Het Fi- nancieele Dagblad de moed van de Rabo bank zich zo kwetsbaar op te stellen. Met 'Een deuk in een schild trappen is misschien nog te doen, maar naakt tegenover een leeuw staan...?' geeft hij de positie van de Rabo bank tegenover de ING Bank en ABN Amro aan. Ook communicatiedeskundige Paul Mertz ziet het als een staaltje van grote moed om in een huisstijl de mens zo'n centrale po sitie te geven. 'Dit is buitengewoon onder scheidend voor een bank. Met het hele tra ject van veranderen erbij, kun je spreken van een enorme ommezwaai. Onderzoek heeft uitgewezen dat deze huisstijl veel mensen aanspreekt. Nu is zo'n onderzoekssituatie nooit gelijk aan de realiteit, maar ik denk wel dat het iets kan worden. Zeker als je ziet hoe er invulling is gegeven aan bijvoorbeeld de brochures. Die zien er voortreffelijk uit, lekker qua fotografie en opmaak. Vooral de persoonlijke benadering vind ik buitenge woon goed. Een dergelijke exercitie maakt altijd veel kritiek los, maar het valt me op dat er deze keer weinig venijn in de kranten staat. Al met al hebben we iets nieuws in Logoland waar ik erg blij mee ben.' de Rabobank niet alleen voer.

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1995 | | pagina 7