Wisselende reacties
op huisstijl
Reactie 7
Werkgelegenheid en sluiting
filialen
Poppetje van zeventig miljoen
Ervan gaan houden
Treffende gelijkenis
Kwetsbare opstelling moedig
Het was geen nieuws voor de voorpagina.Toch besteedde de Nederlandse pers volop aan
dacht aan de herpositionering van de Rabobank. Hoe dan ook was de introductie van de
nieuwe huisstijl actualiteit. Daarom behandelden Van Kooten en De Bie het onderwerp bij
voorbeeld op heel eigen wijze in hun tv-programma.En daarom reageerde Jan Blokker in
zijn column in de Volkskrant op zijn manier op het verzoek iets te zeggen over de huisstijl
in de ontbijtspecial van Bank in Beeld. Zoals verwacht verschenen er uiteenlopende com
mentaren op de actualiteitenpagina's en in de financiële rubrieken. Belangstelling ook van
mensen die dagelijks te maken hebben met 'de kunst van het communiceren'.
Nieuwe commercial levert stof voor discussie.
In eerste instantie voerden berichten over
een teruglopende werkgelegenheid en de slui
ting van tweehonderd 'filialen' de boven
toon. Met koppen als 'Rabo ontdekt de mens
en sluit 200 filialen' en 'Duizenden banen op
de tocht bij de Rabobank' introduceerden de
Volkskrant en de Telegraaf de nieuwe huis
stijl bij de lezers. Dat dit gewoon oud nieuws
was, stond er natuurlijk niet bij. Wel meldde
de Telegraaf dat er volgens een woordvoer
der van de Rabobank geen gedwongen ont
slagen zullen vallen. Daaruit bleek dat iedere
krant zijn eigen nieuws uit een persconferen
tie weet te putten. Het Agrarisch Dagblad
van 16 december toonde dat aan. In dat blad
geen sombere berichten over ontslagen en fu
sies, maar opgewekt nieuws over winstuitke
ringen en het ledenbelang. En lovende woor
den over de intentie van de
Rabobank om het coöperatieve karakter te
versterken.
'Bij de keuze voor de nieuwe positione
ring heeft de Rabobank eigenlijk een mo
derne vertaling gemaakt van coöperatief naar
samenwerking', vertelt positioneringsdeskun-
dige Roland van Kralingen. 'Samenwerking
met de leden en de klanten. Begrippen als
persoonlijk en deskundig zijn op veel banken
van toepassing, maar juist die samenwerking
is typerend voor de Rabobank. In het bijzon
der voor de complexere bankprodukten. Die
combinatie maakt de Rabobank uniek.' Min
der uitgesproken waren de verslaggevers over
de uiterlijke kant van de huisstijl, de mens op
de zonnewijzer. 'Een poppetje van zeventig
miljoen', kopte alleen het Agrarisch Dagblad
in de rubriek 'Reportage'. Verder hielden de
bladen zich over het algemeen aan de om
schrijvingen, die Hoofddirectievoorzitter
Herman Wijffels had aangegeven: 'Een mens
die zich door de tijd beweegt' en 'Een heraut
van een nieuw tijdperk'. Van Kralingen vindt
de mens als symbool een logische vertaling
van de positionering: 'Deze keuze past prima
bij de aard van de Rabobank. Ik ben ervan
overtuigd dat dit beeldmerk, dat de samen-
werkingsgedachte duidelijk uitdraagt, goed
zal aanslaan bij het publiek.'
Eric Claus, de kunstenaar die het grote
beeld maakte dat staat voor het kantoor van
Rabobank Nederland in Utrecht en de maker
van het beeldje van de kunstaanbieding
1994, meent dat het beeldmerk prima past in
de tijdgeest. 'We zitten in een figuratieve
fase, er wordt veel teruggegrepen naar een
beeldtaal van vroeger. Zelf vind ik de zonne
wijzer erg mooi, maar die meneer die er op
staat zegt me niets. Hij houdt zijn handen in
een tegendraads perspectief, waardoor het
lijkt alsof hij tegelijkertijd naar je toekomt en
van je weggaat. De taak van de Rabobank is
het logo er goed in te rammen, zodat ieder
een ervan gaat houden. Ik ben ervan over
tuigd dat dit gaat lukken. Het is namelijk een
wetmatigheid dat je houdt van de instelling
waar je geld zit. Als ontwerper van munten
kan ik de Rabobank op dit gebied helemaal
geruststellen.'
Opmerkelijk nieuws stond in de Volks
krant van 21 december. ABN Amro meende
een treffende gelijkenis te zien met een adver
tentie van de Arab Banking Corporation,
waarin een zonnewijzer was afgebeeld met
daarop het logo van die bank. De verslagge
ver herinnerde in het artikel aan de perikelen
rondom de huisstijl van de ABN Amro. Deze
bank haalde zich in 1991 de woede van de
Swiss Bank Corporation op de hals. De Ne
derlandse bank had voor exact dezelfde kleu
ren gekozen als de Zwitserse collega's. Zo'n
verhaal werpt natuurlijk een ander licht op
de ontdekking.
Onder de kop 'Rabobank maakt de klant
tot haar symbool' prijst Haenen in Het Fi-
nancieele Dagblad de moed van de Rabo
bank zich zo kwetsbaar op te stellen. Met
'Een deuk in een schild trappen is misschien
nog te doen, maar naakt tegenover een leeuw
staan...?' geeft hij de positie van de Rabo
bank tegenover de ING Bank en ABN Amro
aan. Ook communicatiedeskundige Paul
Mertz ziet het als een staaltje van grote moed
om in een huisstijl de mens zo'n centrale po
sitie te geven. 'Dit is buitengewoon onder
scheidend voor een bank. Met het hele tra
ject van veranderen erbij, kun je spreken van
een enorme ommezwaai. Onderzoek heeft
uitgewezen dat deze huisstijl veel mensen
aanspreekt. Nu is zo'n onderzoekssituatie
nooit gelijk aan de realiteit, maar ik denk
wel dat het iets kan worden. Zeker als je ziet
hoe er invulling is gegeven aan bijvoorbeeld
de brochures. Die zien er voortreffelijk uit,
lekker qua fotografie en opmaak. Vooral de
persoonlijke benadering vind ik buitenge
woon goed. Een dergelijke exercitie maakt
altijd veel kritiek los, maar het valt me op
dat er deze keer weinig venijn in de kranten
staat. Al met al hebben we iets nieuws in
Logoland waar ik erg blij mee ben.'
de Rabobank
niet alleen voer.