De kosten van de huisstijl In nieuwe stijl op Landbouw Rai Jongerenbanken nu in Klant en Bank Rabobank op digitale snelweg 16 Media Uit de media De huisstijloperatie van de Rabobank kost zo'n f 68 miljoen. Dat is een fors bedrag. Maar verdeeld over 2.000 kantoren is het f 35.000,- per vestiging. Bovendien wordt het bedrag afgeschreven over een periode van 7 jaar. Dan is het op jaarbasis 0,2 procent van de kosten. Hoe zijn de kosten globaal verdeeld? Gevelreclame f21 mi ljoen Ontwikkelingskosten hulpmiddelen f 14 mi lj oen Introductiecampagne f 7 mi ljoen Introductiebijeenkomsten f 4,5 miljoen Optisch leesbare opdrachten f 3,5 mi ljoen Afschrijven oude voorraden f 2 mi ljoen Ontwikkeling huisstijl f 2 mi ljoen Herontwerp formulieren f 1,5 mi ljoen Chipcards Telebankieren f 1,5 mi ljoen Aanpassing buitenlandse vestigingen f 1,5 mi ljoen Project gedragskenmerken f 1 mi ljoen Juridisch onderzoek en registratie f 1 mi ljoen Je zag hem al van verre. De stand-nieuwe-stijl van de Rabobank. Het rook er naar versgebakken koekjes. De Rabobank was deze maand met een nieuwe stand aan wezig op de Landbouw Rai in Amsterdam en op de beurs Mechanisatie '95 in Lisse. De daling van het aantal overvallen op banken die in 1993 is ingezet, gaat onvermin derd door. Beveiligingsmaat regelen en het instellen van speciale roofteams bij veel poli tiekorpsen blijken volgens de Nederlandse Vereniging van Banken vruchten af te werpen. De grootste Britse bank, Na tional Westminster, heeft haar 78 procentsbelang in Van Lanschot Bankiers aan zeven financiële instellingen in Nederland ver kocht. De Friesland Bank wordt, met een belang van 21 procent, de grootste aandeelhouder, ge volgd door de Nationale Investe ringsbank met een belang van 17 procent. Mobiele verkopers, zoals marktkooplui en taxichauffeurs, kunnen klanten nu vanaf iedere plek laten pinnen. De nieuwe, mobiele, betaalautomaat werkt op oplaadbare accu's en commu niceert via een nieuw netwerk. Tien Haagse taxichauffeurs zijn onlangs met een proef gestart. Naast betaalgemak voor de klant, biedt het pinnen de taxi chauffeur meer veiligheid. Sinds kort heeft de Girofoon van de Postbank 1 miljoen deel nemers. De laatste maanden is het aantal gebruikers verdub beld. De Girofoon geeft net als de Rabofoon telefonisch saldo informatie en recente informatie over bij- en afschrijvingen. De Postbank gaat plastic kof- fiebekertjes gebruiken voor re clamedoeleinden. De naam van de bank staat op een miljoen plastic bekertjes die op 20 uni versiteiten en HBO-instellingen worden gebruikt. De bank be reikt hiermee zo'n 10.000 koffie drinkende studenten. De Consumentenbond en de werkgeversorganisatie MKB-Ne- derland hebben kritiek op ABN Amro, omdat deze bank het ge bruik van de 'dure en onveilige' creditcard stimuleert voor het spaarprogramma Air Miles. Vol gens de organisaties wordt het totale betalingsverkeer onnodig duur en zou het logischer zijn als de bank het goedkope en veilige pinnen zou stimuleren. Topman Kalff van ABN Amro vraagt zich af of de bank wel op de goede weg is met het inkrim pen van het binnenlandse kanto rennet van 1.400 naar 1.100 ves tigingen. Kalff zei niet te weten of de reductie tot 1.100, mis schien zelfs tot 1.000 kantoren, nu te veel ofte weinig is. De twij fel komt voort uit de constate ring dat de klant, in tegenstelling tot vroeger, inmiddels op vele manieren is te bedienen. Vanaf deze maand staan de plaatselijke banken met de relatief grootste groei van het aantal JongerenRekeningen in het weekblad Klant en Bank. Het overzicht per maand en het algemene klassement zijn binnenkort te vinden in het katern Basisvoorzieningen. De nieuwe beursstand is verdeeld in meerdere zones. In de ene zone worden koekjes gebakken, in een andere zone kan de bezoeker van de stand zich terugtrekken in een huiskamerachtige sfeer. De klant moet zich bij de Rabobank thuisvoelen. De stand is uitgevoerd met de nieuwe elementen van de huisstijl en de speciaal ge trainde standbemanning onderstreept de deskundigheid van de Rabobank. De gepresenteerde produkten sluiten aan op de actualiteit en op het thema van de beurs. Bijzonder aan de nieuwe stands is, dat er op elke beurs iets wordt gepresenteerd dat herkenbaar is voor de doel groep. Zo was in Lisse het nieuwe beeldmerk in bloem bollen te zien en op de Rai was de stand gedecoreerd met agrarische produkten. Als eerste grote Nederlandse bank is de Rabobank aangesloten op Internet, de digitale snelweg. Dat gebeurde op de dag waarop de nieuwe huisstijl aan de pers werd gepresenteerd. Internet is een wereldwijd informatienet werk met zo'n 20 miljoen gebrui kers. In principe kunnen zij nu in contact komen met de Rabo bank. De informatiepagina's van de Rabobank zijn te vinden via de Dutch Home Page of recht streeks http://rabobank.info.nl. Voorlopig is op de World-Wide- Web-pagina's alleen algemene in formatie over de Rabobank, de nieuwe huisstijl en over het pro- dukt Telebankieren beschikbaar. De informatie is voorhanden in het Engels en in het Nederlands. De bedoeling is dat de informatie wordt uitgebreid. Informatie en reacties via email: rabo-webmas- ter info.nl of fax: (030) 903417.

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1995 | | pagina 16