maar een nieuwe jas Dat zijn de invloeden Maatschappelijke en sociale veranderingen Concurrenten veranderen Klant verandert Distributie verandert Rentemarges krimpen. Kosten stijgen. seringsmogelijkheden. Er kwam een andere verwer kingsmethode, waarbij de centrale verwerking van OLA's en OLO's een belangrijke plaats ging innemen. Het Centrale Bank Bedrijf (CBB) werkte aan betere re sultaten aan de hand van het Strategisch Actieplan CBB en lanceerde het project 'Zo goed als de beste'. Kosten reductie en streven naar de hoogste kwaliteit waren en zijn de doelstellingen van dat programma. Veranderende klant Kostenbesparingen en efficiënter werken waren dringend noodzakelijk voor het overleven van de bank. En toch was dat maar één kant van de medaille. Steeds duidelijker werd, dat de klant van zijn bank meer ver wachtte dan vroeger. Wat hij precies wil, bleek uit on derzoek. Overduidelijk bleek, dat de klant anno nu hoge prijs stelt op persoonlijke benadering en op het juiste moment een goed advies van een deskundig advi seur. Benutten commerciële kansen In steeds hoger tempo paste de Rabobankorganisa- tie zich aan aan nieuwe inzichten. Met het Deltaproject werd een actieve benadering van de klant geïntrodu ceerd. Persoonlijke benadering, maar met een initiatief dat uitgaat van de bank. Het doel van deze nieuwe ma nier van werken: een betere beheersing van de agenda's van de medewerkers en een beter benutten van com merciële kansen die tot nu toe bleven liggen. Dat is een voudig gezegd, maar ook Delta betekent in de praktijk een ware omwenteling die het werk van relatiebeheer der en baliemedewerker ingrijpend verandert. Reorganisaties aan de orde van de dag De medewerker van de Rabobank leerde in de afge lopen jaren wat flexibiliteit was. Hij was nog niet aan de ene verandering gewend of de volgende stond alweer voor de deur. Rabofacet, een volle dochter van de Rabobank, omvatte in eerste aanleg alleen een aantal afdelingen op het gebied van informatica-technologie. Het project 'Enterprise' bracht ook andere zaken onder bij Rabofacet. Het Werkgebied Aangesloten Banken (WAB) werd gereorganiseerd. Het project Focus was een logisch gevolg van alle veranderingen die zich bij de plaatselijke banken hadden voltrokken. Visie'98, de nieuwe strategie voor de particulieren- en bedrijven- markt werd in september van dit jaar geïntroduceerd en richt zich, zoals de naam al zegt, op de toekomst. Daarin zijn veranderingen geen uitzondering maar regel. Oude jas past niet meer De Rabobank veroverde in de afgelopen jaren een nieuwe plaats in de markt. Alleen de buitenkant was niet veranderd. Was het nodig ook het uiterlijk aan te passen? Naar het antwoord op die vraag is diepgaand en zorgvuldig onderzoek gedaan. Daaruit bleek, dat de huisstijl van de Rabobank als onduidelijk en ouderwets werd ervaren. Eerst werd gepoogd de bestaande huis stijl wat aan te passen. Maar dat wilde niet lukken. Het eindresultaat was niet dat van een zelfbewuste, mo derne en vooral klantvriendelijke bank. Tussen de oren Na een periode van twijfelen en zoeken werd be wust en met overtuiging gekozen voor een nieuwe huis stijl. Medewerkers, managers en bestuurders maakten er kennis mee via de huisstijlshow die op verschillende plaatsen in het land werd gepresenteerd. De reacties waren enthousiast. Het PSD-gevoel - Persoonlijk, Sa menwerken, Deskundig - zit in hoge mate in de nieuwe huisstijl. De gevel straalt voortaan uit dat de Rabobank een bank wil zijn voor mensen en ook het briefpapier, de rekeningafschriften, de bonnetjes van de geldauto maat en al die andere 'huisstijldragers' willen dat dui delijk maken. Maar niets is zo belangrijk als de hou ding van de medewerker, die de huisstijl 'tussen de oren' heeft. - Door fusies sterker - Nieuwe partijen op de markt: hypotheker, makelaar, verzekeraar Kiest kritisch bank die bij hem past - Hecht waarde aan Persoonlijke benadering, deskundig advies en een fair tarievensysteem voor het betalingsverkeer - Revolutie op gebied van elektronische bankdiensten Raboband Huisstijl Special 9

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1994 | | pagina 9