Achtergronden huisstijl: >Y RdhaVton\i Grondig van huisstijl veranderen is tijdrovend en kostbaar. Zeker voor een grote organisatie. Zo'n operatie is een waagstuk als het alleen maar zou gaan om een nieuw, modieus uiterlijk. Een nieuwe huisstijl gaat nog veel meer om het innerlijk en dat vraagt om een bepaalde uitstraling. Die overtuiging was de leidraad bij een weg die stap voor stap leidde tot aanpassing van het gezicht van de Rabobank. Efficiënter bleek flink goedkoper Plaatselijke banken maakten kennis met een pro gramma, waarbij verwerkingsprocessen onder de loep werden genomen. Het kreeg de naam Edab, Efficiency Drive Aangesloten Banken. Praktisch alle grote banken werden volgens de Edab-principes onder de loep geno men. Later bleek dat ook kleinere banken met succes volgens dezelfde principes konden worden doorgelicht. De gevolgen van Edab waren ingrijpend. De opbreng sten waren boven verwachting. Maar ze kwamen er niet zonder grote inspanningen. Werkprocessen moes ten worden aangepast, waardoor mensen zich moesten aanpassen aan veranderd werk. Centrale verwerking OLA's en OLO's Ook Rabobank Nederland maakte kennis met kos tenbesparende projecten. Het Herontwerp Betalingsver keer, waarbij processen voor de verwerking van transacties werden doorgelicht, kreeg de naam Clean. Clean mondde uit in het project Change. De naam zegt het al: er zou veel veranderen. Uit Clean bleek dat er forse besparingen konden plaatsvin den door meer ge bruik te maken van informati- Waar leven is, is verandering. De bank van 1972 is allang niet meer de bank van 1995. De maatschappij kent nieuwe leefpatronen, de steeds hoger opgeleide klant blijft niet meer uit gewoonte of traditie bij een eenmaal gekozen bank en ook de techniek waarmee de miljoenen en miljoenen mutaties worden uitgevoerd, stond niet stil. Sterke concurrenten stonden op, de kos ten stegen en de marges daalden. De veranderingen vol trokken zich in een steeds hoger tempo. Aan de mede werkers van de bank werden steeds nieuwe en hogere eisen gesteld. Ziel verandert niet Samenwerken is het kenmerk van de coö peratie. Voor een goede samenwer king maakte de Rabobank zich vanaf de oprichting sterk. En aan die 'ziel' van de organisatie is in de loop van de jaren niets veranderd. Toch bleek uit onderzoek dat de Rabobank de klant wat uit het oog dreigde te verliezen. Vooral door het toenemend ge bruik van geld- en betaalautomaten. Veel klanten kwa men niet of nauwelijks meer in de bankhal en dan is er al snel minder sprake van persoonlijke contacten, die advisering en klantenbinding de ruimte geven. Kosten en baten De aard van de bank veranderde niet, maar de ma nier van werken wel. Zo waren de kosten en baten aan een scherpe analyse toe. In 1992 werd 'Kenterend tij' geïntroduceerd. Om in scheepvaarttermen te blijven: de bakens werden verzet. Bij 'Kenterend tij' lag de nadruk op kostenreductie. De kosten moesten met 12,5 pro cent omlaag, wilde de Rabobank op termijn overleven. Het startschot voor de 'Eén Achtste-operatie', zoals de uitwerking ging heten, was gegeven. Een deel van de kosten van het betalingsverkeer werd goedgemaakt door het invoeren van tarieven voor particuliere klan ten. Zakelijke klanten kenden die al.

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1994 | | pagina 8