Alle wijsheid op een schijfje chriften er nog geen informatie uit een PC-systeem, maar ze kunnen natuurlijk wel een afspraak maken met een adviseur. In zo'n persoonlijk gesprek kunnen de elf overige brochures worden gebruikt. Dit ma teriaal heeft zoveel mogelijk dezelfde basisindeling als de andere brochures, inclusief de interviews. CBB volgt eigen lijn Met zijn bijzondere klantenkring van buiten landse banken, multinationals en zeer vermo gende particulieren, heeft het Centrale Bank bedrijf van Rabobank Nederland gekozen voor een afwijkende brochurelijn. Het tijdschriften-idee zou hier minder goed passen. Voor de relaties van het CBB is een zakelijke uitstraling meer op zijn plaats. De brochures ogen internationaal, stijlvol en discreet. Er zijn drie categorieën, elk met een eigen kleur. De corporate uitgaven zijn voorzien van een roodkoperen tint, de produkt- en bran- chepublikaties hebben een zilverblauw jasje en private banking, de dienstverlening aan klanten met een besteedbaar vermogen van meer dan f 2 miljoen, is gehuld in zilver. Het ontwerp maakt overigens wel duidelijk dat ze allemaal uit het zelfde 'huis' komen. Zo is de zonnewijzer op alle voorpagina's terug te vinden, in een soort reliëfdruk die over de kleurvlakken heenloopt. Ook het 'menselijke' element is in deze brochure reeks aanwezig. Niet in interviews of foto's van mensen bij elkaar, maar subtieler. In de vorm van details. De luxe gebruiksvoorwerpen, die bij pri vate banking tot dusver als illustraties werden ge bruikt, komen terug. Maar dan in een omgeving die laat zien dat die voorwerpen bij mensen horen. De foto's: een verhaal apart Heel dichtbij, intiem, humoristisch, ontroe rend en gewoon mooi. Dat zijn de foto's uit de nieuwe brochures. Variaties op het thema 'men sen'. Nadat Newell Sorrell voor de brochures een tijdschriftenopzet had gelanceerd, werd geko zen voor een manier van fotograferen, die een eigen karakteristiek zou kunnen toevoegen. En dat zonder met de andere huisstijlelementen in conflict te komen. De keus viel op het menselijke moment in alledaagse situaties. Opvallend is, dat het daarbij haast nooit om mensen in hun eentje gaat. Energie en vitaliteit ontstaan blijkbaar vooral samen met anderen. Zo'n tien fotografen kwamen eraan te pas om leuke, ontroerende of al leen maar mooie ogenblikken vast te leggen. Vele zijn toevallig gefotografeerd, andere zijn soms een beetje in scène gezet. Het resultaat is echter nooit gekunsteld of gelikt, maar geeft het idee van spon tane gebeurtenissen. Het maken van de foto's loopt nog door tot in het voorjaar van 1995. Dan is er een bestand van vele honderden platen, waaruit de komende jaren voor allerlei doeleinden kan worden geput. Sommige foto's zijn meer dan eens bruikbaar, doordat er steeds weer andere de tails uit gebruikt kunnen worden. Zo zal gelegen heidsdrukwerk, zoals uitnodigingskaarten, wor den geïllustreerd met een gebaar, een hand of een glimlach. Overigens zijn de kleine fotootjes van geïnterviewden in eigen huis geproduceerd. Ook hier is een speciale aanpak gekozen. Geen pasfo to's maar mensen in hun eigen omgeving, bezig met wat ze werkelijk doen. De klant centraal dus. Minder brochures, met minder produktin- formatie. Maar toch willen we dat alle ge wenste informatie bij de klant komt. De oplossing zit in de PC. Een klant krijgt een brochure mee, leest die en besluit dat hij over een bepaald produkt van de Rabobank meer wil weten. Dan kan hij via een ant woordkaart of via zijn adviseur informa tiepagina's opvragen. Er zijn er 500 en die staan op één schijfje. Ze kunnen worden af gedrukt op briefpapier van de bank, met de naam van de adviseur en de datum erbij. Dat is actueel, persoonlijk en effi ciënt. Twaalf keer per jaar komt er een nieuw schijfje met actuele informatie. Het bespaart per bank zo'n negen-en-een-half- duizend gulden per jaar. Raboband Huisstijl Special ~J

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1994 | | pagina 7