De mens centraal... Je hoort die kreet vandaag de dag nogal eens. Veel bedrijven hebben het er op de één of andere manier over. Maar vaak blijft het bij mooie woorden. Alle goede bedoelingen ten spijt. Één ding is zeker, bij de nieuwe brochures staat de mens centraal. Realiteitszin bij bedrijven Drie lijnen Brochures Raboband Huisstijl Special 6 krijgt en wat de verschillende mogelijkheden zijn. Zo zijn de nieuwe brochures dan ook ingericht. Uitgangspunt is de situatie van de klant. Hoe vaag of algemeen diens behoeften op dat moment mis schien ook nog zijn. In feite lopen er drie lijnen door de brochures. De eerste is een verzameling interviews met mensen, klanten en deskundigen van binnen en buiten de bank, die iets over het onderwerp te zeggen hebben. Daarnaast staat de informatie van de Rabobank: de zakelijke gege vens over oplossingen, pro- dukten en kos ten, maar ook de uitnodiging aan de klant om een vol gende stap te zetten. En tenslotte is er de fo tografie, met een eigen verhaal over samenwer king. Produktinformatie komt in de brochures wat minder uitvoerig aan bod dan we tot nu toe gewend waren. Niet de produkten, maar de be hoeften van de klant staan centraal. Daardoor kan in de particuliere sec tor nu met 22 brochures worden vol staan in plaats van de ruim honderd oude. Wil de klant meer weten dan kan hij bij de adviseur te recht voor een gesprek of een print van de meest recente produktgegevens. Dat even wachten op het printen is trouwens een uitgelezen moment voor een eerste stap om tot zaken te komen. Natuurlijk zijn er ook nieuwe brochures voor de bedrijvenmarkt. De opzet is hetzelfde als bij particulieren. Maar er zijn ook verschillen. Het leesgedrag van ondernemers is anders dan dat van consumenten. De informatie over de zakelijke produkten en dienstverlening heeft dan ook een vrij dominante plaats gekregen. In de brochures voor particulieren zijn de namen van klanten ver anderd. Dit om hun privacy te beschermen. In de bedrijvensector gaat het meer om zakelijke erva ringen. Alle geïnterviewden worden met hun wer kelijke naam en toenaam vermeld. Ook voor de bedrijvenmarkt zijn er 22 nieuwe brochures. Daarvan zijn er elf die de klant in de bankhal zelf uit de standaard kan halen. Voor bedrijfsrelaties is Wie van mensen houdt en echt contact wil hebben met anderen, heeft aan feitelijkheden niet genoeg. Hij maakt ook plaats voor behoeften en emoties. Dat doen de nieuwe brochures in ruime mate, zonder de sfeer van het zakelijke te verlaten. Er wordt min der over produkten gesproken, maar meer over financiële behoeften. Hierover worden mensen aan het woord gelaten. En de foto's zijn ook heel persoonlijk: rake momentopnames met een speci aal oog voor het menselijke in alledaagse situ aties. De nieuwe brochures laten zien dat een huisstijl meer kan zijn dan een stel regels voor ui terlijke vormgeving. Uitgewerkt in deze vorm is het niets minder dan een eigen relatiefilosofie. Een klant die een huis wil kopen, gaat naar de bank voor informatie over de financiële kant van de zaak. Dan wil hij geen serie van tien of meer droge produktfolders krijgen, maar materiaal dat 'lekker wegleest'. Dat hem als het ware bij de hand neemt, laat zien waar hij mee te maken

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1994 | | pagina 6