i PSD in 'Vormen en Normen' xxs X/K V X - isx x VV'- - v "*ZSr N O "*4K xv °ór geldleningen. Aan klanten die kortgeleden een overeenkomst- oude-stijl hadden gekregen, werd ter beoordeling een sterk vereenvoudigd contract voorgelegd.Twee velletjes beeld merkpapier, waarop in eenvoudige bewoordingen uitsluitend stond wat voor de klant van toepassing is. De tekst was opge deeld in korte blokjes: de gegevens van de klant, de bijzon derheden van de lening en op de plaatsen waar dat nodig was, de voorwaarden. De ondervraagden hadden ongeveer vijf minuten nodig om alles door te lezen. En te begrijpen. 'Veel duidelijker, overzichtelijker en sneller te bevatten dan het huidige voorgedrukte, vaak overcomplete contract', was hun mening. 'Hier geen 'papieren'taal, lange zinnen, moei lijke begrippen'.Opmerkingen als:'Liever een wat grotere let ter'en 'Voor mij hoeven de afsluitkosten niet te worden ver meld', worden in de verdere ontwikkeling van deze nieuwe ter, de Myriad. De inhoud van de for mulieren werd één op één overge nomen. Alle interne documenten komen in de naaste toekomst voor herontwerp aan bod. Het handboek 'Vormen en Normen' is aangepast aan de nieuwe huisstijl. Naar verwachting is de bijgewerkte versie eind december voor gebruikers beschikbaar. Nieuw in het handboek is het 'PSD-aspect', de gedachte achter de huisstijl. In het naslagwerk is een advies opgenomen om bij het ver vaardigen van teksten ook te denken aan de bedoe- ing van een nieuwe stijl van communiceren. Het gaat niet al leen om de make-up, maar nog meer om de bedoeling ervan: en formulieren een facelift vorm van een contract meegenomen. Evenals de mening van een ondervraagde, dat de gevoelswaarde van het document wat minder is geworden. In de nabije toekomst zal zeker meer bekend worden over deze klantvriendelijke overeen komsten. Inventarisatie en keuzes Naast de ongeveer 900 verschillende 'huisstijldragers' kwamen er nog eens zo'n 300 'anonieme'formulieren boven water. Bij een inventarisatie van de correspondentie-artikelen bleek, dat er maar liefst 110 verschillende enveloppen be stonden. Er komen er 'nog maar' 70 terug. Om de klus te kla ren, moesten er keuzes worden gemaakt, want het was wel duidelijk dat in de korte tijd die beschikbaar was, niet alles grondig onder handen kon worden genomen. Besloten werd de papieren waar de klant mee in aanraking komt,zo gron dig mogelijk aan te pakken en alle aandacht te richten op een zo hoog mogelijke kwaliteit. De huisstijldragers van de categorie 'interne papieren' gingen alleen door de molen om te zien of ze nog wel werden gebruikt en of er, voor ze op nieuw gedrukt werden, dringend behoefte was aan inhou delijke wijziging. In de meeste gevallen kregen ze alleen een 'face lift'. Dat wil zeggen dat ze niet volledig werden geresty- led. De plaats van het nieuwe beeld- en woordmerk werden zo nauwkeurig mogelijk bepaald en de naam van het formu lier en het artikelnummer zijn gezet in de nieuwe huisstijl-let- Persoonlijk, Samenwerken en Des kundig. Dat moet uitmonden in het juiste taalgebruik. Helder, niet-betuttelende of kin derachtig, maar wel voor iedereen begrijpelijk. Aan dat aspect zal in de naaste toe komst meer aandacht worden besteed. X X 1 "o,. X, °X V\ i A, ■o V X

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1994 | | pagina 29