Multifunctioneel Eigen briefpapier door de bank gemaakt De vriendelijke sfeer van de geldlening Hoe groot de invloed van een nieuwe huisstijl op het werk kan zijn, is misschien wel het duidelijkst te zien aan de indruk wekkende slag die werd geleverd om de correspondentie en formulieren aan te passen. De 'papierwinkel' ging niet alleen naar de schoonheidsspecialist. Na de totale behandeling is deze ook gesaneerd. Voortaan kan - dankzij een aantal nieuwe snufjes - sneller, efficiënter en klantvriendelijker worden gewerkt. Rabobank De mensen die de formulieren onder handen namen, hebben ook naar de praktische bruikbaarheid gekeken. Dat blijkt vooral uit de introductie van multifunctioneel papier. In ieder formaat is er in principe alleen maar papier met uitslui tend het beeld- en woordmerk. Het is zowel voor briefpapier bedoeld als voor het op maat uit printen van rapporten, nota's, overeenkomsten en andere stukken waar vroeger allemaal aparte formulieren voor bestonden. i Correspondentie helemaal nieuw ol Bij de uitwerking van de huisstijl zette het briefpa pier de toon. Het beeldmerk kreeg een plaats rechts van het midden aan de bovenkant van de pagina. De wat gebruikelijker linker bovenhoek werd niet geko zen, omdat de mensfiguur dan als het ware 'van de pagina afloopt'. Onderaan de pagina staat het woord- merk 'Rabobank'. De denkbeeldige lijn die de twee elementen met elkaar verbindt vormt een as, die in de meeste andere uitwerkingen is terug te vinden. Vanuit die as waaieren de teksten uit. Alleen op de envelop pen staat het beeldmerk links. Rechts hoort de postze gel en die plaats is dus onvervreemdbaar voor de PTT. Ronde hoeken, zachte kleuren Omdat het beeldmerk geen scherpe hoeken kent, zijn die ook niet meer te vinden in de lineatuur van de formulieren. Zachte rondingen, een warme onder- grondkleur die direct is afgeleid van het beeldmerk, cursieve letters en een luchtige opmaak van de tek sten geven het drukwerk een prettige, tot lezen uitno digende uitstraling. Bij formulieren, waarbij delen door of voor de klant en delen door de bank moeten worden ingevuld, hebben de vakken voor de klant een van het beeldmerk afgeleide, lichtgekleurde on dergrond gekregen. Zo wordt de klant als het ware automatisch naar in te vullen vakken toegetrokken. Banken kunnen briefpapier 'centraal' bestellen. De eigen gegevens van de bank als naam en adres worden dan in de blauwe huisstijl-kleur gedrukt. Een aantal plaatselijke banken heeft daarvoor bestellingen geplaatst. Maar het is ook moge lijk om op het standaard beeldmerkpapier zelf de afzender- gegevens van de brief mee te printen. In dat geval zijn de standaard adresgegevens voorgeprogrammeerd en worden ze in zwart op het beeldmerkpapier meegedrukt. Voor ver- volgbladen pakt de printer, afhankelijk van de gebruikte toe passing, blanco vellen of beeldmerkpapier. Nu zijn er nog maar twee soorten papier in de printer nodig. Dat voorkomt verouderde voorraden of wachten op een bestelling. Wat je nodig hebt, maak je gewoon zelf. Ander briefpapier, nieuwe formulieren. Dat is logisch bij de invoering van een nieuwe huisstijl. En toch is dat nog maar het prille begin van een ingrijpende verandering. Dat bleek onlangs uit de test van de nieuwe overeenkomst voor Roboband Huisstijl Special Z 8

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1994 | | pagina 28