In eerste instantie was de factor tijd het meest belangrijk. Later begon het mense lijke een steeds prominentere rol te spe len. Men kwam echter al snel tot de con clusie dat een echt abstract beeld, zoals een strakke grafische uitwerking van het klok-en-knijper-concept, niet de oplos sing was. 'Het probleem met een abstract symbool is, dat het veel tijd vergt voor het publiek de waarden en reputatie van de bank er in ziet', zegt Sorrell. 'Denk maar aan het Mercedes beeldmerk. Het duurde jaren voordat het werd beschouwd als een synoniem voor geweldige auto's. De bank wilde zo lang niet wachten.' Warme tinten 'De tijdsdruk was enorm', zegt Ne well. 'Dus we moesten zeer gericht wer ken. We wisten intussen dat het symbool een samenspel van tijd en menselijkheid moest verbeelden. Om de juiste figuur te krijgen hebben we zo'n 50 illustratoren gevraagd om hun visie te geven. Maar waar ze ook mee kwamen, het was het steeds nét niet. Toen kwamen we op het idee om een echte mensfiguur te nemen en een grafische vorm te zoeken die daarop was gebaseerd. Het werd een balletdanser omdat die de uitstraling heeft die we zochten: autoriteit, zelfvertrouwen, ener gie.' De kleuren zijn een verhaal apart. 'Naarmate we de organisatie beter leer den kennen en meer te weten kwamen over Nederland, leken de warme oranje en blauwe tinten voor de hand te liggen. We speelden ermee en uiteindelijk leek een toepassing van zowel oranje als É/ÊjL blauw bijna vanzelfsprekend voor de Rabobank', aldus Jones. Wat oranje betreft, stipt hij even de associatie met het Ko ninklijke Huis aan, maar geeft dan toe dat het eerder het Nederlands elftal - 'great footballers' - was, dat ze erop at tent maakte. 'Het blauw zien we als de continuïteit tussen het oude en het Het echte werk Het nieuwe beeldmerk en de kleuren zijn het gereedschap voor de ontwerpers. 'Dan begint het echte werk pas', beweert Marksteen Adamson, die deel uitmaakt van het Newell Sorrell adviesteam dat sinds juni in Utrecht zit. 'Want dan moet er iets mee gebeuren. Het is geen kwestie van even het nieuwe beeld- of woord- merk op briefpapier en visitekaartjes plakken. Je moet je consequent door elke visuele uiting van de bank heenwerken en steeds weer richtlijnen geven over hoe de nieuwe identiteit moet worden toegepast. Dat geldt voor de gevelreclame, maar ook voor brochures, cheques, memoblok jes, enzovoorts. Alles moet opnieuw wor den bekeken en de nieuwe identiteit moet consequent worden verwerkt. Dan krijg je één beeld, dat veel impact heeft. Collega's bij de bank Adamson spreekt over 'ons' symbool. Dan bedoelt hij daarmee niet Newell Sorrell, maar Rabobank. De samenwer king is zo intens geweest dat de vaste ploeg zich kind aan huis voelt bij de orga nisatie. Ze zijn zelfs niet met vakantie ge weest omdat ze hun 'collega's' bij de bank geen moment in de steek wilden laten en niets van het implementatie-proces wilden missen. Wat opvalt tijdens het praten met de mensen van Newell 8c Sorrell is, dat zij zeer onder de indruk zijn van de Rabo bank en vooral van de Rabobankers. Vol gens het ontwerpteam is de ontvangst al tijd warm, vriendelijk en behulpzaam geweest. Overal, of het nou ging om ontmoetingen met Hoofddirectievoorzitter Wijffels of een baliemede werker bij een kleine plaatselijke bank. Verbazingwek kend radicaal 'Wat we voor de bank hebben ontworpen en ont wikkeld, is eigenlijk niets meer dan een uitdrukking van onze eigen ervaring met de organisatie', zegt John Sorrell. 'Wij ontmoeten vaak tegenstand als we een or ganisatie binnenstappen. Mensen zijn meestal niet erg happig op veran deringen. Dat hebben we bij de Rabobank nooit gevoeld. En dat terwijl we nogal wat gedaan hebben voor een bank die, laten we eerlijk zijn, momenteel een vrij conservatieve presentatie heeft. Voor een bank die niet lijkt te houden van verras singen is dit allemaal verbazingwekkend radicaal. Als je mij aan het begin van dit project had gezegd dat we met iets zou den eindigen dat werkelijk baanbrekend is, dan had ik dat niet geloofd. Mijn ge voel was toen dat het iets zou worden dat uitmuntend was qua kwaliteit, maar de gelijk en weinig verassend. Ik kon toen niet weten dat de mensen bij de bank continu een drijfveer en stimulans zouden vormen voor het creatieve proces.' Fran- cis Newell gelooft dat de benadering van de bank een voedingsbodem heeft ge creëerd waardoor het ontwerpteam tot een topprestatie werd aangespoord. 'Ze kennen de kunst van het koesteren', be weert ze. 'Er was een duidelijke gevoels relatie tussen ons en de Rabobankers. We konden ons prima inleven in eikaars ge dachten. Het was een unieke ervaring.' Ook Simon Jones kijkt tevreden terug op de samenwerking. 'We hopen dat de mensen van de Rabobank de nieuwe identiteit in hun hart zullen sluiten. Want uiteindelijk hebben wij het daar ook van daan gehaald. We zijn in de huid van de bank gekropen en alles wat het symbool uitdrukt, hebben we daar gevonden. Als er in Engeland zo'n bank was, zou ik er meteen klant worden.' Raboband Huisstijl Special 2 3

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1994 | | pagina 23