dat ze klant-georiënteerd zijn, maar dat is vaak niet meer dan een kreet. Ze hebben geen solide fundering voor die bewering. De Rabobank heeft dat juist wel. Klant gerichtheid is niet zomaar een slogan. Dat bewijst de geschiedenis van de bank. Met deze inzichten konden we wat.' Klantgericht 'We merkten dat de Rabobank sterk is gericht op de klant', zegt Jones. 'Dat gevoel was vooral sterk bij de plaatselijke banken. Ons uitgangspunt was, dat je niet mensgericht kunt zijn als je niet be reid bent tijd aan mensen te besteden. Dat wilden we uitdrukken. Het idee dat de bank tijd heeft voor iedereen.' Er kwa men nog veel meer aspecten bij en het uiteindelijke concept moest al die elemen ten in zich hebben. 'Onze ontwerpstudio was behangen met papiertjes met sleutel woorden erop', herinnert Jones zich. 'Warmte, betrokkenheid, openheid, eer lijkheid. Het waren er veel. Dus toen we naar de bank gingen met onze voorstel len, kwamen we met een gevarieerde se lectie mogelijkheden. Eén ervan was een bloem. Dat was vriendelijk, mooi, open, eerlijk, heel Hollands. Maar toen we het toetsten aan alle elementen die we erin wilden hebben, vonden we dat het iets es sentieels miste: menselijkheid. Een andere kanshebber was een vrij abstract klok- beeld met wijzers in de vorm van een figuur, die we binnenskamers de 'knijper-figuur' noemden.' Idee uitwerken Het idee van de figuur sloeg aan bij de bank en dus ging Newell Sorrell terug naar de tekentafel. Het bureau zette een team van vijftien man op het ont wikkelen van het de finitieve concept. Newell huisvest in sproken altijd presentaties geven, die toe gesneden zijn op de klant in kwestie.' Achteraf is het bureau ervan overtuigd dat zij onder meer voor de opdracht zijn uitverkoren, omdat ze niet meteen met kant-en-klare oplossingen aankwamen. 'We doen niet aan natte-vingerwerk', zegt Sorrell. 'Ik denk dat onze werkwijze de bank aansprak. Voor we tot een werk- concept komen, proberen we samen met de klant eerst alle mogelijke scenario's te verkennen. Door het verkennen van ver schillende mogelijkheden, leer je veel over elkaar. Dat betekent dat je uiteinde lijk een genuanceerd beeld krijgt van de kern van een organisatie.' Veel onderzoek Voor Newell Sorrell met de ver schillende scenario's bij de bank kwam, is er heel wat werk verzet. 'We hebben eerst twee maanden alleen maar onderzoek ge daan', vertelt Jones, 'zowel naar de bank als naar Nederland. We wilden weten hoe de gewone klant de bank zag. En we hebben ons ook verdiept in de geschiede nis van het coöperatieve bankwezen. Het was een spannende tijd. We vonden dat we alleen iets voor de bank konden bete kenen als we een duidelijk verschil tussen de Rabobank en haar concurrenten kon den ontdekken.' Dat leek een moeilijke opdracht, want zijn alle banken eigenlijk niet precies hetzelfde? Voor Newell Sorrell bleek al snel dat er een zeer be langrijk verschil was tussen de Rabobank en de andere Nederlandse banken. 'Voor ons lag dat verschil vooral in de geschie denis van de bank', legt Newell uit. 'We hadden te maken met een organisatie, die diep is geworteld in de gemeenschappen die zij bedient. Het gaat bij de Rabobank niet, zoals bij de meeste banken, om geld verdienen voor anonieme aandeelhou ders. Het gaat om het coöperatieve doel, om aandacht en tijd voor klanten, voor duurzame relaties. Veel bedrijven roepen 'Geheime' contacten Hoe is een Engels bureau achter de essentie van een oer-Hollandse bank ge komen? En hoe hebben de twee partijen elkaar eigenlijk gevonden? 'Geen van beide gingen we over één nacht ijs', ver telt Simon Jones, de commerciële man bij Newell Sorrell. 'Het contactproces leek wel een spionage thriller. Alles was geheim. We werden steeds gevraagd om aan tussenpersonen presentaties te geven van werk, dat we al voor andere klanten hadden gemaakt. En dat zonder te weten welk bedrijf of zelfs wat voor soort be drijf achter de potentiële opdracht zat. Dat was moeilijk omdat wij normaal ge- cent gereno veerd en huisvest nu een aantal creatieve bedrij ven, waaronder de zestig men sen van Newell Sorrell, Enge- lands grootste onafhankelijke ontwerp en identiteitsbureau. Bij de Rabobank wordt vaak over de huisstijl gesproken. Newell Sorrell zien dat anders. 'Waar het om gaat is een bedrijfsidentiteit', benadrukt John Sor rell. 'Een huisstijl is eigenlijk niets meer dan het visueel uitdrukken van de identi teit. Een identiteit die je niet alleen wilt laten zien, maar - en dat is nog belangrij ker - die echt moet leven binnen een or ganisatie. Het heeft geen zin om een mooi imago te ontwikkelen als dat niet volledig wordt ondersteund en vooral ook gevoeld door de mensen die het waar moeten maken. Daarom spreken we lie ver over bedrijfsidentiteit. Daarbij gaat het om wie je bent, als persoon én als or ganisatie. Het gaat om de waarden waarin je gelooft en hoe je met die waar den omgaat. Het is niet voldoende om overal een aantrekkelijke sticker op te plakken, het moet ook iets zeggen over de essentie van je organisatie.' Raboband Huisstijl Special Z2.

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1994 | | pagina 22