met het imag Scrfneriwerki Deskundi J vormgegeven fn dey* nieuwe huisstijl^lifob^ een belangrijke roi Uitvoering origineel aHWt shawls, stropdassen en paraplu's. In een an dere categorie is het woord- of beeldmerk nauwelijks verwerkt. In de leerserie bijvoor beeld is heel subtiel het woordmerk in de voe ring geweven. In de praktijk blijkt dat derge lijke geschenken zeer worden gewaardeerd. Assortiment met duidelijke lijn De mensen die zich met relatiegeschen ken hebben beziggehouden zijn niet over een nacht ijs gegaan. De ideeën zijn constant getoetst in diverse commissies. Daarin zaten vertegenwoordigers van de plaatselijke ban ken, de afdeling Inkoop en het directoraat Communicatie. Een commissie relatiege schenken zal de nieuwe visie 'bewaken'. De mensen van de banken bepalen echter zelf wanneer zij een geschenk weggeven. Alleen zij weten of een geschenk gepast is of niet. Het is niet de stijl van de Rabobank om dat van bovenaf voor te schrijven. Maar Rabo bank Nederland wil wel een visie geven,een aantal handvatten aanreiken en een assorti ment bieden met een duidelijke lijn. Voor het gebruik van het woord- en beeldmerk zal steeds toestemming nodig zijn van de commissie relatiegeschenken. Dat is een belangrijke verandering, die niet zomaar is ontstaan, ledereen heeft er voordeel bij dat de Rabobank zich beter positioneert. Het is in het belang van alle plaatselijke banken dat er een herkenbare lijn komt. Rabofacetzal niet de enige leverancier van relatiegeschenken zijn. Ook met externe leveranciers zijn al af spraken gemaakt over het selecteren van arti kelen en het juiste gebruik van het woord- en beeldmerk. Alleen Rabofacet zal echter over de 'zonnewijzer-lijn'kunnen beschikken.Voor specifieke wensen zal Rabofacet samen met de betreffende bank zoeken naar een goede oplossing. Het aanbod is dus niet statisch. Door de reacties en suggesties van de ban ken zal het assortiment in beweging blijven. Relatiegeschenken zijn er in vele soorten en maten. Een geschenk, klein of groot, wordt met verschillende intenties gegeven. Bijvoor beeld om de bekendheid te vergroten of om iets bijzonders te doen voor vaste relaties. Wat de redenen ook zijn, hoe klein het ca deautje ook is, het moet met zorg gekozen zijn en met zorg gegeven worden omdat het iets zegt over de bank die het geeft. Alle rela tiegeschenken hebben eigenlijk dezelfde boodschap: de Rabobank wil tonen dat zij graag voor haar klanten werkt en een duur zame relatie wil opbouwen. De gift straalt het imago van de Rabobank uit. Bedoeling opnieuw ingevuld De nieuwe huisstijl zal door Rabofacet op speciale wijze worden toegepast op het design van de geschenken. Dat is een groot verschil met vroeger.Toen was de Rabobank eigenlijk helemaal niet zo herkenbaar aan de grote en kleine presentjes. Er was een enorme variëteit aan materialen waaruit men kon kie zen. Dat staat eigenlijk haaks op de bedoeling van een relatiegeschenk, namelijk datje iets over de Rabobank wilt zeggen. Nu is het ach terliggende idee: toon wie je bent en in de beperking toont zich de meester. De keuze voor de artikelen is wellicht niet zo origineel, maar de uitvoering is dat wel. Er is een aantal artikelen waar het woordmerk - de naam - heel nadrukkelijk opstaat. Dat zijn de geschenkjes die je in grote aantallen weg geeft zoals, petjes, pennen en ballonnen. Dan heb je de categorie iets-duurdere-geschen- ken, waarvan het beter is dat de naam van de Rabobank er niet zo groot op staat. Dan zijn er nog geschenken met een vormgeving die wel heel typisch voor de Rabobank is, met gebruik van een element uit het beeldmerk, de zonne wijzer. Dat is de zonnewijzer-lijn: prachtige Raboband Huisstijl Special 2

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1994 | | pagina 20