Integer: Datje gewoon open bent en eerlijk. Datje als de rente of tarieven wijzigen dat even meldt aan een klant. Dat is eerlijk. Dat we niet van die toestanden krijgen van: stel ik heb dus een lening bij u afgesloten en ik heb net mijn handteke ning eronder gezet. Dat u niet direct daarna zegt van Hahahaha. Bij de ABN Amro is het 1 procent goedkoper. Dat dus niet. Want je loopt het risico dat klanten dat niet prettig vinden. Sensitief: Dat wil niets anders zeggen dan gevoelig. Dat je openstaat voor dingen. Bijvoorbeeld openstaan voor kritiek. Want daar kunt u van leren. Dus ik zou zeggen: 'Vraag ook eens om kritiek op een verjaardagsfeestje of zo. Dan zul je merken: er zijn altijd mensen die daar best bij willen helpen.' Persoonlijk: Dat je de klant als mens ziet, niet als omzet.Tenminste niet waar hij bij is. Deskundig: Natuurlijk verstaat u uw vak. Maar loop met uw deskundigheid niet te veel te koop ten opzichte van de klant. Dat we geen taferelen gaan krijgen. Dat u tegen een klant gaat zeggen. 'Ik heb die rekening van u eens een maandje in de gaten gehouden. Maar twee keer per week uit eten van dat inkomentje. Dat gaat natuurlijk niet.'Dat is niet de toon die we zoeken. Samenwerken: Stel, er komt een klant binnen en die zegt: 'Kan ik misschien voor f 100,- Belgische francs krijgen.' Dat u 'm dan bij de jas grijpt en roept: Sjaak, ik heb hier iemand voor een reisverzekering.

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1994 | | pagina 18