De nieuwe huisstijl straalt iets uit. Ook wat het uiterlijk van de kantoren betreft zal dat het geval zijn. Zelfs letterlijk tijdens de donkere uren, wanneer de opschriften op de gevels zijn verlicht. Het nieuwe beeldmerk en woordmerk van de Rabo bank moeten op de gevels terugkomen. Dat is logisch. Maar. ook hier stapt de bank af van wat tot nu toe nor maal was. Ten eerste omdat het woord- en het beeld merk vaak gescheiden worden aangebracht. In de oude situatie stonden ze naast elkaar. Maar vooral ook door dat het neonlicht, dat zakelijk en soms zelfs een beetje kil en tegelijkertijd schreeuwerig kan overkomen, wordt vervangen. Er komt een aanlichting van de op schriften met warmer ogende TL-buizen in een licht bak. 250 banken met een nieuwe jas Onder het motto 'de klant moet centraal staan, ook voor Rabobank Nederland' is de afgelopen maanden heel wat energie en menskracht in de nieuwe lichtre clame gestoken. Zo'n 70 procent van de betrokken kantoren wil, als er toch veranderd moet worden, iets anders dan tot dusver. Oorspronkelijk was het plan, op 1 januari 150 speerpuntkantoren van de nieuwe lichtreclame te voor zien. Inmiddels is daar op speciaal verzoek nog een aantal bijgekomen, zodat de nieuwe lichtbakken in eer ste instantie op 250 plaatsen te zien zullen zijn. Van alle kantoren werd de bestaande situatie op een foto vastgelegd en met computersimulatie 'omgetoverd' tot de nieuwe. Dat voorstel werd aan de plaatselijke bank voorgelegd. Tot 2 januari is het nieuwe beeldmerk op de gevels nog afgedekt. Daarna onthult iedere bank de nieuwe lichtreclame op haar eigen wijze. In de loop van het voorjaar worden de overige 1.750 kantoren van de nieuwe gevelelementen voorzien. Losse letters t Bij de grotere kantoren, zoals gebouwen van tien "Jtages, is het gebruik van lichtbakken niet mogelijk. Daar wordt het woordmerk in aparte letters aange dacht. En de hoofdkantoren van Rabobank Nederland ijn een verhaal apart. Vooral het gebouw aan de Eind- bvense Fellenoord zal er heel anders uit gaan zien. Er I komt een levensgroot beeldmerk van drie-en-een-halve meter hoog bovenop het gebouw te staan. Van alle kanten zal de nieuwe gevelverlichting te zien zijn. In Utrecht wordt, door complicaties in de bouwkundige voorzieningen, eerst een tijdelijke oplossing gezocht. Oranje balk Aan de teksthakken, met witte letters op een blauwe achtergrond, wordt een element toegevoegd in de vorm van een oranje balk. Daarop komt, onder het woordmerk, de naam van de bank te staan. Dat hoeft niet de officiële naam te zijn, maar kan ook het werk gebied van het kantoor betreffen. Bij de grotere, gefu seerde banken kan op die manier de betrokkenheid bij de eigen, directe woon- en werkgemeenschap worden aangegeven. Raboband Huisstijl Special I 6

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1994 | | pagina 16