invoering nieuwe huisstijl gigantische operatie Deze maand rijden elke dag 40 vracht auto's met het opschrift 'De Rabobank werkt aan een nieuw gezicht'door Nederland. De vrachtauto's van Hypsos Displayers uit Soes- terberg brengen brochurestandaards, poster frames, lichtbakken en dergelijke naar de plaatselijke Rabobanken.Een gewichtige zaak, want de gietijzeren voeten van de ruim 20.000 bestelde brochurestandaards wegen alleen al 20 kilo per stuk. In alle brochurestan daards bij elkaar is circa 44 kilometer profiel verwerkt. Verder zijn 85.000 brochurehou ders besteld, 9.500 sets communicatiepane len, 2.000 welkomstzuilen, 7.000 poster frames en 7.000 lichtbakken. Die aantallen geven duidelijk aan dat de invoering van de nieuwe huisstijl een gigantische operatie is. Een andere belangrijke operatie is de af levering van goederen als drukwerk, kan toorartikelen en relatiegeschenken aan plaatselijke banken en afdelingen van Rabo bank Nederland en Rabofacet. In totaal heeft Inkoop circa 700 orders geplaatst. Al het materiaal wordt vervoerd in rolcontai ners, waarvan er constant 2.000 in gebruik zijn. Naast de 35 eigen voertuigen van Ra bofacet zorgen 18 gehuurde grote vracht wagens voor het transport. Sinds het begin van de piekperiode op 1 december wordt zowel in Best als Zeist gewerkt in tweeploe gendiensten en met inzet van 65 uitzend krachten. Per dag leveren Best en Zeist res pectievelijk 50 en 80 kubieke meter materiaal uit. Eén van de meest in het oog lopende huisstijldragers van de Rabobank is de licht reclame op de buitengevel. De 1.950 kanto ren krijgen in totaal 5.500 nieuwe lichtrecla mes. Hiervoor zijn in de voorbereidingsfase 13.000 foto's gemaakt die samen 45 kilo wegen. Voor alle lichtreclames bij elkaar is 45 kilometer aluminium profiel gebruikt.Tot 31 december worden circa 900 lichtreclames op 259 kantoren geïnstalleerd. De overige licht reclames volgen in de eerste vier maanden van het nieuwe jaar. Het nieuwe assortiment lichtreclames be staat uit 21 verschillende types. Daarnaast worden vanaf begin volgend jaar zo'n 5 ver schillende specials geïntroduceerd. Dat zijn vrijstaande elementen of elementen aan de gevel. Half december ontvangen 4,4 miljoen particuliere klanten een persoonlijke mai ling over de introductie van de nieuwe huis stijl.Tegelijkertijd ontvangen 540.000 zake lijke klanten informatie over de nieuwe huisstijl. Door een systeem van geautomatiseerde informatie-voorziening in de kantoren is het mogelijk het aantal verschillende brochures voor de particuliere markt terug te brengen van 120 naar 22. Daarnaast is het aantal ver schillende brochures voor de zakelijke markt gereduceerd van 50 naar 22. Het aantal formulieren is met 31,5 pro cent teruggebracht van 1.100 naar 753. Aan vankelijk kwamen 655 klantformulieren met beeld- en woordmerk in aanmerking voor aanpassing in de nieuwe huisstijl. Uiteindelijk bleven er 376 over. Het aantal interne formu lieren met beeld- en woordmerk werd gere duceerd van 320 naar 227. Daarnaast zijn er nog 150 formulieren zonder beeld- en woordmerk. Ook op het gebied van informatica leidde de nieuwe huisstijl tot tal van wijzigingen. Naast ongeveer 340 WP-macro's voor de Rabohypotheekbank moesten bijvoorbeeld circa 1.000 brieven voor het Facilitair Beta lingsverkeer worden aangepast. Verder wer den 21 rekeningafschriften, 19 centraal ge printe brieven en 24 overzichten gewijzigd. Ruim 30.000 medewerkers en 5.000 be stuurders van plaatselijke banken bezochten de huisstijlshow.Tijdens 9 grote bijeenkom sten in het hele land werd de nieuwe huisstijl op een bijzondere manier gepresenteerd. Het project huisstijl startte in april 1994 met 3 personen en groeide in enkele maan den uit tot een organisatie met 10 deelpro- jectgroepen. Daarin waren ruim 150 mensen actief. Vanaf november gingen bij de plaatse lijke banken nog eens ruim 2.000 mensen met de huisstijl aan de slag. Voor de uitwerking van de huisstijl zijn ongeveer 100 bedrijven ingehuurd. Voor de ondersteuning zorgden onder meer stand bouwers, ontwerpbureaus, drukkerijen, mon tagebedrijven, transportbedrijven en PR-bu- reaus. Naast het uitleveren van de nieuwe huis stijlartikelen zorgt Rabofacet ook voor het omwisselen en het vernietigen van de oude voorraad. Plaatselijke banken hebben be hoefte aan het centraal inzamelen van oude huisstijldragers. Omdat veel oude huisstijldra gers nog tot het einde van dit jaar worden gebruikt, kan het centraal inzamelen vanaf 2 januari van start gaan. Ra boband Huisstijl Special 14

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1994 | | pagina 14