1 Geldautomaat bo Telebankieren Rabobank we weten hem te vinden de brochures brengt al veel veranderingen teweeg. De nieuwe brochures doen méér voorwerk in het verkoop traject. Met de video's waarin Peter Lusse en Olga Zuiderhoek een rol spelen, kunnen alle medewerkers zich de nieuwe gedragskenmerken eigen maken, die in het kader van de nieuwe huisstijl speciale aandacht vragen. De segmenten die begin oktober na de reorga nisatie van het Werkgebied Aangesloten Banken zijn ontstaan, zijn bezig een nieuw bedieningsconcept voor de bankhal te ontwikkelen. Welke medewerkers zullen er straks nog in de bankhal aanwezig zijn? Hoe wordt de klant welkom geheten? Zijn er alleen advi seurs uit het segment Basisvoorzieningen in de bankhal aanwezig, of ook medewerkers van de Bedrijvenad- viesgroep? Hoe krijg je de klanten in de bankhal? Is het bankkantoor op de juiste plek gevestigd? Moeten de openingstijden van dit kantoor worden aangepast aan de winkelsluitingstijden? Wat is de rol van de balie? Een heleboel vragen. Aan de antwoorden wordt hard gewerkt. Zes pilotbanken gaan het komend jaar met een nieuw bedieningsconcept experimenteren. Eind volgend jaar vindt een evaluatie van de proef plaats. Volgens plan op pad De functie van de relatiebeheerder gaat ook veran deren. Hij wordt meer en meer adviseur én verkoper. De hypotheekadviseur, financieel adviseur en de bedrij- venadviseur, komen pas na een goede voorbereiding voor een klant in actie. Zij moeten zich op basis van in formatie van diverse zijden eerst een goed beeld vor men van de klant. Lang niet iedere klant kan en hoeft persoonlijk te worden benaderd. Maar wie daarvoor in aanmerking komt, kan ook thuis een afspraak maken met een adviseur van de Rabobank. Geldautomaat, telefoon en post Als de klant niet in de bankhal komt, zijn er andere manieren om met hem in contact te komen. En ook dat wordt voorzien van de nieuwe huisstijl. De klant krijgt op 15 december de primeur. Hij vindt op die dag een persoonlijke mailing in de bus over de nieuwe huisstijl. Met de mogelijkheid om informatie aan te vra gen over bepaalde plannen die hij heeft. Daar- j voor hoeft hij niet eens naar de bank, maar het kan wel. De meeste contacten van de klant met de bank vinden plaats via de 1 geldautomaat. Na 1 januari levert de geldautomaat 10 miljoen keer per maand een bonnetje af in de nieuwe huisstijl. Steeds vaker wordt via de telefoon contact met de klant gezocht. Actief én passief. Bij de Rabofoon kun nen klanten zelf hun saldo en transacties opvragen en kijken hoeveel geld ze kunnen lenen kan via de Raboleenlijn. Snel, gemakkelijk en 24 uur per dag. De telefoon wordt ook steeds meer benut om klanten direct te benaderen. Sinds 24 no- vember beschikt de Rabobank over het Call Center in Best. Daar kunnen plaatselijke banken binnenkort een be roep op doen voor allerlei telefonische acties. Voor de verstokte PC-bezitter die alleen nog maar thuisbankiert, is vanaf 1 januari ook het offline pro gramma Rabo Telebankieren beschikbaar. Dat scheelt in de portemonnee als je het vergelijkt met het online programma dat onder de naam Rabo Telebankieren Particulieren begin 1992 werd geïntroduceerd. Met het offline programma hoeft de klant alleen voor het opha len van rekeninginformatie en het versturen van be talingsopdrachten kortstondig telefonisch contact te leggen met de centrale computer van de Rabobank. Dat is dus pure winst. Bovendien heeft het nieuwe systeem de mogelijkheid om rekeningafschriften te printen. En iedere keer, wanneer de klant thuis bankiert, verschijnt het nieuwe beeldmerk op zijn scherm. Eind 1995: 135.000 telebankierende klanten Het groeiende PC-bezit onder particulieren en bedrijven biedt mo gelijkheden voor uitbreiding. De verkoop van modems aan particulieren is de laatste jaren zelfs verdubbeld. Particulieren én kleine bedrij ven, verenigingen, huisartsen en tandartsen kunnen met het eenvoudige Rabo Telebankieren prima uit de voe ten. Rabo Telebankieren Extra, dat in 1989 voor be drijven werd geïntroduceerd, heeft extra mogelijkheden voor onder meer buitenlands betalingsverkeer, incasso opdrachten, saldobeheer en koppeling met een boek- houdpakket. Op dit moment telebankieren 70.000 cliënten bij de Rabobank. Eind 1995 zullen dat er vol gens verwachting zo'n 135.000 zijn, waarvan 95.000 met de eenvoudige variant en 40.000 met Rabo Telebankieren Extra. Raboband Huisstijl Special I 3

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1994 | | pagina 13