Uit de bank geklapt -"'ësS *bo 68 min /V; c?-A.o de br'*c; tver"iï,bud*e< """'hS erk"s ït, hLe' 8 Forum Uitlekken Oude huisstijldragers Beeldmerk nog geheim Bankhui k<*te„ de 'en tc hebL?e< RABOBAND NUMMER 23/28 NOVEMBER 1 994 In de krant stond nu al iets over de huisstijl. Brengt dat een goede introductie niet in gevaar? 'De media meldden op 10 en 11 november on der meer dat de nieuwe huisstijl van de Rabo bank f70 miljoen kost.' Hoofd Externe Com municatie Hans Ludo van Mierlo bevestigt: 'Zo'n bericht was niet echt te voorkomen. En kele tienduizenden medewerkers en bestuur ders van de Rabobank hadden inmiddels de huisstijlshows bezocht. Het is begrijpelijk dat medewerkers thuis praten over belangrijke ontwikkelingen in de bank waar ze trots op zijn, zonder nu direct vertrouwelijke infor matie te verraden. De invoering van een nieu we huisstijl was op zich al geen nieuws meer. De kosten waren nog niet eerder gecommu niceerd. Dat was nog wel nieuws. Begrijpelijk dat de pers daarop reageert. De berichten van half november helpen ons niet echt vooruit, maar ze schaden een goede introductie van de nieuwe huisstijl evenmin. Op 15 december krijgen alle klanten de primeur van het nieu we beeldmerk met een uitgebreide mailing. Dan vertellen we ook het verhaal van de intern vernieuwde Rabobank, die zich klaar heeft ge maakt voor de nieuwe tijd. Diezelfde dag wordt een perspresentatie gehouden. De lan delijke massa-campagne vindt plaats vanaf 1 januari 1995.' Wat gebeurt er met de oude huisstijldragers? 'De oude huisstijldragers worden centraal ingeza meld en vernietigd. Ban ken kunnen daarvoor in tekenen. Het inzamelen gebeurt na 1 januari als de introductie van de nieuwe huisstijl is geïntroduceerd, omdat veel oud huisstijlmateriaal nog tot het einde van dit jaar wordt ge bruikt', verklaart Rob van de Raöo- Blaak van Rabofacet. 'De w 'J°er> gul- nieuwe huisstijl maakt de m<»w„..e huis- oude huisstijldragers overbodig. In de com municatie met de klanten is het belang rijk dat het nieuwe ge zicht van de Rabobank uit zoveel mogelijk nieuwe huisstijldragers blijkt. Plaatselijke banken n_ n "lekt. ha- lv°crder gaa, he> p/aaf r<fer de. was De bankwereld is in beweging. Er gebeurt veel. Steeds weer komen we voor verrassingen te staan. Al werk je bij een bank, niet altijd is duidelijk wat de betekenis van bepaalde zaken of woorden is. In de rubriek 'Uit de bank geklapt' de antwoorden op vragen als 'Wat betekent dit?', 'Waarom gebeurt dat?' en 'Wat zit er nog meer achter?'. Vragen worden beantwoord door deskundigen. Het adres: Redactie Raboband, Uit de bank geklapt, interne adresco de UCR 519, fax (030) 901904. andere woorden: wij kopen een stukje van de voorraad terug van het externe briefpapier, de klantformulieren en de folders die via Best zijn gekocht. De creditering is uitsluitend voor die externe papieren huisstijldragers, omdat ban ken te kennen hebben gegeven uit kosten overwegingen de oude huisstijldragers voor intern gebruik op te maken. Andere huisstijl dragers, zoals mappen, ballpoints, kopjes, schoteltjes en suikerzakjes kunnen ook wor den meegegeven. De opbrengsten en kosten van deze operatie worden per bank berekend. In actiepakket 15 van de huisstijl dat in week 46 is uitgegaan, staat daarover meer informa tie.' Kart iedereen zomaar het woord- en/of beeldmerk gebruiken? 'Nee', zegt mr.drs. Manon Laven van Juri dische en Fiscale Zaken. 'Het woordmerk Rabo bank is al sinds zijn ont staan op naam van Rabo bank Nederland geregistreerd in de merken registers in binnen- en buitenland. Het nieu we beeldmerk is ook al opgenomen in deze registers. Door deze registraties heeft Rabo bank Nederland de uitsluitende rechten op deze merken. Derden mogen deze merken niet gebruiken zonder dat Rabobank Nederland daarvoor toestemming heeft gegeven. Als zij dat toch zouden doen, kan Rabobank Neder land als merkhoudster hiertegen optreden. Rabobank Nederland kan natuurlijk toestem ming aan derden geven om het woord- en beeldmerk te gebruiken. In het kader van de nieuwe huisstijl moeten zaken zoals brochu res en visitekaartjes worden herdrukt. De be drijven die hiervoor zijn ingeschakeld, heb ben deze toestemming gekregen. Bovendien hebben deze bedrijven een geheimhoudings verklaring moeten tekenen, waarin zij zich verplichten het nieuwe beeldmerk tot 1 janu ari 1995 geheim te houden. Ook op deze ma nier wordt geprobeerd te voorkomen dat het nieuwe beeldmerk 'uitlekt' voordat landelijke introductie ervan heeft plaatsgevonden.' Gaat de hele bankhal veranderen met de invoering van de huisstijl en wat gebeurt er met de oude spullen? 'Het is niet de bedoeling dat de bankhal door de invoering van de huisstijl ingrijpend wordt verbouwd', meldt Fried van Aken, senior projectmanager bij Rabobank Nederland. 'Er is wel voor de nieuwe brochu relijn een multifunctioneel systeem van palen en panelen ontworpen, waarin de brochures kunnen worden geplaatst. Ook zijn er voor het interieur nieuwe posterframes en licht bakken gemaakt. De meeste banken hebben inmiddels hun bestellingen voor het nieuwe materiaal gedaan. Vanaf 28 november gaan veertig teams met etaleurs van Hypsos het land in. Zij installeren het materiaal of hangen het op en dan wordt het feestelijk verpakt. De oude folderbakken, posterframes en dergelij ke kunnen in januari worden opgehaald. Door de bank wordt zelf aangegeven of wat en wan neer zaken worden opgehaald. Op plaatsen waar het oude woord- en/of beeldmerk niet kan worden verplaatst worden stickers geplakt. Dat doen de etaleurs van Hypsos op verzoek van de bank. De banken kunnen dit uiteraard ook zelf doen, want op elk kantoor worden enige stickervellen achtergelaten. Banken krijgen een brief waarin staat vermeld wanneer 6es hun kantoren die na 31 december dit jaar nog een grote restvoorraad van papieren huisstijldragers voor ex tern gebruik hebben, krijgen daar voor een financiële tegemoetkoming. Met e" De &r°te door te «y 'den '°je op de °"S gaa( kot ■s, Om lcr- der Cg'ng"- ynatoisch*°"~to- r„ 0fn Ur> Ier- 005 k°mt het *ldus' T'Sche vólks te» - Mt aar ders bedoeidE^/van het'hZ arb'- ,Van ik s,e' b"dg, staan." Scn'hoe^01 „Het h n' °ns ecri u" tot all' 'n vo°rna* t e" nieuw werefó e onthw trio.< zullen den wor- voor- zien van het nieu we ma teriaal. 'ouwip

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1994 | | pagina 8