Veranderen is een uitdaging! i 7 Huisstijl RABOBAND NUMMER 23/28 NOVEMBER 1994 Cabaretier Peter Lusse maakte er in zijn act op de huisstijlshows maar meteen een nieuwe afkorting bij. Met de afkorting 'PISKOI' bundelde hij een aantal gedragskenmerken die alle medewerkers van de Rabobank geacht worden zich eigen te maken in het kader van Persoonlijk, Samenwerken en Deskundig. Hoe is het mogelijk om 40.000 mensen Probleemanalytisch, Integer, Sensitief, Klantgericht, Omgevingsbewust en Initiatiefrijk te laten werken? En dan ook nog contracterend? soonlijkheid ter discussie wordt gesteld. Bo vendien wekt het de indruk dat je het voorheen niet goed hebt ge daan. Dat is allerminst het geval. Men deed het prima en men doet het prima. Gedragsverandering in de richting van PSD is erop ge richt dat men het ook in de toe komst Probleemanalytisch Sensitief Klantgericht Omgevingsbewust Initiatiefrijk Peter Lusse maakte er in de huisstijlshow een afkorting bij: 'PISKOI'. Als communicatie-adviseur houdt Hen- riëtte Meyer zich onder andere bezig met ge dragswetenschappen. Uit hoofde daarvan verzorgt zij de communicatie rondom dit proces van gedragsverandering. Meyer: 'Wanneer je met collega's over gedragsver andering praat, dan merkje vaak dat mensen daar ongemakkelijk op reageren. Dat is wel te begrijpen, want het lijkt of je hele per prima zal kun nen doen.' Inspelen op veranderende maatschappij De toekomst van de Rabo bank is on dermeer be schreven in Visie '98, een stappenplan waarin een nieu we, toekomstgerichte marktbe nadering van bedrijven en par ticulieren centraal staat. Meyer: 'De maatschappij verandert, klanten veranderen, maar ook de Rabobank en haar produkten veranderen. Als medewerker van de Rabobank moet je op deze veranderingen kunnen inspelen. Dat is lang niet zo moeilijk als het lijkt. Met de gedragskenmer ken die we in het kader van PSD aanreiken, ben je in staat om dit goed te doen. Daarin ligt een enor me uitdaging.' Riekie van Beersum, adviesmedewerker bij de Rabobank in Zevenaar, ervaart al een tijdje wat de bedoelde ge dragscriteria in het kader van PSD in de praktijk inhouden. 'Bij de verbouwing van onze bank, anderhalf jaar geleden, is er veel ver anderd. De geldhandelingen zijn gescheiden van de andere activiteiten. En er is een re ceptiebalie gekomen, waar we klanten per soonlijk ophalen voor een gesprek of advies. Daarmee creëer je de rust om naar de per soonlijke situatie van de klant te kijken. We proberen dat optimaal te doen en ook de toekomstplannen in onze advisering te be trekken. Dus initiatief nemen en een sensi tieve houding aannemen. Om contracterend werken te bevorderen hanteren we scorelijs- ten. Het is leuk om af en toe eens op een rij tje te zien wat je allemaal verkocht hebt. Dat geeft een goed gevoel.' Videoband met Peter Lusse Om duidelijk te maken hoe de gewenste ge dragscriteria in het kader van PSD in de praktijk functioneren krijgen de banken half december twee videofilms toegestuurd, één voor de managers en één voor de medewer kers. Hierin laten Peter Lusse en Olga Zui- derhoek op onvolprezen wijze zien hoe een voudig het is deze gedragskenmerken aan te scherpen. Bovendien wordt aan de hand van praktijksituaties getoond wat de voordelen ervan zijn. 'Heel veel mensen zullen denken 'Goh, zo doen we het eigenlijk al', veronder stelt Meyer, 'en dat klopt vaak ook. Het gaat erom dat je je bewust wordt van het effect van je eigen gedrag. Wat bereik je ermee? Als je dat weet, kun je er situaties mee sturen. Dat is niet alleen zinvol voor de Rabobank, maar ook voor jezelf. Om maar een voorbeeld te noemen: het ontwikkelen van initiatief. Daarmee kun je voor de bank scoren, maar ook je eigen carrière plannen. Het is in het hele traject van gedragsverandering heel be langrijk om je te realiseren dat wanneer een klant met jou, Rabobankmedewerker, praat, jij de hele bank voor die persoon vertegen woordigt. De Rabobank biedt haar klanten het beste, dus jij zult ze ook het beste moe ten bieden.' Geleidelijk invoeren Het is niet de bedoeling, en natuurlijk ook niet mogelijk, dat de voorgestelde gedrags veranderingen van de ene dag op de andere tot stand worden gebracht. 'Het nieuwe ge drag wordt zo geleidelijk geïntroduceerd' vertelt Meyer, 'dat het vanzelf zal gaan leven bij de medewerkers. Natuurlijk moeten eerst de management-teams bekend worden gemaakt met het gewenste gedrag. Zij zullen als het ware een ontdekkingsreis maken, waarin hun eigen functioneren naar klanten en binnen teams verkend wordt. Zo kun nen ze ervaren wat het nieuwe gedrag in houdt en hoe je er in de praktijk vorm aan geeft. Daarna worden de medewerkers bij dit proces betrokken. Voorop staat dat het absoluut niet bedreigend is, maar juist heel leuk. Het gaat vaak om heel simpele dingen, zoals koffie maken voor je collega's, zodat zij de post kunnen doornemen voordat de klanten binnenkomen. Of een klant die op belt niet eindeloos doorverbinden maar er zelf even achteraan gaan. Het zijn vaak klei ne dingen die bepalend zijn.' De vraag rijst of er aan het proces van gedragsveranderin gen een eind zit, een moment waarop iedereen het doel bereikt heeft en ontspan nen achterover kan gaan leunen. 'Ontspan nen achterover leunen kan natuurlijk nooit als je alert je markt wil bewerken. En gezien de continue veranderingen in de maat schappij -veranderen hoort tenslotte bij het leven - is gedragsverandering een nooit ein digend verhaal. Maar wel een heel spannend verhaal, waarin iedereen zich optimaal kan profileren.' -<

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1994 | | pagina 7