Invoering nieuwe huisstijl in stroomversnelling feB 6 Huisstijl RABOBAND NUMMER 23/28 NOVEMBER 1994 we rekening moeten houden met de kosten. Het was mogelijk om alles voor 1 januari klaar te hebben, maar dat zou vijf miljoen gulden meer kosten. Dat vonden we niet verant woord. Vandaar dat we hebben besloten om het merendeel later te leveren.' Overvol magazijn Bij de Rabobank in Enschede is alvast een kel der uitgeruimd in afwachting van het bestelde materiaal. Jacqueline Westerbeek, medewer ker van de afdeling marketing, wacht gelaten af wanneer de volgende bestellijsten binnen komen. 'Ik mis het overzicht van wat nu pre cies wanneer te verwachten valt. Zo ging de bestelling van de nieuwe in- en externe for mulieren in twee fasen, zonder dat we daarvan op de hoogte waren. Toen we de eerste bestel lingen geplaatst hadden dachten we ermee klaar te zijn. Plotseling kwam er een tweede be stelboek binnen. Het is natuurlijk een kwestie van flexibel inspelen op wat er gebeurt en er ruimte voor vrij maken. Maar het kan beter.' Vertrouwen Ook Jan Gelten, hoofd bedrijfvoering van de Rabobank Steenbergen, heeft nog lang niet al les besteld. 'Ik heb er echter alle vertrouwen in dat alles op tijd binnen komt. Wat magazijn ruimte betreft, hebben wij het voordeel dat we pas een pandje hebben gekocht, met het oog op uitbreiding. Dat kunnen we nu mooi gebruiken als noodmagazijn. Onze magazijn meester is hierdoor helemaal in zijn element. Eindelijk kan de oude rommel de deur uit en een nieuwe indeling worden gemaakt. Mocht het nieuwe materiaal niet op tijd binnen zijn, wat ik overigens niet verwacht, dan maak ik me daar niet druk om. Gaan we gewoon met oud materiaal door. Daar ben ik nogal mak kelijk in. We gaan geen klanten wegsturen omdat het nieuwe beeldmerk nog niet overal op staat.' Creativiteit en flexibiliteit Zover zal het wat Sluis betreft niet komen. 'Maar het is zeker zo dat deze operatie veel cre ativiteit en flexibiliteit van de banken vereist. Hoewel er democratisch is gekozen voor een nieuwe huisstijl, kun je niet iedereen op alle onderdelen tevreden stellen. Ik wil wel duide lijk maken dat het uniek is, dat er zoveel per soonlijke profilering mogelijk is in deze nieu we huisstijl. Zelfs de gevelreclame geeft ruim te om het eigen marktgebied te laten zien. Dat is een enorm pluspunt voor de plaatselijke banken. Dat er hier en daar wat vertraging en mis-communicatie is ontstaan, is vervelend, in ieder geval voor de plaatselijke banken. Maar de ervaring leert dat dat erbij hoort. En ook dat uiteindelijk toch alles op zijn pootjes terecht komt.' Heerst er op het huisstijlbureau chaos of is zo'n periode van onoverzichtelijkheid onlos makelijk verbonden aan dergelijke grote ope raties? Niemand kan daar beter op antwoor den dan Gert Sluis, coördinator van het pro ject Huisstijl. Hij heeft een paar jaar geleden eenzelfde proces bij ABN AMRO begeleid. 'Enige chaos hoort er beslist bij. Als je ziet wat een enorme organisatie de Rabobank is, dan kun je niet verwachten dat de invoering van een nieuwe huisstijl op alle trajecten vlekke loos verloopt. Dat is echt onmogelijk. Maar een complete chaos wil ik het zeker niet noe men, we werken zeer planmatig en door dacht.' Inherent aan het proces Sluis vergelijkt de invoering van de nieuwe huisstijl met een bouwplaats. 'Daar staan be tonmolens, er slingert gereedschap rond, hier staat een stapel bakstenen, daar liggen houten balken. Maar op het afgesproken tijdstip wordt daar een prachtig huis opgeleverd. En ga je een jaar later nog eens kijken dan zie je ook dat er een fraaie tuin omheen ligt. Zo is het met onze huisstijl ook. Het lijkt nu een chaos, maar dat hoort bij zo'n proces. Op 1 ja nuari kunnen alle banken wat betreft de in richting van de bankhal, de formulieren, de brochures en het overige drukwerk massaal naar buiten treden in de nieuwe huisstijl.' Standaardpakketten Cees Schellens, adjunct directeur en hoofd be drijfsvoering van Rabobank Zuidwest Fries land, hoopt van harte dat dit allemaal gaat lukken. 'Ik wil voorop stellen dat we heel en thousiast zijn over de nieuwe huisstijl. Ieder een is gemotiveerd om op alle fronten te ver nieuwen.' vertelt hij. 'Maar omdat het alle maal snel moet en het overzicht niet is gege ven, neem je beslissingen waar je achteraf aan gaat twijfelen. Zo werden voor de styling van de bankhallen standaardpakketten geleverd waarvan niemand mij de prijs kon vertellen. Weet je de prijzen wel, dan voel je je vrijer om royaal te bestellen wat je denkt nodig te heb ben.' Tweehonderd neonreclames Schellens vindt het jammer dat er maar twee honderd neonreclames beschikbaar zijn per 1 januari. 'Ik heb gehoord dat het te maken heeft met de technische oplevering. Daar heb ik ook alle begrip voor. Maar jammer is het wel.' Gert Sluis kent de kritiek van Schellens. 'De prijzen van de pakketten zijn inderdaad te laat bekend gemaakt. Inmiddels is dit recht gezet. Wat betreft de neonreclames hebben De invoering van de nieuwe huisstijl moet snel. Heel snel. Hier en daar vragen medewerkers zich af of het allemaal wel op tijd gaat lukken. De bestellingen voor nieuwe materialen staan in een aantal gevallen onder zo'n enorme tijdsdruk dat er pas achteraf nog eens goed over nagedacht kan worden. De magazijnen zijn te klein om alle oude en nieuwe formulieren tot 1 januari op te slaan. Het is nu al bekend dat er per 1 januari pas tweehonderd kantoren voorzien zijn van nieuwe neonreclames.

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1994 | | pagina 6