Caarsymposium: arbeids voorwaarden, medewerker én klant veranderen 5 Ontwikkelingen CAO-spel RABOBAND NUMMER 23/28 NOVEMBER 1994 Tien jaar Caar, tien jaar medezeggenschap op de Rabobankmanier. Tien jaar waarin veel is veranderd. De buitenwereld ziet straks vooral een nieuw gezicht, maar intern gebeurt er veel meer. De Caar is nauw betrokken bij 'Samen Vernieuwen', het motto dat de onderlinge samenhang tussen de veranderingsprocessen verwoordt. Die processen kunnen alleen slagen als ze worden gedragen door iedereen in de organisatie. Reden voor de Caar om zijn jubileumsymposium te houden over 'Arbeidsverhoudingen in de toekomst en de rol van de medezeggenschap daarin'. >- Driehonderd leden van ondernemingsraden uit de organisatie, leden van de Hoofddirectie, de Raad van Beheer en uiteraard de leden van de Caar luisterden op 8 november naar verschil lende sprekers en werden door geprekleider Pe ter van Ingen actief bij de discussie betrokken. Klantgericht Caar-voorzitter Wim Meijer benadrukte de overgang van een produktgeöriënteerde naar een klantgerichte organisatie. Die omslag moet gepaard gaan met een mentaliteitswijziging. Het werk zal veranderen. De nadruk komt te liggen op de commerciële activiteiten, terwijl verwer kende en administratieve taken steeds meer wor den geautomatiseerd. Het vraagt van iedereen binnen de Rabobankorganisatie een aanmerke lijke inspanning om de gewenste omslag te kun nen maken. Alleen zo'n gezamenlijke inspan ning kan het beleid tot een succes maken. Een goede invulling van de medezeggenschap bin nen de organisatie is nodig om er voor te zorgen dat ook in de toekomst de belangen van bank en medewerkers in eikaars verlengde blijven liggen. 'Arbeidsverhoudingen, wat hebben we elkaar te bieden?' was de titel van de inleiding van Hoofd directievoorzitter Herman Wijffels. 'De ontwik keling van de arbeidsverhoudingen staat hoog op de agenda van de komende jaren, omdat dat Omslag organisatie vraagt om goede invulling medezeggenschap. essentieel is voor de verdere ontwikkeling van ons bedrijf.' Vroeger had de overheid een lei dende rol bij het vaststellen van lonen en ar beidsvoorwaarden. Sinds de tachtiger jaren is het vooral een spel tussen werkgevers en werk nemers, dat wordt gespeeld in het CAO-overleg.' Meer dan koek verdelen Nu de krappe arbeidsmarkt tot het verleden be hoort, verandert er veel, ook binnen de CAO- onderhandelingen. De onderwerpen van ge sprek zijn nu zaken als werk verdelen, kosten besparen, etcetera. Ook de klant is veranderd. Hij gaat naar de bank die hem het meest heeft te bieden. Daarbij wordt niet alleen naar rente tarieven gekeken, maar naar wie de beste part ner is, de snelste service geeft, de meest intege re bank is. 'Ons antwoord op dergelijke vragen is te vinden in onze positionering, de nieuwe huisstijl en onze veranderde interne organisatie. Maar ook efficiency-drives als Edab zijn pri mair bedoeld om onze toegevoegde waarde voor de klant te verhogen', aldus Wijffels. Klant centraal 'Een bank die zichzelf anno 1994 respecteert, respecteert primair de klant. Dat vraagt een andere opstelling van de medewerkers. Men moet flexibeler zijn. Ook de arbeidsvoor waarden moeten flexibeler worden ingevuld. Uit publikaties van de vakorganisaties blijkt, dat zij beseffen dat er een nieuwe tijd is aan gebroken en dat moet worden gezocht naar zo'n flexibeler invulling. Wensen en belangen van bedrijf én medewerkers moeten zo goed mogelijk op elkaar zijn afgestemd.' Daar is volgens Wijffels een belangrijke rol weggelegd voor ondernemingsraden en de Caar.' 'Banken redden het niet' FNV-bestuurder Han Noten gaf onder de titel 'Het lijkt allemaal nergens op' op heel eigen wij ze zijn visie op de veranderingen in de bankwe reld. 'Banken redden het niet', gooide hij meteen de zaal in. 'We hebben niets aan u. Wij werken door de week. Stel ik koop een huis, dan sluit ik geen lening bij u af, want mijn tussenpersoon is wel op zaterdag bereikbaar.' Hij waarschuwde ervoor dat veranderingen ook echte verande ringen moeten zijn, wil je iets bereiken. Een beet je aanpassen is niet genoeg. Een mentaliteits omslag, daar gaat het om. Met het zoeken van compromissen verander je geen cultuur, er moeten echt nieuwe keuzen worden gemaakt.' Flexibilisering De organisatie moet als gevolg van de vraag van klanten flexibeler worden, medewerkers moeten flexibeler worden. Volgens Noten is ook in de CAO-onderhandelingen een flexi bilisering merkbaar. 'We vragen in de ko mende onderhandelingen een vierdaagse werkweek, maar realiseren ons dat uitzonde ringen mogelijk zijn. We denken ook aan uit breiding van de bedrijfstijden, maar wellicht niet voor alle functies, (e kunt niet meer voor iedereen hetzelfde vragen. Vergelijk het met Carnaval. Omdat ze dan in Maastricht vrij wil len, hoeft dat in Groningen nog niet zo te zijn.' Meedenken Laatste spreker was Jan-Cees Looise, docent aan de Universiteit Twente. Hij stond stil bij de veranderingen die zich in ondernemingen voordoen. Verwachtte de klant in de jaren '60 vooral een goede prijs, in de decennia daarna kwamen daar kwaliteit, keuze en levertijd en uiteindelijk ook uniekheid bij. Kon het bedrijf in de jaren zestig toe met efficiënt werken, la ter kwamen daar kwaliteit, flexibiliteit en in- novativiteit bij. Dat betekende intern meer aandacht voor communicatie, samenwerking, integratie, participatie en democratisering. In dat veld veranderde de taak van de onderne mingsraad van belangenbehartiging naar meedenken met de directie. Om dit te opti maliseren pleit Looise voor een verandering van de bevoegdheden van de Caar. Naast het adviseren over het sociale beleid, zou de Caar ook invloed moeten hebben op het economi sche en organisatorische beleid. Van Caar naar COR, Centrale Ondernemingsraad, was de in trigerende tekst van zijn laatste dia.'

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1994 | | pagina 5