Lokaal Centraal 4 Regionaal Zeeuws bezoek aan huisstijlshow nachtwerk RABOBAND NUMMER 23/28 NOVEMBER 1994 Tot nu toe onttrok de invoering van de huisstijl zich voor het grootste deel aan hel zicht van de medewerkers van de plaatselijke banken. Maar dat gaat de komende weken veranderen. Oe actiepakketten volgden elkaar in de tweede helft van november snel op. De bestelde arti kelen worden in hoog tempo afgeleverd bij de plaatselijke banken. Op 15 december al wor den 5 miljoen klanten geinformeerd over de invoering van de nieuwe huisstijl. Raboband maak te een rondje door Nederland en vroeg enkele medewerkers van plaatselijke banken naar er varingen, plannen en de stand van zaken. Feest voor medewerkers en belangrijke relaties Leeuwarden - Het hoofdkantoor van de Rabobank Leeuwarden is op 2 januari voorzien van de nieuwe lichtreclame. Lute Span- daw, accountmanager Bedrijven, vertelt dat voor de feestelijkhe den op 2 januari niet alleen de eigen medewerkers worden uit genodigd. 'Belangrijke opinielei ders en bedrijfsrelaties krijgen een uitnodiging in de bus voor het ontbijtbuffet. We willen de Commissaris van de Koningin samen met de burgemeester van Leeuwarden de nieuwe lichtre clame laten onthullen. Na deze openingshandeling zal Edwin Rutten de directeur in een inter view aan de tand voelen over de nieuwe huisstijl en de verande ringen.' Invoering huisstijl valt samen met fusie Schaijk, Reek en Ravenstein - De invoering van de nieuwe huisstijl komt voor de banken Schaijk- Reek en Ravenstein op een goed moment. Zij gaan per 1 januari 1995 op in de Rabobank Schaijk. Jolanda de Klein, secretaresse bij de bank in Schaijk vertelt dat iedere afdeling in de werkgroep huisstijl is vertegenwoordigd. 'Wanneer wij bij elkaar komen, is afhankelijk van de binnenkomst van acties. Zodra er weer enkele binnen zijn, roep ik de werk groep bij elkaar en wordt geke ken wie er actie moet onderne men. De drukte viel in eerste in stantie mee. Alleen toen die enor me bestellijsten binnenkwamen werd het even hectisch.' De op slag van de dubbele hoeveelheid materiaal vormt qua omvang geen probleem in Schaijk. 'Alleen het gescheiden houden van de twee voorraden maakt het er niet eenvoudiger op.' Nieuwjaarsontbijt en traktatie voor klanten St. Jansteen - De Rabobank in St. Jansteen organiseert op 2 januari voor de eigen medewerkers een ontbijtbuffet dat om half acht op het hoofdkantoor plaatsvindt. 'Daarna wordt de vlag gehesen. Voor de klanten ligt er op die eerste dag in het nieuwe jaar een traktatie klaar, maar grootse plannen in die richting hebben we niet. We delen wel vanaf half december kalenders en agenda's uit', vertelt directiesecretaresse Saskia Gijsel. Tussen Kerst en Nieuwjaar grootste drukte Ameide - Carin Blom, directie secretaresse bij de bank Ameide, heeft al een vertegenwoordiger van Hypsos door het kantoor rondgeleid. 'Hij vertelde dat het wel Kerstmis zou zijn voor we het materiaal voor de bankhal in huis krijgen. Die laatste week van het jaar verwachten we de groot ste drukte. Tot nu toe kwamen alle bestellingen en actiepakket ten bij stukjes en beetjes binnen, maar dat verandert snel.' De voorraad nieuwe huisstijldragers wordt strikt apart gehouden van de oude. 'Daar zijn we streng in. Er kunnen maar enkele mensen bij', aldus Blom. De bank in Ameide doet in principe alle ou de huisstijldragers weg. 'Alles wat de klant ziet, wordt opgeruimd. Materialen die alleen intern ge bruikt worden, maken we op.' Brochurepresentatie voor de medewerkers Zwolle - De Rabobank in de hoofdstad van de provincie Overijssel heeft duidelijke prio riteiten gesteld bij de invoering van de huisstijl. Sjaak Westerhof, adviseur PR en Communicatie: 'We hebben eerst de presentatie voor de medewerkers over de nieuwe brochures voorbereid. De nieuwe brochurelijn vergt een heel andere werkwijze en dat willen we op een goede manier neerzetten. De medewerkers moeten daarvan goed op de hoogte zijn. Nu maken we plan nen voor de communicatie met de klanten.' Westerhof vertelt dat Aardenburg - De medewerkers van de Rabobank Aardenburg- Eede hadden er heel wat voor over om de presentatie van de nieuwe huisstijl op 1 november in Den Bosch te bezoeken. 'Om kwart over vier vertrok de bus van het hoofdkantoor, en om 19.00 uur kwamen we als eerste aan bij de Brabanthallen. Iedereen was enthousiast over de show. Het nieuwe gewenste gedrag is daardoor helderder geworden. We kwamen pas om half twee 's nachts thuis. Maar de volgende ochtend waren we allemaal weer present', vertelt Theo van Graefschepe, hoofd Be drijfsvoering. de bijsluiter in de mailing hem enigszins verraste. 'Daarin staat dat de klant ook bij de plaatselij ke bank om brochures kan vra gen. Als we dat eerder hadden ge weten, hadden we meteen wat meer brochures besteld.' Zangers zetten feest luister bij Leiden - De Rabobank Leiden en Oegstgeest heeft voor 2 januari een verrassing in petto. Paul Bi- zo, manager PR en Communica tie legt uit dat het programma is bedoeld om de medewerkers een feestelijk gevoel te geven. 'We willen dat de medewerkers die dag zingend aan hun werk gaan. Na een informeel samenzijn, waarbij ook bestuur en raad van toezicht aanwezig zijn, wordt in de loop van de ochtend het nieu we beeldmerk onthuld. We heb ben speciaal artiesten uitgeno digd om het geheel luister bij te zetten.' Nieuw behang op Ameland Ameland - De Rabobank op het Friese Waddeneiland heeft be sloten de nieuwe huisstijl zo compleet mogelijk in te voeren. 'Met alle veranderingen die op ons afkomen en de nieuwe werk wijze kan een rigoureuze aanpak bijdragen aan de bewustwor ding', zegt Sip de Jong, hoofd Be drijfsvoering. 'Dus we schrappen niet hier en daar een formulier tje, maar een heel nieuw psycho logisch behangetje. We moeten zo snel mogelijk laten zien dat de Rabobank een ander gezicht heeft.' De Jong vertelt niet blij te zijn met de scheiding die in de centrale mailing van 15 decem ber is aangebracht tussen parti culiere en zakelijke klanten. 'De particuliere klanten ontvangen in de mailing een nieuwjaars wens. Het lag in de bedoeling dat de plaatselijke banken zelf een nieuwjaarswens voor de bedrij ven zouden maken. Dat krijgen we niet meer voor elkaar. Wij sturen nu alle klanten een uni form bericht.'

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1994 | | pagina 4