- ;SÜS 0 na üiig 13 Achtergrond iRfiaw IsillSlSill?" BSIililiIBBSi! iIEZT' iSIf»? i. RABOBAND NUMMER 23/28 NOVEMBER 1 994 gedrag. Het moet als het ware onderdeel van je systeem zijn om jezelf constant vragen te stellen: wat weet ik van de klant, begrijp ik hem, heb ik me genoeg in hem verdiept. Ik denk bijvoorbeeld dat we daarbij als Rabo bank Nederland ook goed moeten kijken naar de plaatselijke banken, want er zijn er al ver schillende die daar goed in slagen.' Stilstaan is achteruitgaan Voor Egger is het heel simpel: 'Als je tevreden bent en alles bij het oude laat, dan zet je jezelf heel snel buiten spel. De klant ontwikkelt zich, dat betekent dat wij mee moeten ontwikkelen. Eigenlijk is stilstand achteruitgang. Niet iede re verandering is echter revolutionair, ik be schouw het meer als een evolutieproces. We borduren door op een lijn die al lang is inge zet. Neem bijvoorbeeld de huisstijlverande ring, dat is een verandering van het gezicht, maar de wezenlijke gedachte die daarachter zit is, dat we de laatste jaren de klant steeds centraler proberen te stellen. Door samen werking en deskundigheid op het gebied van nieuwe produkten en het benaderen van de klant kunnen we dat nog beter realiseren. Het beeld maakt die verandering visueel herken baar voor de buitenwereld.' Topprestaties blijven leveren Naast image-onderzoeken wordt er jaarlijks onderzoek verricht naar de kredietwaardig heid van banken over de hele wereld. Dat ge beurt door objectieve, gespecialiseerde insti tuten. De bekendste daarvan zijn Moody's en Standard Poor's uit Amerika en het Engel se instituut IBCA. Deze onderzoeken resulte ren in het toekennen van rapportcijfers, ra tings. De hoogste waardering wordt uitge drukt met AAA oftewel triple A. De instituten hanteren een reeks van criteria waarop ze de performance van de financiële instellingen be- Rabobank heeft wereldwijd de triple A status samen met slechts drie andere banken, een Zwitserse, een Duitse en een Amerikaanse bank. oordelen: de balans, de verlies- en winstreke ning, de risico's, de marktpositie, de jaarcijfers de organisatie en de strategie. Rabobank heeft wereldwijd de triple A status samen met slechts drie andere banken, een Zwitserse, een Duitse en een Amerikaanse bank. 'En dat is di rect ook de moeilijkheid van de hoge kwalifi catie', zegt Jos van Lange, hoofd Control Rabobank organisatie. 'De status brengt je na tuurlijk tal van voordelen maar je bent ook kwetsbaar want je kunt niet hoger en je moet die positie zien te handhaven.' AAA-status biedt voordeel Van Lange geeft aan dat de invloed en de voor delen van de triple A status inderdaad groot zijn: 'Als je door Moody's, Standard Poor's en IBCA wordt beoordeeld met een uitmun tende kredietwaardigheid, dan kun je zeker op de markt opereren. Er is geen mens die dan nog twijfelt aan je solvabiliteit. Dat betekent dat je tegen lagere tarieven kunt lenen op de financiële markt en dat biedt uiteraard grote voordelen. Stel je wilt gaan opereren op een markt waar je nieuwkomer bent. Ook dan biedt de status voordeel, want je bent dan mis schien wel minder bekend maar je staat van dienst is uitstekend bevonden. Dus gaan er toch deuren open die anders dicht zouden blijven. En ten slotte wordt je vaker gevraagd als financiële partner in zakelijke transacties.' Zekerheid en stabiliteit Van Lange: 'Steeds minder banken beschik ken over een triple A omdat de agencies al maar kritischer lijken te zijn in de toekenning daarvan. De status betekent dus een belangrijk, onderscheidend kenmerk ten opzichte van je concurrenten, waarvan de waarde en bekend heid de laatste jaren bovendien is toegenomen. En dat is goed voor de zelfbewustheid van de bank. Aan de andere kant, moetje die kwalifi catie zien te behouden. Het gevaar van een ja renlange, stabiele situatie - de Rabobank heeft al jaren de triple A kwalificatie - schuilt in het feit dat iedereen dan denkt dat het allemaal wel vanzelf komt. Dan dut je in en reageer je niet meer alert op de markt. Vergelijk het met het leveren van een topprestatie door een sportman of-vrouw. Dat vereist voortdurend scherpte en een strakke training. Wij zetten die scherpte om in een beleid dat erop gericht is de kwaliteit van je kredietverlening in de gaten te houden en de, zoals we dat noemen, financië le performance in excellente staat te houden. De financiële resultaten moeten uitstekend zijn: een gelijkmatige, stabiele winstgroei en een stevige marktpositie, liefst groei van je marktaandeel. Het consolideren van de triple A status vereist aldus een prudent beleid ten aanzien van kredietverlening en andere activi teiten. Een beleid gericht op zekerheid en sta biliteit, wat je ook naar buiten toe uitstraalt.' Achterblijven kan niet Op de financiële markt wordt de concurrentie steeds groter. Veranderingen voltrekken zich steeds sneller. Een aantal grote concurrenten van de Rabobank is de laatste jaren gefuseerd, de ABN met de Amro en de NMB met de Post bank. Dat betekende de mogelijkheid van kos tenvoordelen en dus een aanbod van produk ten tegen gunstige prijzen. En beide banken ondergingen een beeldmerkverandering. Ach terblijven kan niet in dit concurrentiegeweld. Het effect is anders al snel dat de Rabobank wordt gezien als een-bank-waar-nooit-iets-ge- beurt. Van Lange legt uit: 'De Rabobank heeft geantwoord met stevige concurrentie en dus een aantal produkten waar een mooi prijs kaartje aanhangt. Met de technolease deal met Philips hebben we de pers uitvoerig gehaald. Dat zijn belangrijke dingen, met een grotere efficiency en produktiviteit en daardoor een hoger concurrentievermogen. Je zou kunnen stellen dat de huisstijlverandering een bezege ling is van alle aanpassingen, die gaandeweg worden doorgevoerd. Bij een nieuw tijdperk past een nieuw gezicht. En dat nieuwe gezicht geeft uitdrukking aan die veranderingen: de Rabobank is een moderne bank met goede pro dukten die past in het beeld van deze tijd.' Moody's, Standard Poor's en IBCA be oordelen de banken op korte- zowel als op lange termijn, vooral de geëmitteerde kort en langlopende schuldpapieren. IBCA kent ook nog een individuele rating. Die geeft weer hoe goed je als instituut, als bank bent. Het gaat dan om de performance van het totale bedrijf. Vooral Moody's en Stan dard Poor's hebben een grote invloed. Hun ratings beïnvloeden de prijs die een bank betaalt voor het aantrekken van geld. De ratings die zij toekennen, worden steeds belangrijker voor beleggers, centrale ban ken, aandeelhouders, en analisten. De Rabobank wordt door Moody's en Stan dard Poor's als 'heel sterk' beoordeeld. Een rating kan overigens van de ene op de andere dag veranderen.

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1994 | | pagina 17