'Eigenlijk is stilstand achteruitgang' 12 Achtergrond RABOBAND NUMMER 23/28 NOVEMBER 1994 Een Euromoney Award for Excellence, een triple A kwalificatie. De Rabobank doet het wederom goed in 1994. Iets om even bij stil te staan, maar niet te lang. Want een dergelijke status vereist maximale inspanningen om aan de hoge verwachtingen te kunnen voldoen. Het gaat nu eenmaal niet vanzelf. Een bank moet constant in beweging blijven en alert reageren: op stappen van de concurrent, op trends in de markt, op technologische en economische ontwikkelingen en op veranderingen in het consumentengedrag. Een moment van onoplettendheid kan in de sterk concurrerende financiële markt achterstand opleveren. >- De Rabobank is de laatste jaren volop in beweging. Persoonlijk, samenwerken en des kundig, zijn de drie sleutelbegrippen voor de toekomst van de Rabobank. Dat komt straks visueel tot uitdrukking in de nieuwe huisstijl, maar ook in wat minder zichtbare processen. Meer efficiency, grotere commerciële slag kracht van de plaatselijke banken, en een nieuw beleid voor de particulieren- en bedrij- venmarkt, waarin vijf marktsegmenten geba seerd op de behoefte van de klant het uit gangspunt vormen voor onder andere markt benadering, distributie en organisatie. Die veranderingen zijn nodig omdat de markt, de concurrent en de consument erom vragen. Oppoetsen imago Uit onderzoek blijkt dat de klant van de Rabo bank juist de persoonlijke aandacht en des kundigheid waardeert in de bank. Onlangs verrichtte bureau Lagendijk, in opdracht van het Financieel Economisch Magazine (FEM), een onderzoek naar het imago van banken in Nederland. Het blad enquêteerde driehon derd Nederlandse ondernemers. De Rabo bank komt goed uit het onderzoek naar voren. Zij krijgt echter een veel hogere waardering van haar eigen klanten dan van de potentiële klanten. Een significante uitkomst: degenen die de Rabobank kennen, beoordelen haar met hoge cijfers, diegenen die de Rabobank niet kennen, alleen van naam, geven lagere cijfers. Het beeld dat de Rabobank bij poten tiële klanten heeft kan dus worden verbeterd. Bank die verandert Volgens de geënquêteerde ondernemers is de Rabobank goed geïnformeerd over de om standigheden van haar klanten en wordt zij er varen als een flexibele bank. De Rabo is alert, maar heeft in de ogen van de ondernemers nog een lange weg te gaan voordat zij zich, qua marktaandeel, in het grote bedrijfsleven kan meten met andere banken zoals de ABN Amro. Wel wordt de Rabobank gezien als het meest duidelijke voorbeeld van een bank die verandert, in antwoord op externe ontwikke lingen. Ten opzichte van enkele jaren geleden worden meer diensten aangeboden en worden potentiële klanten actiever benaderd. Kim Eg- ger van Marketing Services Centrale Bankbe drijf van Rabobank Nederland: 'Na de fusie tussen de ABN en de Amro bank zijn wij ac tief de corporate markt opgegaan. Grote be drijven hebben vaak meerdere bankrelaties en na deze fusie was er behoefte aan een tweede Nederlandse huisbank. We hebben dat heel Ondernemers die de Rabobank kennen, beoordelen haar met hoge cijfers, onder nemers die de Rabobank alleen van naam kennen geven lagere cijfers. Jh gestructureerd aangepakt: gericht benaderen van bedrijven met proposities. Ook hebben we ons de laatste jaren gespecialiseerd in het ontwikkelen van financiële constructies, de Philips deal is daar een goed voorbeeld van.' Internationalisering Het Centrale Bankbedrijf opereert op de in ternationale markt corporate en volgt inter nationale ontwikkelingen. Naast individuali sering is internationalisering een belangrijke trend in de moderne westerse maatschappij. De snelle technische vooruitgang op het ge bied van communicatie en transport maakt het daadwerkelijk mogelijk om de wereld te zien als een markt. Egger: 'Onze klanten zijn steeds internationaler gaan opereren en wij zijn de klant in het buitenland blijven volgen. In 1982 opende de Rabobank vervolgens de eerste buitenlandse vestiging in New York. In middels hebben we ruim zestig buitenlandse kantoren en draaien we volop mee in de in ternationale financiële markten. We kunnen nu concurreren met andere banken omdat de Rabobank internationaal bekend staat als een zeer solide bank met een uitgesproken spe- cialsme op het gebied van de food- en agribu- siness.' Klant centraal stellen Volgens het onderzoek van Lagendijk heeft de Rabobank de beste reputatie als het gaat om een rijtje van factoren zoals het ter zake kun dig, redelijke tarieven, vriendelijk/correct, be reidwillig, goed bereikbaar, het houden van woord en soepel hanteren van voorschriften. Kim Egger zegt hierover: 'Het is mooi dat we er in die enquête beter uitkomen dan andere banken, maar dat wil nog niet zeggen dat er geen verbeteringen nodig zijn. Wat ik heel be langrijk vindt is dat we die klant centraal stel len en niet alleen met de mond, maar ook in

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1994 | | pagina 16