RABOBAND NUMMER 22/1 4 NOVEMBER 1994 ken. 'Ik heb er behoorlijk aan moeten wennen', blikt Tesink terug. 'Opeens ga je niet meer naar je bank toe, waar je 23,5 jaar dag-in-dag-uit naar toe ging. Het leven bij de Rabobank was rustiger. Nu ben ik zeven dagen per week in de weer. Er komen veel meer dingen op je af. Maar dat maakt het ook aantrekkelijk.' Tesink kijkt niet met wrok op de reorganisatie terug. Hij vindt dat hij netjes door de Rabobank in het zadel is geholpen. 'De arbeidsmarktbemidde laar heeft zich goed voor mij ingezet. En het leuke was: hij was ook aanwezig bij de opening van onze zaak.' Accountmanager Jos van Soest bij Rabofacet in Zeist adviseert collega's zelf het initiatief te ne men bij het vinden van een nieuwe werkplek. Hij heeft de indruk dat dit bij hemzelf in zijn voordeel heeft gewerkt. Van Soest is dit voorjaar overgestapt van het Centraal Bankbedrijf naar Rabofacet. In zijn vorige functie was hij gedu rende zeven jaar adviseur Betalingsverkeer voor zakelijke relaties van Rabobank Nederland. 'Ik kwam twee jaar geleden al tot de conclusie dat ik aan iets nieuws toe was', vertelt hij. 'In over leg met het management werd toen besloten dat ik het zoeken naar een andere functie een tweetal jaren zou uitstellen, om continuïteits problemen te voorkomen.' In overleg met het management is hij begonnen met een cursus bedrijfskunde (IBO). 'Afspraak met het ma nagement was dat ik na het afsluiten van de op leiding elders in de organisatie een functie zou gaan zoeken. Tegen het eind van mijn studie was er ook sprake van een reorganisatie op mijn afdeling. Dat heeft mijn vertrek versneld.' V -'V ML ft'ifflHSar -'$f' g Overstap van Centrale Bankbedrijf naar Rabofacet. Tips Door gebruik te maken van zijn contacten kwam Van Soest in contact met Rabofacet. Via Arbeidsmarktbemiddeling is hij tijdelijk gaan werken als accountmanager RTN. Hier was men ook in een reorganisatie betrokken. Bin nen Rabofacet liep een herstructureringsproces wat onder meer als doel had het accountma nagement te centraliseren. Van Soest is nu bij de eenheid Account Management Business Development als accountmanager werkzaam. Eigen initiatief Van Soest heeft bij het zoeken van de nieuwe functie op advies van het management contact opgenomen met de afdeling Arbeidsmarktbe middeling. Hij kreeg de indruk dat het zelf ini tiatief ontplooien op prijs werd gesteld. 'De me dewerksters van de afdeling Arbeidsmarktbe middeling fungeerden voor mij als klankbord. Ze gaven ook tips, bijvoorbeeld over een curriculum vitae.' Terugkijkend zegt Van Soest dat de func tiewisseling hem gesterkt heeft. 'Andere collega's, een andere werkkring en een andere standplaats geeft je weer nieuwe impulsen', stelt hij vast. Het was voor Meo de Rover uit het Zuidhol landse Hardinxveld-Giessendam een zure boodschap. In de loop van vorig jaar kreeg hij definitief te horen dat hij voor een functie als hoofd Bedrijfsvoering bij de Rabobank Meer kerk te weinig papieren op zak had. Helemaal onverwacht kwam deze mededeling niet. De Rabobank Meerkerk is de laatste jaren flink gegroeid. De bank wilde daarom de functie van hoofd Financiële Administratie verzwaren tot die van hoofd Bedrijfsvoering. Zo'n twee jaar geleden roerde de directie aan of De Ro ver bereid was om hiervoor extra opleidingen te volgen. 'Je voelt aan dat dit te hoog voor je is gegrepen', legt hij uit. 'Ik functioneer prima op MBO-niveau, maar denk dat een functie op HBO-niveau te veel van me vergt.' Mogelijkheden beperkt In de loop van dit jaar is in samenspraak met de bank gezocht naar een oplossing. De Rover klopte op advies van de directie aan bij de af deling Arbeidsmarktbemiddeling op het re giokantoor. 'Het meest logische was om eerst te zoeken naar een andere functie binnen de Rabobank. De mogelijkheden waren echter beperkt, mede omdat veel banken met een in krimpingsoperatie bezig waren.' 'Ik heb ook voor mezelf afgevraagd of ik een stap zijwaarts wilde doen door een commer ciële functie te aanvaarden', vertelt De Rover. 'Maar dat leek me eveneens onhaalbaar. Als administratief man is het moeilijk om je op eens commercieel te gaan gedragen.' Vervolgens is met succes een outplacement bureau ingeschakeld. De Rover is inmiddels werkzaam als medewerker financiële admini stratie bij een makelaardij in assurantiën in Utrecht. 'Het bevalt nu prima', zegt de oud- n Met outplacement naar een baan buiten de organisatie. Rabomedewerker. 'In het begin had ik wat aanpassingsproblemen. Bij de Rabobank wer den veel vragen door nieuwkomers aan mij ge steld. Nu was het andersom. Dat is een vreemd gevoel.' De Rover is goed te spreken over de helpende hand die de Rabobank Meerkerk hem heeft verstrekt. 'Natuurlijk, het is een ver velende boodschap die ze me gaven. Maar ze hebben mij alle ruimte gegeven om een nieu we functie te zoeken.' Hoewel het geen ge makkelijke stap was om de Rabobankorgani- satie te verlaten, ziet de Rover hiervan ook de voordelen. 'Het is goed om eens in een ande re omgeving te werken. Terugblikkend ben ik tevreden over de gang van zaken en voel ik mij prima thuis op de nieuwe werkplek.' - 4\ W T ■ij? 1 Ak .4 l*< v r ■*il i-,:'] I H 17 De Overstap Jos van Soest: Neem zelf het initiatief Meo de Rover: Voldoende handvaten verstrekt

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1994 | | pagina 29