Nieuwe hulpmiddelen voor presentatie afgestemd op wensen banken 9° d-r\op 7 Huisstijl Tot 1 januari geheim RABOBAND NUMMER 22/14 NOVEMBER 1994 Duizenden stalen palen met een totale lengte van vierenveertig kilometer, twintigduizend ijzeren voetstukken, vijfentachtigduizend brochurestandaards. Het is nog maar een deel van het presentatiehulpmateriaal dat in de nieuwe huisstijl is uitgevoerd. Op dit moment ligt het nog in grote magazijnen opgeslagen. Eind van deze maand wordt het door etaleurs bij de plaatselijke banken opgesteld. >- De presentatiehulpmiddelen vormen een belangrijk onderdeel van de nieuwe huisstijl van de Rabobank. Ze zijn ontworpen om flexi bel te kunnen worden gebruikt in zowel grote als kleine bankhallen. Fried van Aken, project manager bij Rabobank Nederland, heeft de coördinatie van produktie tot uitlevering van het materiaal in handen. 'In het totale pakket ligt de nadruk op de brochurelijn. Daarvoor is een multifunctioneel systeem van palen en pa nelen ontworpen. De brochures worden ge plaatst in een standaard met panelen, waarop brochurehouders zijn bevestigd. Aan de ande re kant van de standaard zit een paneel dat ge bruikt kan worden voor acties. Er zijn twee standaards, één voor de bedrijvenmarkt en één voor particulieren. Verder hebben we verschil lende soorten posterffames, met en zonder ver lichting, en welkomstborden voor de entree waarop het nieuwe beeldmerk is afgebeeld.' Inventarisatie leidt tot maatwerk Natuurlijk is één en ander niet zonder slag of stoot tot stand gekomen. Niet alle bankhallen zijn groot genoeg om het materiaal te kunnen specifieke eisen. We willen tenslotte zoveel mo gelijk maatwerk leveren en rekening houden met de wensen van de banken.' De medewer kers van Hypsos gingen op pad met een uitge breide checklist. 'We hadden gemerkt dat er veel vragen leefden bij de banken over de in voering van het nieuwe materiaal. Men wilde weten wat er met de oude spullen moest ge beuren, hoe het nieuwe materiaal zou worden aangeleverd en nog veel meer. Voor ons was het van belang om een goed beeld te krijgen van al le interieurs. Die checklist was voor beide par tijen een handig hulpmiddel.' Uitlevering start eind november Inmiddels is het grootste deel van de bestellin gen gedaan en is er een datum bekend waarop de uitlevering van start gaat. Van Aken: 'Op 28 november gaan ongeveer veertig teams met etaleurs van Hypsos de weg op. Zij zullen in drie weken tijd alle banken voorzien van het be stelde materiaal. Het wordt neergezet, geïn stalleerd of opgehangen en dan feestelijk ver pakt. Want, zoals bekend, mag vóór 1 januari niets zichtbaar zijn.' Van Aken verwacht niet Vóór de introductie op 1 januari mag er niets over de huis stijl naar buiten worden gebracht. Dat is onlangs in een cir culaire onder de aandacht gebracht van alle medewerkers van de Rabobankorganisatie. Medio december worden de klanten door middel van een mailing voorgeïnformeerd over de achtergronden van de nieuwe huisstijl. Ook de lan delijke en regionale pers zullen vanaf 15 december wor den geïnformeerd. Dat gebeurt zonder dat het beeldmerk wordt getoond. Om de introductie van de nieuwe huisstijl volgens de planning te laten verlopen is het niet de be doeling voortijdig materialen met het nieuwe woord- én beeldmerk te gebruiken. Een uitzondering vormen activi teiten waarvoor dit nadrukkelijk is aangegeven. In de cir culaire wordt een dringend beroep gedaan om materialen en artikelen in de verpakking te laten zitten, in een afge sloten ruimte op te bergen en dus niet vóór 1 januari in te zetten. nog heel wat te doen krijgen. Ongetwijfeld zul len er ook nog veel nabestellingen komen, want het is niet ondenkbaar dat er, ondanks de checklist, toch wat dingen worden vergeten. Die zullen we dan in januari afhandelen.' Samenwerking geslaagd Al met al kan van Aken spreken van een enor me operatie, waarbij een goede samenwerking tussen de verschillende partijen van groot be lang is. 'We hebben in Hypsos een uitstekende partner gevonden, de producenten werken fan tastisch mee en ook de samenwerking binnen het projectbureau Huisstijl verloopt prima. Van onze kant proberen wij zoveel mogelijk rekening te houden met de wensen van de plaatselijke banken, die tenslotte onze klanten zijn. Ik verwacht dat alle banken op 2 januari de nieuwe huisstijl in het interieur hebben doorgevoerd.' Blijkt achteraf dat er nog voor werpen aan de aandacht zijn ontsnapt, dan is Brochuresysteem particulieren Actieopstelling 22 Posterframe Al vrijstaand PSTERFRAME Al HANGEND Lichtbak Al vrijstaand Lichtbak Al hangend plaatsen. Andere zijn weer zo groot, dat het verloren gaat in de ruimte. 'Ook hebben som mige banken net een nieuw interieur geplaatst. Daar moesten we natuurlijk rekening mee hou den', vertelt van Aken. 'Onze leverancier, Hyp sos in Soesterberg, heeft zeshonderdvijftig ban ken bezocht om een inventarisatie te maken van wat nodig is. Dit heeft geleid tot een scha- kelbaar systeem dat aangepast kan worden aan dat alles binnen de geplande drie weken gere aliseerd zal zijn. 'Nog niet alle banken hebben hun bestellingen geplaatst. Dat betekent dat we straks onder enorme tijdsdruk moeten werken. Ik ga er vanuit dat we tussen kerst en nieuwjaar er altijd nog de noodoplossing van de sticker. 'Alle banken krijgen van de etaleurs een pak stickers waarop kenmerken van het nieuwe beeldmerk zijn gedrukt. Deze kunnen, bij wijze van tussenoplossing, over het oude beeldmerk worden geplakt. Vanaf 2 januari zal niets meer aan het oude Rabobanklogo herinneren.' -<

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1994 | | pagina 7