Meer kansen met minder brochures 6 Huisstijl RABOBAND NUMMER 22/14 NOVEMBER 1994 Van ruim honderd brochures voor particulieren en vijftig voor bedrijven naar tweeëntwintig voor beide klantgroepen. Van zakelijke produktinformatie naar uitnodigende 'bijna tijdschriften'. Er wordt hard gewerkt aan een nieuwe brochurelijn die in overeenstemming is met de nieuwe positionering en huisstijl van de Rabobank. Deze brochures zullen de commerciële mensen bij de banken meer kansen geven persoonlijk in contact te treden met de klant, daarbij eventueel ondersteund door een snelle, klantgerichte methode om produktinformatie over te brengen. Daardoor worden meer verkoopmomenten gecreëerd. In de nieuwe brochures staan foto's die een verhaal vertellen. Logisch, en in lijn met de nieuwe huisstijl, is dat er in de nieuwe opzet gekozen is voor een benadering waarin de klant centraal staat. Wil de klant bijvoorbeeld een huis kopen, of een in komen Voor later' regelen, dan geeft de be treffende brochure daarover brede informatie. Er wordt nauwelijks ingegaan op specifieke de tails, maar veel meer op de emotionele kant van zo'n vraag. Wat komt er allemaal bij kijken, hoe kun je dingen regelen, welke mogelijkhe den zijn er en wat zijn de oplossingen die de Rabobank hiervoor aanbiedt. Jan Kees Lem- kes, hoofd Accountmanagement Marketing Communicatie Particulieren, stelt dat onder zoek uitwijst dat deze opzet beter aansluit bij wat de consument wil weten. 'Een klant wil geen gedetailleerde produktinformatie, maar het ge voel hebben begrepen te worden. Met deze bro chures zijn we in de huid van de klant gekropen. Deze wil wel voldoende informatie, maar niet te veel, want dan wordt het als ballast ervaren. Dus bieden we geen zes produktfolders aan over pen sioenen, koopsompolissen en dergelijke, maar één brochure, 'Inkomen voor later'. Daarin ko men de zes produkten vanzelf aan de orde.' 'Klant centraal' consequent doorgevoerd Het uitgangspunt 'de klant centraal' is conse quent doorgevoerd in fotografie, tekst en vormgeving. Lemkes: 'Wat betreft de fotogra fie hebben we gekozen voor de menselijke mo menten. Niet meer het praatje dat wordt opge luisterd met een plaatje, maar foto's die zelf een verhaal vertellen. Over gewone, herkenbare mensen die plezier hebben in het leven. Daar naast lopen nog twee andere verhalen door de brochure. Het ene is het verhaal van de Rabo bank, met zakelijke informatie, geschreven in een zeer toegankelijke stijl. Het andere ver meldt ervaringen van mensen buiten de Rabo bank. Zoals bijdragen van cliënten, die bij voorbeeld iets vertellen over hun bedrijf, en in terviews met onpartijdige deskundigen van or ganisaties als het Nibud of van de Robeco Groep. Ook eigen adviseurs laten we regelma tig aan het woord. Natuurlijk wordt de lezer ge stimuleerd het produkt direct te kopen of meer informatie hierover te vragen bij de Rabobank. Dit kan in een adviesgesprek of rechtstreeks aan de balie. Ook is het mogelijk de bijgevoeg de antwoordkaart in te sturen. De brochures zien eruit als een mooi tijdschrift, met een aan trekkelijke voorplaat, goed vormgegeven tek sten en pagina-overschrijdende foto's.' Extra produktinformatie via PC De nieuwe brochurelijn voor de particulieren- markt maakt de bestaande produktfolders overbodig. 'Daar hadden we er ook teveel van', vindt Lemkes, 'Het is niet eens duidelijk hoe veel precies: ongeveer vierhonderd stuks. Dat aantal is nu teruggebracht tot tweeëntwintig brochures. Willen klanten meer weten over een bepaald produkt dan de zestig procent infor matie - overigens wel de belangrijkste - die in de brochure staat, dan is een adviesgesprek op z'n plaats, of kan er straks aan elke balie snel en simpel informatie worden geprint. Uit een heel eenvoudig geautomatiseerd informatiesysteem, waarin alle produkten staan beschreven.' Deze aanpak betekent wel dat alle banken op de juis te plek over de apparatuur moeten beschikken. Lemkes: 'Dat is inderdaad zo. De Laura- en Laura-Lan-banken zijn hiervan al voorzien. De banken die nog niet met Laura werken zullen hierin moeten investeren. Daarbij wil ik wel opmerken dat het gaat om een vervroegde in vestering. We verwachten immers dat vrijwel alle banken eind volgend jaar op Laura zitten. Het nieuwe informatiesysteem is natuurlijk een mooie gelegenheid om de eerste stap richting Laura te zetten. De nieuwe brochurelijn zal een besparing aan drukkosten opleveren van on geveer f 9.500,- per jaar voor een gemiddelde bank. De investering, die je als een voorinves tering voor Laura kunt beschouwen, is dus snel terugverdiend.' Eenvoudig te hanteren Om altijd actuele produktinformatie in huis te hebben, ontvangen de plaatselijke banken maandelijks, en bij tussentijdse wijzigingen ook vaker, een diskette met nieuwe gegevens. 'De ze informatie kan op de harde schijf worden in gelezen en vervangt de oude', vertelt Lemkes. 'Het hele systeem is zeer eenvoudig te hanteren. Via een zoekboom wordt een produkt opge zocht en geprint op het nieuwe briefpapier. Al les bij elkaar misschien een minuut werk. Dat is overigens wel een heel belangrijke minuut. Want er staat een klant met een gerichte vraag naar een bepaald produkt. Met andere woor den, een klant met een maximale koopbereid heid. Deze klant moet even wachten en dat geeft de mogelijkheid om naar de koop toe te praten, dus contracterend op te treden. Je moet tenslotte het ijzer smeden als het heet is.' Alles in één keer aanleveren 'Al met al denken we met deze nieuwe aanpak, die uniek genoemd mag worden voor bancair Nederland, meer verkoopkansen te creëren, aanzienlijke besparingen op drukkosten te genereren en, wat ook mooi meegenomen is in deze tijd, het milieu te sparen', besluit Lemkes. -<

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1994 | | pagina 6