Financiële Advisering profileert zich in thema-actie 5 Achtergrond RABOBAND NUMMER 22/14 NOVEMBER 1994 Een groot deel van de plaatselijke banken is momenteel bezig met 'Bouwen aan de toekomst'. Het is de eerste grote thema-actie van het nieuwe segment 'Financiële Advisering' van het Werkgebied Aangesloten Banken. >- Het segment Financiële Advisering kan bij de actie 'Bouwen aan de toekomst' alle re gisters opentrekken en in de praktijk laten zien wat de doelstellingen zijn. In het kort ge zegd komen die neer op het actief benaderen van de klant. Daarbij is de insteek van het ad- viesgesprek niet de bankprodukten, maar de behoefte en de situatie van de klant. Op basis hiervan kan een goed, integraal advies wor den gegeven. Bij 'Bouwen aan de toekomst' gaat het om toekomstige behoeften van ouders met kinderen die misschien later gaan studeren. En om cliënten die nu nog in de kracht van hun leven zijn, maar nu al willen denken over ophouden met werken. Of die op hogere leeftijd worden geconfronteerd met een mager pensioen. Zowel particuliere- als bedrijfsrelaties 'Een belangrijk aspect van het segment Fi nanciële Advisering dat ook naar voren komt tijdens de actie is, dat de oude, vertrouwde in deling in 'particulierenmarkt' en 'bedrijven- markt' wordt losgelaten', licht Esther Zim- merman toe. Zij verzorgt binnen de afdeling Marketing van Financiële Advisering de com municatie. 'Binnen ons segment bevinden zich klanten met een belegbaar vermogen van een ton of meer. En dat kan een particulier zijn maar ook een beoefenaar van een vrij beroep of een directeur van een onderne ming.' Informatiebijeenkomsten en DM Bij de actie 'Bouwen aan de toekomst' wordt volop gebruik gemaakt van DM, direct mail. Maar ook voor persoonlijke benadering van de klant is ruimte gemaakt. Op lokale bijeen- De bankhal en de etalage staan in het teken van 'Bouwen aan de toekomst', een actie die duurt tot eind december. komsten, waaraan ook het plaatselijke nota riaat meewerkt, worden klanten geïnfor meerd over hun inkomen op latere leeftijd. De mogelijkheid bestaat met de financieel adviseurs van gedachten te wisselen. 'We dachten eerst aan regionale bijeenkomsten met gerenommeerde sprekers', zegt Zimmer- man. 'Maar we zijn bij de voorbereiding al snel van dat idee afgestapt. We waren ervan overtuigd dat de bijeenkomsten dichtbij de klant en door de banken zelf moesten worden georganiseerd. Op de informatiebijeenkom sten praten de financieel adviseurs van de banken met hun gasten in brede zin over la ter.' De behoeften van de klant Het blijkt volgens Zimmerman steeds weer, dat maar weinig mensen een goed inzicht hebben in hun toekomstige inkomen. 'Daar om komen op die avonden bijvoorbeeld de vaak onderschatte effecten van pensioen breuk aan de orde. Veel aandacht is er ook voor 'eerder ophouden met werken'. Een groeiend aantal mensen heeft daar belang stelling voor. Het grote verschil met vroeger is, dat er wordt gesproken over de behoeften van de klanten. Behoeften die ze misschien nog niet voelen, maar waarover het verstan dig is nu na te denken. Andere klanten krij gen over dezelfde onderwerpen een mailing. Ouders van nog jonge kinderen die mogelijk later gaan studeren ontvangen eveneens een brief. Zij worden op die manier uitgenodigd voor een gesprek over voorzieningen die ze nu al kunnen treffen.' Intelligente database 'Het zal in de toekomst steeds duidelijker worden,' zegt Zimmerman, 'hoe belangrijk een goed gevulde, bijna 'intelligente' database is. Op dit moment wordt in toenemende mate gebruik gemaakt van de door Rabobank Nederland aangeboden centrale selecties. Een bestand dat waarschuwt als een klant in een levensfase komt, waarin behoefte kan bestaan aan ondersteuning en advisering door de bank. Naar zo'n bestand willen we toe en daar wordt hard aan gewerkt. Waardevolle infor matie op het juiste moment. Ieder segment van het WAB beschikt over een eigen listma nager, die zoekt naar de optimale combinatie van factoren, waarmee contact met de klant het beste resultaat oplevert.' Scoringskansen Bij de actie 'Bouwen aan de toekomst' is een groot aantal mailings verzonden. Het is de bedoeling dat deze worden gevolgd door te lefonisch contact tussen de cliënt en de fi nancieel adviseur van de plaatselijke bank. Zimmerman: 'We verwachten dat daar toch in minimaal 15 procent van de gevallen een adviesgesprek uit voortkomt. De scorings kansen op de informatie-avonden worden nog aanmerkelijk hoger ingeschat. We reke nen op minimaal 35 procent.' Commercieel De avonden bieden alle ruimte voor een commerciële en actieve benadering van de klant. 'Commerciële benadering' betekent, wat ons betreft, niet het aanprijzen van pro- dukten', aldus Zimmerman. 'De plaatselijke bank krijgt op de bijeenkomsten volop de ge legenheid om deskundigheid ten toon te spreiden, om te laten zien, dat de Rabobank heel goed in staat is de klant genuanceerd en gericht te adviseren. Welke produkten daar bij horen, dat komt later. We zijn commer ciëler geworden. Als een goed verkoper weet de financieel adviseur wanneer het juiste mo ment van verkopen is aangebroken. Als dat moment er is, springt hij erin. Niet eerder en niet later. Dat kan op de informatiebijeen komst zelf zijn. Het kan ook later zijn. Het is alleen niet de bedoeling dat de klant met de nodige informatie in de hand, uiteindelijk toch naar de concurrent stapt.' Bewust van de werkelijkheid De informatiebijeenkomsten zijn zo gestruc tureerd, dat de financieel adviseur een paar keer op een heel natuurlijke manier in ge sprek kan raken met de cliënt. De aanwezigen krijgen een checklist waarop ze voor zichzelf globaal kunnen nagaan hoe hun 'oudedags voorziening' eruit ziet. 'Veel mensen hebben daar nauwelijks enig besef van', aldus Zim merman. 'De meesten gaan ervan uit, dat ze straks zullen leven van zo'n 70 procent van het laatstgenoten salaris. Wat de gevolgen zijn van pensioenbreuk, van de terugtredende overheid op het gebied van de AOW of van het verdwijnen van de VUT-regeling kunnen ze niet vertalen naar de eigen situatie. Door op de informatiebijeenkomsten, waar ook een notaris aanwezig is, aandacht te besteden aan deze onderwerpen, worden ze zich bewust van de werkelijkheid.'

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1994 | | pagina 5