'We willen 'beleggen' laagdrempeliger maken' ms 3 Ontwikkelingen RABOBAND NUMMER 22/14 NOVEMBER 1994 De Rabobank staat niet bekend als een echte beleggingsbank. Dat ligt niet aan de beleggingsfondsen die vier jaar geleden door de samenwerking met de Robeco Groep hun intrede deden. De verkoop daarvan doet het goed. Maar binnen het commissionairsbedrijf, het beleggen in onder meer individuele aandelen en obligaties, blijven nog veel kansen liggen. De IRIS-actie 'Toekomst met Effect' werkt daaraan. Een aantal banken is al flink op weg om de lijn om te buigen. Herman Sintenie: 'We moeten bewijzen dat we werkelijk een beleggings bank zijn. Harry Scholte en Carla Koekoek: 'Beleggen laag drempeliger maken voor klant en balie.' Henk Kooiman: 'We laten naar beleggingsklanten toe zien dat we bovenop de ontwikkelingen zitten.' Bij de Rabobank De Aa-Landen ging naar aanleiding van een interne discussie vorig jaar een lampje branden. De vraag waar het om ging was: 'Hoe klantgericht zijn we bezig'? En het antwoord luidde: 'Dat kan nog beter. Het gaat om het juiste gevoel tussen de oren. Dit vergt een blijvende mentaliteitsomslag van adviseur naar verkoper en het besef dat er steeds meer kaders in plaats van regels ko men.' Hoofd Particulieren Harry Scholte: 'Dat meldden we in september vorig jaar in onze visienota en daar zijn we wel een beetje trots op. Die kreet, het juiste gevoel tussen de oren, hoorden we een paar maanden later ook van de Hoofddirectie van Rabobank Neder land. We hebben onze ideeën destijds omge zet in daden. We wilden ondermeer het pro- dukt 'beleggen' laagdrempeliger maken. Zo wel voor de klant als voor onze baliemede werkers, want zij hebben het meeste contact met de klant. Gewoon doen 'We stelden ons een ambitieus doel', aldus Scholte. 'Via de balie wilden we binnen een jaar duizend Cumulent-contracten afsluiten. Want, zo redeneerden we, als onze balie medewerkers dat kunnen, zijn ze 'toekomst vast' en kunnen we onze greep op onze klan ten en beleggers vergroten. We schreven on der de naam 'Gewoon. Doün' 'doün' is Gro nings voor 'doen' - een marketingplan. En onze baliemedewerkers kregen een interne opleiding. Om hun kennis en inzicht te ver breden, maar zeker ook om hun zelfvertrou wen te versterken. We zijn nu halverwege de periode en hebben ongeveer 500 contracten afgesloten. We liggen dus volledig op sche ma.' Klant- en verkoopgerichtheid Baliemedewerkster Karla Koekoek van de Rabobank De Aa-Landen heeft de actie CUM-1000 vanaf het begin meegemaakt. 'Heel motiverend', zegt ze. 'Je krijgt meer ver antwoordelijkheid en er is een echt 'Aa-Lan- den-gevoel' ontstaan, waarbij klant- en ver koopgerichtheid de belangrijkste elementen zijn. Het leuke is dat we door samen naar een bepaald doel te streven steeds meer een team gaan vormen. Zoiets verhoogt de saamhorig heid geweldig. Beleggen stond ver van me af. Door onze training blijkt het allemaal een voudiger dan ik dacht. Mijn zelfvertrouwen aan de balie is er sterk door gegroeid.' Imagoverbetering hele organisatie noodzakelijk Zelf initiatief nemen, contact opnemen met de klant als er voor hem een interessant aan bod gedaan kan worden. Dat is zeker op be- leggingsgebied een must. Meer dan 60 pro cent van de beleggende Rabobankcliënten mist die actieve benadering bij de Rabobank en gaat dus een deurtje verder. Bij de nieuwe strategie voor de particulierenmarkt en bij projecten als Delta wordt hard gewerkt aan planmatig relatiebeheer, gekoppeld aan een actieve benadering van de cliënt. 'Nu moeten we bewijzen dat we werkelijk een beleggings bank zijn', zegt Herman Sintenie, beleggings adviseur bij de Rabobank Heemstede. 'Sinds de samenwerking met Robeco is het assorti ment beleggingsprodukten van de Rabobank duidelijk verbeterd. Een positief effect van die samenwerking is ook, dat ik als adviseur kan terugvallen op de research van IRIS. Iedere dinsdagmorgen bespreek ik met onze relatie beheerders het weekoverzicht van IRIS. We wisselen ervaringen uit en bespreken taktie- ken. Dat is van belang voor de commissio nairsdienstverlening.' 'Ups and Downs' Sintenie: 'Wij werken hier in Heemstede al ja ren aan ons beleggingsimago. We hebben re gelmatig contact met onze beleggingscliën ten en benaderen ze als we iets interessants voor ze hebben. Daarbij gaat het vooral om klanten die beleggen in individuele aandelen, obligaties, opties en dergelijke. Het blad 'Ups and Downs' vergroot onze slagkracht. Het is een goed hulpmiddel voor bestaande en toe komstige klanten, waarmee we onze deskun digheid op beleggingsgebied kunnen onder strepen. Het nieuwe beleid voor de particu lierenmarkt en de IRIS-actie 'Toekomst met effect' betekenen voor ons geen wezenlijk an dere manier van werken. We zitten al jaren op dat spoor. Voor 1987 namen we als Rabo bank al adviserend en informerend deel aan beleggingsclubs. Dat doen we nog. Maar ik ben wel blij met die actie, want een beter be leggingsimago van de hele organisatie straalt ook op ons af.' Vergroting professionaliteit Evenals de Rabobank Heemstede zit de Rabo bank Santpoort in een gebied met veel po tentie, maar ook met veel concurrentie. Henk Kooiman, beleggingsadviseur van de Rabo bank Santpoort: 'We zitten in een gebied, waar veel belangstelling bestaat voor beleg gen. Maar ik ben van mening, dat een bank die wil investeren in goed opgeleide mensen ook in andere gebieden hoog kan scoren. Zelf nemen we deel aan specialistische opleidin gen van IRIS om zo onze kennis en advies kwaliteit nog verder te verhogen. Wat de con currentie in ons gebied betreft, merken we vaak dat er nog heel wat verbeterd kan wor den aan het beleggingsimago van de Rabo bank.' Er bovenop zitten Het startschot in de Beurs van Berlage voor de IRIS-actie 'Toekomst met Effect' noemt Kooiman een positieve bijdrage tot verbete ring. 'Toch zijn we er niet naartoe geweest', zegt hij. 'Daarvoor was de presentatie ons wat te massaal. We zijn zelf al een stap verder. We hebben een categorie beleggingsklanten die we wekelijks spreken. We nemen de beleg gingsstrategie met ze door en gaan na wat de gunstigste positie voor die klant is. Daarnaast is er een grote groep cliënten die we benade ren als we een interessante aanbieding willen doen. Om een voorbeeld te geven: in het voorjaar hebben we deze klanten benaderd met het voorstel 'Koninklijke Olie' om te zet ten in 'Dordtse Petroleum'. Een succesvolle actie, waarbij we in ieder geval laten zien dat we er direct bovenop zitten. Beleggen is maat werk en specialistenwerk. En beleggen heeft binnen de Rabobank een goede toekomst. Ook ons eigen marktaandeel kan door ver groting van de professionaliteit nog flink groeien.'

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1994 | | pagina 3