Gelezen Uit de media 20 Media NIBUD-agenda voor maken van privé-koop- krachtplaatje Al meer dan 95.000 nieuwe JongerenRekeningen Bon voor 1 kop koffie Rabobank deelnemer expositie 'Beelden van bedrijven' RABOBAND NUMMER 22/14 NOVEMBER 1994 Binnenkort laten de media weer in koopkrachtplaatjes zien hoe het gemiddelde huishouden er in 1995 voor staat. Vaak hebben mensen echter al lerlei uitgaven die niet in de koopkrachtberekeningen staan. Voor hen is de NIBUD-agenda 1995 een uitkomst. Daarmee kunnen ze een privé-koop- krachtplaatje maken. Met de agenda zijn de inkomsten en uit gaven voor het hele jaar op vrij eenvoudige wijze in beeld te brengen. De NIBUD-agenda is te bestellen door f 11,50 over te ma ken op Raborekening 300051816, t.n.v. NIBUD, Den Haag, onder vermelding van 'Agenda'. Elke maand meldt Raboband per typologie welke Rabobank de relatief grootste groei van het aantal JongerenRekeningen heeft gerealiseerd. Ook wordt maandelijks een top vijf gepu bliceerd van banken die ongeacht de typologie de meeste re keningen hebben geopend. Aan het eind van het jaar is de overall-winnaar bekend. Winnaars september Rabobank Amsterdam Borkel en Schaft Hoogvliet- Poortugaal Lekkerkerk Noord-Beveland Noordwest Groningen Zevenbergschen Hoek Algemeen klassement tot en met september Typologie bank Toename Stedelijk 9,27% Kleine kernen 8,00% Klein stedelijk 5,72% Verstedelijkt 8,04% Verspreide kernen 8,71% Gespreid verstedelijkt 9,24% Grotere kernen 11,43% Rabobank 1. Amsterdam 2. Utrecht 3. Linschoten 4. Oldebroek 5. Noord-Beveland Typologie bonk Toename Stedelijk 75,09% Stedelijk 63,15% Grotere kernen 59,15% Verspreide kernen 56,15% Verspreide kernen 51,36% Bankje-Bestuurder Aan de tentoonstelling 'Beelden van bedrijven' nemen in totaal ne gen Nederlandse bedrijven deel. Het museum Beelden aan Zee, dat op 7 september werd geopend door Koningin Beatrix, is een ini tiatief van het echtpaar Scholten- Miltenburg. Zij verzamelden in de afgelopen 25 jaar zo'n 650 beel den van uiteenlopende aard. Alle kunstwerken hebben het mens beeld als onderwerp. De mede werkers van het museum zijn vrij willigers. Het museum Beelden aan Zee is dinsdag tot en met zon dag geopend van 11.00 tot 17.00 uur. Medewerkers van de Rabo bank ontvangen tegen inlevering van bijgaande bon gratis een kop je koffie. Daarnaast wordt op de catalogus van f 39,- een korting gegeven van f 9,-. De toegangs prijs is f 6,-. Groepen van mini maal acht personen betalen f 4,- per persoon. Rondleidingen zijn mogelijk, maar dienen van tevo ren telefonisch te worden aange vraagd via (070) 3585857. In Bank en Bestuurder nummer zes geeft Hoofddirectielid Wim van den Goorbergh zijn visie op het project Focus. Het project moet ertoe leiden dat het Werk gebied Aangesloten Banken (WAB) een optimale ondersteu ning gaat leveren aan de plaatse lijke banken. De verandering van een produktgeoriënteerde naar een klantgeoriënteerde werkwijze bij de plaatselijke banken blijft niet zonder gevolgen voor het WAB. Een ander verhaal gaat over de nieuwe huisstijl, waarvan de introductie begin 1995 tech nisch zal zijn voltooid. Voor be stuur, management en medewer kers van plaatselijke banken heeft de aangescherpte positionering van de Rabobank ook gevolgen voor houding en gedrag. Twee bestuursvoorzitters geven daar hun mening over. Verder aan dacht voor de Jongerenraad van de Rabobank Flevoland. De bank heeft al bijna een kwart eeuw er varing met deze raad, die onder andere bestuurlijk talent kweekt. Op basis van hun ervaringen ko men vier betrokkenen aan het woord. Uit een artikel over de Ra bobank Almelo blijkt dat de co- operatieve vereniging meer leven in zich heeft dan soms wordt aan genomen. Hoewel het juridisch jasje wel eens knelt, werkt de co- operatieve praktijk gewoon door. BEELDEN AAN ZEE i^\f Tot en met 5 februari organi seert het museum Beelden aan Zee, Harteveldstraat 1 in Sche- veningen, de tentoonstelling 'Beelden van bedrijven'. Uit de kunstcollectie van Rabobank Nederland zijn zeven beelden op de expositie te zien. De Friesland Bank en Van Lanschot Bankiers willen nog voor het einde van het jaar een samenwerkingsovereenkomst sluiten. Die heeft betrekking op vermogensbeheer en geza menlijke financiering van gro te klanten. Van een fusie zou vooralsnog geen sprake zijn. Het ING Bankkantoor aan het Buitenplein in Amstelveen is sinds kort op zaterdag open van 10.00 uur tot 14.00 uur voor huidige en potentiële klanten die een afspraak heb ben gemaakt. Voorlopig gaat het om een proef. Veel mede werkers reageerden enthousiast toen hen werd gevraagd mee te werken aan dit experiment. De Postbank introduceert het Postbank Beleggingsplan; hiermee biedt de Postbank klanten de mogelijkheid een flink kapitaal te sparen dat be lastingvrij wordt uitgekeerd. Deelnemers leggen elke maand minimaal 100 gulden in. Dit geld wordt belegd in de groei- fondsen van de Postbank, waarbij het dividend opnieuw wordt belegd. >- Binnenkort introduceert de ING Bank een eigen zakelijke creditcard; de ING Bank Busi ness Card. Met deze nieuwe card wil de ING Bank voorzien in de behoefte van onderne mingen die veel te maken heb ben met zakelijke reis-, verblijf- en representatiekosten. Volgens de bank kunnen bedrijven door deze card veel tijd besparen bij de administratieve verwerking van declaraties. Consumenten die minder geld uit de geldautomaat krij gen dan zij hebben ingetoetst, dienen meteen een getuige te zoeken, zo adviseert de Con sumentenbond. In de praktijk blijkt dat banken met hun kas- rollen waterdichte bewijzen kunnen leveren dat het geld wel degelijk aan een klant is uitgekeerd, zodat deze geen verhaalrecht heeft. De ING Bank en de Post bank zijn hoofdsponsor van Sail '95. Volgend jaar wordt dit evenement voor de vijfde keer gehouden. >- Na een reorganisatie van haar binnenlandbedrijf gaat de ING Groep nu haar inter nationale activiteiten her schikken. De reorganisatie moet nog in detail worden uit gewerkt door een aantal pro jectteams. Verzorgd door Bibliotheek en Documentatie

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1994 | | pagina 32