Speuren naar een nieuwe baan binnen of buiten de Rabobank De overstap 16 De Overstap Gert Meyering: Perfecte aansluiting op vorige baan Nathalie Driessen: Snel een nieuwe werkplek Joop Tesink: Met cafetaria meer vrijheid RABOBAND NUMMER 22/14 NOVEMBER 1994 Het is geen vanzelfsprekendheid dat een functie tot in lengte van jaren blijft bestaan. Rabobankmedewerkers wisselen dan ook regelmatig van baan. De één doet dat uit zichzelf, de ander met het oog op reorganisatie. Zes Rabobankmedewerkers vertellen hoe hun speurtocht naar een nieuwe functie is verlopen. Gert Meyering is sedert augustus hoofd Be drijfsvoering bij de Rabobank Roden. Hij waagde de overstap van de Rabobank Aalsmeer naar een bank in het noorden van het land. Meyering besloot dit voorjaar op zoek te gaan naar een andere werkkring. 'Ik had het bij de Rabobank Aalsmeer naar mijn zin', vertelt hij. 'Maar ik wilde verder. Ik had belangstelling voor een leidinggevende functie. Daarbij was het voor mij geen automatisme dat ik bij de Rabobank Aalsmeer wilde blijven. Een nieuwe werkkring in het noorden van het land was aan trekkelijk, omdat ik in deze regio veel kennis sen heb wonen. Dit voorjaar heb ik me om die reden zelf aangemeld bij de noordelijke ar beidsmarktbemiddelaar van Rabobank Neder land.' Grote of kleine bank In het overleg met de arbeidsmarktbemidde laar zijn de wensen en mogelijkheden van Meyering in kaart gebracht. 'Een functie als hoofd van de afdeling Informatisering van een grotere bank of als hoofd Bedrijfsvoering van een kleinere bank lagen in het verschiet. Het is de laatste functie bij de Rabobank Roden ge worden. Al twee weken na het kennisma kingsgesprek werd ik door de arbeidsmarkt bemiddelaar geattendeerd op deze functie. Dat is veel sneller gegaan dan ik had verwacht.' Meyering is dik tevreden over zijn stap naar het noorden. 'De twee functies sluiten perfect op elkaar aan. Het werk bij deze bank is heel af wisselend. Dat komt omdat het een kleinere bank is en je noodgedwongen met meerdere Van de Randstad naar het Noorden voor een leidinggevende functie. dingen bezig bent. Een grotere bank heeft hier voor vaak een specialist in huis.' Nieuw voor Meyering is het leiding geven aan acht mede werkers. Het hoofd Bedrijfsvoering heeft ech ter kortgeleden een leergang middenkader voor management-teamleden afgerond. 'Dat is een praktische cursus die ik hierbij goed kan ge bruiken.' Terugblikkend is Meyering tevreden over zijn verhuizing naar het noorden. 'Ik heb het prima naar mijn zin', besluit hij. Binnen een week had baliemedewerkster Nathalie Driessen een nieuwe baan. Dankzij de bemiddeling van het regiokantoor in Haarlem stapte zij over van de Rabobank Noordwijker- hout naar die in Wassenaar. Driessen beseft dat het vinden van een werkplek niet altijd zo voor spoedig kan worden gerealiseerd. Toch was ze er aardig mee in haar sas. 'Want het is een te leurstelling als je hoort dat voor jou geen plek meer op een bank is. Aan de andere kant is het niet gebruikelijk in deze tijd dat je altijd op de zelfde plek blijft zitten.' Plek weg: naar een andere Rabobank. Leerarbeidsovereenkomst De baliemedewerkster loopt niet met verwijten rond. Integendeel, ze is door haar vorige werk gever op pad geholpen bij het zoeken van een nieuwe functie. Driessen had een zogenoemd Ecabo-contract, een leerarbeidsovereenkomst voor een periode van twee jaar. 'Ik wist van te voren dat aan het eind van deze periode de bank kon zeggen dat ze voor mij geen plaats had. Omdat de bank moest inkrimpen was er op geen enkele afdeling voor mij een plek. De bank heeft toen geadviseerd contact op te ne men met de arbeidsmarktbemiddelaar in Haar- Medewerkers van de Rabobank maakten een overstap. Ze kozen voor een ander bedrijf, begonnen een eigen zaak of veranderden binnen de Rabobankorganisatie van functie. lem.' Na een gesprek met de arbeidsbemidde laar van Rabobank Nederland is het snel ge gaan. 'Ik kreeg binnen een week een telefoon tje of ik in de functie van baliemedewerkster bij de Rabobank Wassenaar was geïnteresseerd. Binnen enkele weken kon ik in Wassenaar aan de slag.' Driessen heeft weer een jaarcontract en is om die reden niet zeker van een vervolg bij deze bank. 'Als ik een andere baan moet zoe ken, stap ik beslist weer naar de arbeidsmarkt bemiddelaars', concludeert zij. Hij heeft 23,5 jaar met plezier bij Rabobank Nederland gewerkt. Maar als Joop Tesink nog maals zou moeten kiezen, dan geeft hij de voor keur aan zijn huidige job: eigenaar van een ca fetaria. Tesink is sedert begin dit jaar zelfstan dig ondernemer. Met financiële hulp van de Ra bobank heeft hij het Utrechtse cafetaria De Vergulde Gans overgenomen. Het is een niet al ledaagse stap voor een bankmedewerker die zo lang bij Rabobank Nederland heeft gewerkt. 'Mijn functie als plaatsvervangend hoofd van de afdeling in- en outputcontrole op het kantoor aan de Croeselaan in Utrecht verdween door een reorganisatie', legt Tesink uit. Keus Die boodschap betekende voor hem aanvan kelijk een behoorlijke klap. Door het manage ment werd hij in contact gebracht met de af deling Arbeidsmarktbemiddeling. Tesink kreeg de keus voorgelegd zelf iets buiten de deur te zoeken of dat Arbeidsmarktbemiddeling op zoek zou gaan naar een andere functie binnen de Rabobankorganisatie. De ex-medewerker Betalingsverkeer koos voor het eerste. 'Bij een overplaatsing naar een andere functie zou ik als laatst binnengekomen medewerker bij een nieuwe reorganisatie het eerst aan de beurt zijn. Daar had ik geen trek in.' Tesink waagde de stap door een nieuwe job buiten de deur te zoe ken. Dit werd door de bank gestimuleerd door middel van een financiële bijdrage. Tesink kwam het cafetaria op het spoor. Na twee maanden was de overname in kannen en krui- Van de bank naar de horeca als ondernemer.

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1994 | | pagina 28