15 Ontwikkelingen Vernieuwen RABOBAND NUMMER 22/14 NOVEMBER 1994 medewerkers beter tot hun recht komen in een groter team. Iedereen kan dan gemotiveerd aan een nieuwe functie beginnen.' Op papier al rond De Rabobank Apeldoorn is één van de koplo pers als het om de invulling van Visie '98 gaat. Op papier is de structuur al rond. De onderne mingsraad heeft inmiddels een positief advies uitgebracht. De feitelijke invoering start op 1 januari 1995. De bank hanteert voor de nieuwe organisatie de vijf behoeftesegmenten Basis voorzieningen, Eigen Huis, Financiële Advise ring, Bedrijvenadviesgroep en Relatiebeheer. Het specialisme verzekeringen is ondergebracht bij Relatiebeheer. Gezien de omvang van de gebrainstormd over verkoopideeën en zijn we begonnen met de ideeën die we meteen kunnen uitvoeren. We zijn nog niet helemaal uit de vorm en de inhoud van de Bedrijvenadvies groep. De bedoeling is dat de adviseurs van de ze eenheid zich ook bezighouden met een stuk je commerciële ondersteuning en dat valt moeilijk te combineren met actief'standaard'- relatiebeheer. Het gevaar bestaat dat je tweede rangs-klanten krijgt, waarmee je voornamelijk telefonisch contacten onderhoudt.' Klantvriendelijke hulpmiddelen en procedures Zandbergen zet ook een aantal kanttekeningen bij de nieuwe strategie. 'Ik denk dat het niet mogelijk is het produktspecialisme voor be- drijfsverzekeringen te integreren in één van de nieuwe functies. Verder hoop ik dat de hulp middelen, procedures en dergelijke net zo klantvriendelijk zullen worden als de ideeën in Visie '98. De ingewikkelde handleiding voor klanten over de gang van zaken bij de centrale verwerking van OLA's en OLO's is daar geen goed voorbeeld van.' Niet overhaasten Bij de Rabobank Rijnsburg was het bezoek aan de huisstijlshow met de hele bank de start voor Visie '98. 'We gaan niet overhaast met het start pakket aan de gang', licht directeur Gerard Beltman toe. 'Het gaat immers niet voor niets om de visie voor 1998. Tot nu toe hebben we de nieuwe strategie alleen in het management team behandeld. In grote lijnen sluit Visie '98 aan op onze eigen ideeën, zoals de splitsing tus sen geldhandelingen en adviezen. Volgens ons ligt zelfs één afdeling Basisvoorzieningen voor particulieren en bedrijven voor de hand. De geldafhandeling voor deze klanten is in princi pe hetzelfde, alleen het volume verschilt.' Specialisten moeten blijven 'Wat ik een misser vind in Visie '98, is de be legging van specialismen voor met name de be- drijvenmarkt', vervolgt Beltman. 'Daarbij be doel ik onder meer buitenlands betalingsver keer. Deskundigheid op dat gebied is bij uitstek belangrijk om het aandeel van de Rabobank in de markt van grotere bedrijven te vergroten. Ook verzekeringen voor bedrijven en grotere particulieren vind ik een specialistisch produkt. Specialisme inhuren van Rabobank Neder land of Interpolis zie ik niet zitten. Dat heb je meteen nodig, en niet een dag later. Dat bete kent ook dat ik een voorstander ben van een ondergrens voor de omvang van een plaatse lijke bank. Hoewel het produkt reizen geen deel uitmaakt van Visie '98, gaan wij ermee door. Het is marginaal rendabel en ik zie onvol doende aanleiding om ermee te stoppen. Wel denk ik dat je het goed zichtbaar moet presen teren, dus eventueel buiten het bankkantoor.' Wachten met invulling tot fusie 'Het actieve in het nieuwe beleid spreekt mij zeer aan. De nieuwe strategie, met vijf typen ad viseurs en zonder afzonderlijke specialisten, is goed te realiseren voor een Rabobank met een werkgebied als het onze, dat een relatief lage turbulentie heeft', meent directeur Jo van Kemenade van de Rabobank Diessen. De me dewerkers van de bank Diessen zijn al in sep tember geïnformeerd over Visie '98. Van Kemenade: 'Binnenkort volgt een tweede sessie, waarin we uitgebreider zullen ingaan op het nieuwe beleid. Maar met de invulling wachten we tot onze fusiepartner bekend is. Wel hebben we al besloten na het winterseizoen te stoppen met de verkoop van reizen. Dat levert al een aantal jaren verlies op en de bezetting van die afdeling is moeilijk te plannen. De ene keer is het druk, de andere keer niet.' Mensen voorbereiden op de toekomst Met bijna 17 volledige arbeidsplaatsen behoort de Rabobank Diessen tot de minder grote ban ken. 'Er komt zoveel op ons af, dat sommige mensen bij wijze van spreken amper aan wer ken toekomen. Het wordt ook steeds moeilij ker om de deskundigheid op peil te houden', constateert Van Kemenade. 'Onlangs hebben we de verwerkingsprocessen doorgelicht aan de hand van het Edab-doe-het-zelf pakket, de centrale verwerking van OLA's en OLO's is op komst, we onderzoeken de aanschaf van mini- ABK's, veel medewerkers zijn bezig met een opleiding en dan komen daar het nieuwe beleid en een mogelijke fusie nog bij. Op dit moment is bij onze bank prioriteit nummer één dat de medewerkers zo goed mogelijk zijn voorbereid op de toekomst. Daarom ook die opleidings activiteiten. Eén van de redenen voor een fusie is dat we verwachten dat de kwaliteiten van de De Rabobank Uithoorn gaat door met de verkoop van reizen. bank is ervoor gekozen het beleggingsspecialis me te handhaven. Ondersteunende en admini stratieve eenheden worden ondergebracht bij Bedrijfsvoering en bij stafafdelingen. Rond de jaarwisseling zijn de resultaten bekend van een kostenonderzoek dat momenteel loopt omtrent het produkt reizen. Dan zal de bank een besluit nemen over het al dan niet doorgaan met de verkoop. Intussen zal de verkoop van de zo merreizen '95 gewoon doorgaan. Bezig met uitwerking 'Eind vorig jaar hebben we uitgangspunten voor de toekomst geformuleerd', blikt direc teur Jo Maas terug. 'We zijn begonnen met het distributieconcept en de bankhal. De ontwik keling van de organisatiestructuur is parallel gaan lopen met de ideeën in Visie '98. Daarbij heeft meegespeeld dat ik namens de bank Apel doorn lid was van de klankbordgroep die de nieuwe strategie heeft ontwikkeld. Ook de deel name van onze bank aan het project Delta heeft een rol gespeeld. In juli hebben we een aantal leidinggevenden in de nieuwe structuur be noemd en in september volgde de presentatie van het ondernemingsplan. Op dit moment zijn we volop bezig met de uitwerking.' Actiepunten Maas vindt de actievere aanpak een belangrij ker verschil met de 'oude' situatie dan de orga nisatie in behoeftesegmenten. 'Waar het om gaat, is de benadering van de klant en de ma nier waarop je dat organiseert. De commercië lere aanpak is bij ons een belangrijk actiepunt. Het betekent een directere en hardere manier van werken, zowel naar buiten als naar binnen. Verder houdt de verschuiving van werkzaam heden de gemoederen bezig. Een voorbeeld is het administratieve werk van adviseurs, dat overgaat naar andere functionarissen. Dat soort zaken moet je samen oplossen.' Hoewel de nieuwe structuur al bijna een feit is in Apel doorn, denkt Maas dat het nog wel even duurt voor alles op rolletjes loopt. 'Ik zie de tijd tot 1998 als een overgangsfase. Veel moet nog wor den opgelost. Vooral ook de ondersteuning vanuit Rabobank Nederland. Daarbij denk ik dan niet alleen aan de produkten- en diensten sfeer, maar vooral aan de automatisering.'

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1994 | | pagina 27