Visie '98: tempo invoering verschilt per bank 14 Ontwikkelingen RABOBAND NUMMER 22/14 NOVEMBER 1994 Bij de ene Rabobank is het voorlopig nog toekomstmuziek, bij de andere bank zijn de eerste stappen gezet. Visie '98, de nieuwe strategie voor de particulieren- en de bedrijvenmarkt. Op regiobijeenkomsten in september werd de nieuwe aanpak uit de doeken gedaan voor het management van plaatselijke banken. Een paar weken later ontvingen alle plaatselijke banken het 'Startpakket', een set hulpmiddelen voor de invoering van de nieuwe aanpak. De stand van zaken bij zes plaatselijke banken. van specialisten. Nog niet helemaal duidelijk is of de bank doorgaat met het produkt reizen. Blauwdruk uitgereikt Bij de Rabobank Uithoorn komt Visie '98 ook tot leven. Directeur Jan van den Hemel: 'Op een personeelsdag in oktober heb ik de grote lijnen van het nieuwe beleid toegelicht en de blauwdruk voor de nieuwe organisatie aan al le medewerkers uitgereikt. De nieuwe strategie is ook besproken met de ondernemingsraad. Visie '98 sluit aan op onze plannen. Een uit zondering vormt de reizenverkoop, waarmee we in ieder geval volgend jaar nog doorgaan. Hoewel de concurrentie moordend is, spelen we ongeveer quitte. Het bestuur en het ma nagementteam van onze bank zijn bovendien van mening dat het produkt reizen voor de 'jus' in de bankhal zorgt.' Visie '98 moet op 1 januari 1998 werkelijk heid zijn. Vijf marktsegmenten, gebaseerd op behoeften van klanten, zijn het uitgangspunt voor onder meer marktbenadering, distributie en organisatie. Voor de particulier zijn dat Ba sisvoorzieningen en Eigen Huis, voor bedrijfs- klanten de Bedrijvenadviesgroep en Relatiebe heer. Het segment Financiële Advisering richt zich op particulieren én bedrijven. De nieuwe strategie kenmerkt zich in grote lijnen door een actieve en selectieve benadering van klanten, meer standaardprodukten en meer automati sering. Specialismen integreren Ieder behoeftesegment heeft zijn eigen advi seur. De cliëntadviseur voor Basisvoorzienin gen, de hypotheekadviseur voor Eigen Huis, de financieel adviseur voor Financiële Advisering, de bedrijvenadviseur voor de Bedrijvenadvies groep en de senior bedrijvenadviseur voor Re latiebeheer. Specialismen als verzekeringen en beleggingen worden in principe geïntegreerd in de nieuwe functies, aldus het advies in het Start pakket. Bij grote banken kan een verzekerings adviseur voor de bedrijvenmarkt hierop een uitzondering vormen. Verder wordt geadvi seerd te stoppen met de verkoop van het pro dukt reizen als dat niet rendabel is. Mensen motiveren De Rabobank Arnhem organiseert eind no vember een bijeenkomst voor alle medewer kers over Visie '98. 'De bedoeling is dat die bijeenkomst de mensen motiveert om de ver anderingsslag in te gaan en ze aanzet tot dis- Directeur Jo Maas van de Rabobank Apeldoorn: 'Nieuwe structuur is op papier al rond. cussie', vertelt directeur Herman Prins. 'We zullen de hoofdlijnen van de nieuwe strategie nog eens duidelijk op een rijtje zetten en de vertaalslag maken naar de bank Arnhem. Ook blikken we terug op wat er de laatste jaren bij onze bank is veranderd. Verder gaan we tijdens de bijeenkomsten in op de sleutelbegrippen van de aangescherpte positionering van de Rabobank, Persoonlijk, Samenwerken en Des kundig.' Geen ja en amen 'Ik sta volledig achter de segmentgedachte', zegt Prins, die namens de Rabobank Arnhem zitting had in een klankbordgroep die zich heeft beziggehouden met de ontwikkeling van Visie '98. In de klankbordgroep zaten verte genwoordigers van Rabobank Nederland en van een aantal plaatselijke banken. 'Ook over het analyseproces - eerst kijken naar de markt, vervolgens bepalen wat dat betekent voor de kwantiteit en de kwaliteit van je adviseurs - ben ik positief. Maar de verdere uitwerking is in Arnhem geen ja- en amen-proces. Wij gaan er zoveel mogelijk mensen bij betrekken.' Vol gens Prins is het wel al duidelijk dat de Rabo bank Arnhem voldoende omzet heeft in ver zekeringen en beleggingen voor het handhaven "i'/wll Goede aansturing belangrijk 'Over een andere organisatiestructuur praten we op de bank al sinds begin dit jaar', aldus Van den Hemel. 'Die zou er vooral toe moeten leiden dat het relatiebeheer meer handen en voeten krijgt, zodat de relatiebeheerders de meeste tijd actief, dus buiten de bank, door brengen. Naast een goede aansturing, zijn kwa litatief goed opgeleide mensen belangrijk en een commerciële binnendienst, die het eerste aanspreekpunt is voor de klant. Onze ver wachting is dat we onze ideeën goed kwijt kun nen in de blauwdruk voor de nieuwe organisa tie. We gaan verder met de uitvoering van de plannen als er meer duidelijkheid is over sa menwerking met twee andere Rabobanken. Overigens vraag ik me wel af of we het in de toe komst zonder specialisten kunnen stellen. We hebben eens geprobeerd het specialisme verze keringen onder te brengen bij de relatiebe heerders, maar dat bleek toch teveel spannin gen te geven. Verzekeringen is door het brede pakket een moeilijke post. De beste oplossing voor middelgrote banken is volgens mij dat de ene adviseur iets meer thuis is in verzekeringen, de andere in beleggingen, enzovoorts.' Delta sluit aan op Visie '98 De Rabobank Losser is één van de banken die deelnemen aan het project Delta Bedrijven. De bank concentreert zich voorlopig vooral op de nieuwe organisatie van de bedrijvenafdeling. Directeur Jan Zandbergen: 'Met de omvor ming van de afdeling Particulieren wachten we nog even. We houden wel rekening met de nieuwe strategie bij het vervullen van vacatu res. En we hebben besloten te stoppen met de verkoop van reizen.' Zandbergen zegt dat de organisatorische consequenties van Delta Be drijven aansluiten op de nieuwe structuur voor de afdeling Bedrijven volgens Visie '98. 'Klan ten die alleen behoefte hebben aan standaard produkten worden bediend door de Bedrijven adviesgroep, terwijl de relatiebeheerders zich op een actieve manier bezighouden met de re laties die behoefte hebben aan maatwerk.' Discussie over vorm en inhoud De bank Losser is op dit moment bezig met het actief benaderen van een deel van de daarvoor in aanmerking komende bedrijfsklanten. Zandbergen: 'Om te beginnen hebben we ervoor gezorgd dat de informatie over deze re laties, inclusief hun toekomstplannen, zo vol ledig mogelijk was. Daarna hebben de relatie beheerders en een aantal produktspecialisten

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1994 | | pagina 26