JUBIIEA 12 Actueel Gezocht: organisator volleybaltoernooi Gevaar van 'maskerade' bij identificatie TZi EEN ZAAK voor ons allen RABOBAND NUMMER 22/1 4 NOVEMBER 1994 Elk jaar in mei streden vele Rabobanken om het Nationale Volleybal Kampioenschap. Tien jaar lang organiseerde de Rabo bank Barneveld het toernooi in de plaatselijke sporthal. Dit jaar was er helaas geen toernooi. De organisatie is niet langer in staat het toernooi te regelen en is dan ook op zoek naar een bank of meerdere banken die deze taak willen overnemen. Meer infor matie bij Eddy Meijerink van de Rabobank Barneveld, telefoon (03420) 90905. 25 jaar in dienst: Op 1 novem ber: A. Martens, Rabobank Breda; J. Kroese, Rabobank Zuidwest-Friesland; A. Kluijt- mans, Rabobank Eindhoven; J. Beijer, Rabobank Oude Ton- ge; T. Been, Rabobank Leeu warden; J. Bogaert, Rabobank Aardenburg-Eede; raw. H. Arends-Mollink, Rabobank Denekamp-Lattrop-Tilligte; A. van der Bie, Rabobank 's-Gra- venhage; J. Laros, Rabobank 's-Gravenhage; S. van Balken, Rabobank Woerden; H. Groot Rouwen, Rabobank Ootmar- sum-Rossum; J. Voeten, Rabo bank Wouw-Kruisland; N. Roymans, Rabobank Eersel; J. Plaisier, Rabobank Binnen maas; A. Winkel, Rabobank Winterswijk; G. van der Wal, Rabobank Eemnes; E. van der Pot, Rabobank Krommenie; W. Kleijer, Rabobank Harder- wijk-Ermelo-Putten; mw. M. Schmitz-van Elmpt, Rabobank Roermond; J. van Mill, Rabo bank Roermond; P. Stam, Rabo- Voor een medewerker van een bank is het de normaalste zaak van de wereld om de identiteit van een klant vast te stellen. Bij het 'traditionele' bankieren kan dat doordat de klant gewoon herkend wordt. Is dat niet het geval, dan is het logisch te vragen naar een legitima tiebewijs. Als bij het bankieren apparatuur wordt gebruikt en de klant niet fysiek kan worden herkend, zijn andere methodes noodzakelijk om de identiteit vast te stellen. Hulpmiddelen om de identiteit van een klant vast te stellen zijn bijvoorbeeld een cijfercode, een wachtwoord, of een magneet strippas in combinatie met een pincode. Andere middelen zijn een speciale calculator in combi natie met een wachtwoord en een chipkaart in combinatie met een wachtwoord. De noodzaak van identificatie heeft niet alleen be trekking op de klanten, maar ook op de medewerkers van de bank. Eén van de redenen is voorkomen dat een derde zich kan voordoen als een medewerker van de bank. Deze persoon kan daardoor de bank schade berokkenen en even tueel zichzelf bevoordelen. Een bank Schagen; M. Blom, Rabo bank Zierikzee; A. Zwanen burg, Rabobank Beverwijk; M. Bergstra, Rabobank Sneek- Heeg-Joure; J. Kropman, Rabo bank Nijmegen; P. Boshou wers, Rabobank Nederland/ Eindhoven; E. Duivenvoorde, Rabofacet/Zeist; F. van Win kel, Rabobank Nederland/Best; H. Leenders, Rabofacet/Eind- hoven; H. Dijkman, Rabobank Nederland/Regiokantoor Haar lem; J. van der Geer, Rabobank Nederland/Utrecht; C. Nooij- en, Rabobank Nederland/ Eindhoven; T. van Miltenburg, Rabobank Nederland/Utrecht. Op 2 november: J. Nouwens, Rabobank Hilversum. Op 3 november: J. Elverdink, Rabo bank Drachten; J. Halman, Ra bobank Drachten. Op 10 no vember: J. Doedens, Rabobank Vries. Op 12 november: W. de Bruijn, Rabobank Neder land/Utrecht. Gefeliciteerd! Wie 40 jaar in dienst is van de organisatie, komt in aanmerking voor een gouden in signe, bij 25 jaar voor een zilveren insigne. OF GOED FOUT? andere reden is ervoor zorgen dat een medewerker geen handelin gen verricht zonder dat hij of zij daarop kan worden aangespro ken. Tenslotte moet worden voor komen dat een medewerker wordt aangesproken op de handelingen van een collega. Een effectieve be veiliging van identificatiesystemen staat of valt met de wijze waarop de beschikbare hulpmiddelen worden gebruikt. Wat de gevol gen kunnen zijn indien persoon lijke wachtwoorden bij meer mensen bekend zijn, of kaarten met bijbehorende pincodes wor den uitgeleend, laat zich raden. In een dergelijke situatie wordt de kans groot dat er op een gegeven moment sprake is van 'maskera de'. Iemand doet zich voor als iemand anders en verricht op naam van die ander ongewenste transacties of handelingen. wm Drs. Jos Cuslers Stofgroep Economisch Onderzoek Je kunt tegenwoordig geen krant openslaan, of er staat wel een verhaal in over het overheidstekort en de staatsschuld. Moet er nu meer of juist minder worden bezuinigd? Waarom heeft de overheid eigenlijk een tekort? Uiteindelijk moet een gezin het huishoudboekje toch ook sluitend maken! Waarom de Minister van Financiën dan niet? Er zijn grofweg twee redenen voor de wat uitzonderlijke po sitie van de overheidsfinanciën. Een eerste reden ligt bij de overheidsinvesteringen. Grote projecten, zoals de Betuwe lijn, gaan in principe heel lang mee. Waarom zouden de kos ten van zo'n project dan niet ook mogen drukken op toe komstige generaties, die daar toch ook van profiteren? De tweede reden heeft te maken met de rol van de overheid bij het tegengaan van schommelingen in de economische groei. De crisis in de jaren dertig heeft geleerd, dat econo mieën zich langdurig in een depressie kunnen bevinden en dat de werking van de markt op dat moment geen uitzicht op herstel biedt. Als de overheid in zo'n situatie geld leent om uitgaven te financieren, kan dat de economische groei weer op gang brengen. Dit inzicht, door de Britse econoom Key- nes verwoord, betekende indertijd een doorbraak in het eco nomische denken. In de praktijk is intussen echter gebleken, dat het vergroten van een overheidstekort veel gemakkelijker is dan het later weer terugdringen ervan. Want het is natuurlijk wel de be doeling dat de overheid, als de economie weer goed loopt, haar uitgaven in evenwicht brengt met haar inkomsten en al leen nog leent om overheidsinvesteringen te financieren. In de meeste landen is het financieringstekort echter niet of te weinig verlaagd. Daardoor is daar nu een gestaag groeiende overheidsschuld ontstaan. De rente die de staat daarop moet betalen, is vaak één van de grootste uitgavenposten en begint andere uitgaven te verdringen. Het is dan ook geen wonder dat het verkleinen van overheidstekorten en het verlagen van de staatsschuld hoog op de politieke agenda staat. Ook over heden beginnen te leren, wat iedereen eigenlijk al wel aan voelt: je kunt je consumptie niet eindeloos financieren met het aangaan van schulden. Er komt immers altijd een mo ment van betalen.

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1994 | | pagina 24