Centrale verwerking OLA's en OLO's van start 11 Ontwikkelingen Vacatures RABOBAND NUMMER 22/14 NOVEMBER 1994 Vanaf mei volgend jaar verwerkt Interpay, het samenwerkingsverband van de BankGiroCentrale, Eurocard en Beanet, elke dag minimaal een half miljoen OLA's en OLO's van Rabobankcliënten. Op 19 oktober is de centrale verwerking, één van de gevolgen van Edab, in Leusden van start gegaan. Dat betekent veranderingen op de plaatselijke banken en voor een aantal medewerkers uit de Rabobankorganisatie een nieuwe start. >- 'Elke bank verwerkte haar eigen betalings opdrachten, maar daar komt nu dus een eind aan', aldus Cor Valkenburg van de Centrale Dienst Personeel van Rabobank Nederland. 'Eén van de aanbevelingen van Edab was de centrale verwerking van OLA's en OLO's. Vo rig jaar is onderzocht hoe dat kon worden ge realiseerd. Eén van de mogelijkheden was om het bij Rabobank Nederland in Utrecht te doen, maar uiteindelijk bleek de BankGiroCentrale het goedkoper te kunnen. Daar is toen een con tract mee afgesloten dat loopt tot het jaar 2000 en waarin werd opgenomen dat er banen zou den komen voor een aantal medewerkers van de organisatie die door de veranderingen hun functie zouden verliezen.' Moderne technologie De BGC heeft samen met Rabobank Neder land een systeem ontwikkeld waarmee hand matige betaalopdrachten van cliënten snel en goed kunnen worden afgewikkeld. Het is een computersysteem dat de betaalopdrachten scant en deze ter verdere verwerking als afdruk, een zogenaamd image, op het beeldscherm laat zien. Een deel van de handgeschreven gege vens, zoals het bedrag, kan door de computer worden gelezen en hoeft niet meer te worden ingevoerd. Verder wordt er automatisch ge fiatteerd. Dat betekent minder handelingen dan voorheen. Geschat wordt dat uiteindelijk 80 procent van alle gegevens automatisch kan worden gelezen. Onvoorspelbaar 'In april van dit jaar was bekend welke functies er zouden komen', vertelt Valkenburg. 'Dat was een hele puzzel. Het enige dat men daar voor wist, was dat als alle Rabobanken mee Roy Janssen (3de v.r.) en een paar van zijn collega's die ook van de Rabobank komen. zouden doen er ruim 500.000 opdrachten per dag moesten worden verwerkt, met pieken tot 800.000. De werkzaamheden waren niet te voorspellen en dat is nog steeds moeilijk. Het belangrijkste was dat we 19 oktober zouden starten en dat is gelukt. In juli verscheen een cir culaire waarin werd aangegeven wat voor men sen we zochten. De nieuwe mensen treden niet in dienst van de BGC, maar er is gekozen voor detachering. De medewerkers van de plaatse lijke banken komen in dienst van Rabobank Nederland, de medewerkers van Rabobank Ne derland blijven daar in dienst. Alle binnen de organisatie geldende regelingen blijven van toepassing.' Detacheringsbureau Werving en selectie waren in handen van een speciaal ingesteld detacheringsbureau binnen de Centrale Dienst Personeel. Valkenburg: 'We kwamen uiteindelijk op 70 FTE's, fulltime en parttime functies in de salarisschalen 2 tot en met 6, die door Rabobankmedewerkers kon den worden ingevuld. Uit intern onderzoek bleek al gauw dat er voor de hogere functies ruim voldoende kandidaten zouden zijn en te weinig voor de data-entry functies. Dat werk mag maximaal vier uur per dag worden gedaan en is dus een parttime baan. In totaal reageer den er zo'n honderd mensen op de vacatures in de circulaire van juli. Zij werden allemaal uit genodigd voor een informatiebijeenkomst en rondleiding in Leusden. Dat was half augus tus. Daar werden voor de hogere functies ge sprekken gehouden en voor het data-entry werk hadden we een test. Korte tijd later kreeg iedereen al te horen of hij in principe wel of niet in aanmerking kwam voor een functie.' Reistijd 'Sinds half september zijn er zo'n vijftien men sen aan de gang in Leusden', meldt Valken burg. Eén van hen is Wil de Jong. Zij werkte bij de Centrale Kas van Rabobank Nederland. 'Toen ik op 8 augustus terugkwam van vakan tie in Canada hoorde ik dat Arbeidsmarktbe middeling, waar ik stond ingeschreven, me had aangemeld voor een functie bij de BGC. Ik ben naar de voorlichtingsbijeenkomst geweest en deed de test voor data-entry werk. Het resultaat daarvan was zodanig dat ik mocht deelnemen aan een drieweekse cursus data-entry. Dat ging prima, ik was er al in één week mee klaar en werd aangenomen. Ik woon in Utrecht. Mijn reistijd is dagelijks drie uur. Als ik straks mijn rijbewijs heb, scheelt me dat twee uur per dag. Ik werk 40 uur, waarvan 20 uur data-entry en verder spring ik in waar nodig. Dat betekent veel afwisseling en een goede kennismaking met het bedrijf. Ik heb het naar mijn zin.' Mobiliteit In totaal zijn er nu zo'n dertig mensen aange nomen. Valkenburg: 'Opvallend is, dat het mensen betreft uit alle delen van het land. Het is zeer te waarderen dat men bereid is voor een andere baan helemaal naar Leusden te reizen en bovendien niet bang is voor een tijdelijke baan. Het contract geldt voor vijfjaar, maar als je ziet hoe we tegenwoordig denken over functiever- blijfsduur is dat lang genoeg.' Iemand die de af stand en de termijn van vijf jaar geen belem mering vond voor een sollicitatie is Roy Jans sen. Hij was groepshoofd input bij de Rabo bank Assen. Als gevolg van Edab zou een deel van zijn werk vervallen. Hij besloot zelf initia tieven te nemen om iets anders te vinden. Hij reageerde op de circulaire, maar kon niet naar de informatiedag omdat hij toen in Noorwegen zat. In september had hij twee gesprekken en op 3 oktober ging hij aan het werk in Leusden als teammanager van een data-entry groep. Er zijn nog vacatures in Leusden voor data-entry-functies. Vier uur per dag, vijf dagen per week. Mogelijke werktijden zijn van 7 tot 11, van 11 tot 3 of van 3 tot 7. Meer informatie bij het Detacheringsbureau in Utrecht, (030) 901122. Nieuwe uitdaging 'De administratieve overgang van de plaatselij ke bank naar Rabobank Nederland verliep niet helemaal soepeitjes', vertelt Janssen, 'maar ver der ben ik dik tevreden. De termijn van vijfjaar vind ik prima. Ik heb hier nu meer zekerheid dan na Edab bij de plaatselijke bank. Ik vind het heel plezierig om vanaf het eerste begin bij het totaal nieuwe proces van de verwerking be trokken te zijn. Op 19 oktober zijn we echt be gonnen. Twee dagen eerder heb ik nog twee foutjes uit het proces gehaald. Ik heb dus wel degelijk wat aan mijn werkervaring bij de plaat selijke bank. Overigens woon ik nog in Assen. Of we verhuizen hangt van het werk van mijn vrouw af. Voorlopig trein ik heen en weer. Voor deze nieuwe uitdaging heb ik dat graag over.'

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1994 | | pagina 23