Segmentindeling WAB: verandering in organisatie en bedrijfscultuur 3 Editie Rabobank Nederland RABOBAND NUMMER 21/31 OKTOBER 1994 aan de orde, zoals Interpolis en IRIS. Verze- kerings- en beleggingsprodukten zullen in het algemeen via de segmenten van het Werkge bied Aangesloten Banken bij de banken wor den geïntroduceerd. Telefoonnummer bleef hetzelfde Voor Van Acht van het segment Bedrijvenad- viesgroep is er veel veranderd. Alleen zijn in terne telefoonnummer bleef hetzelfde. En, voorlopig, een klein deel van zijn vroegere werk. 'Lopende zaken uit mijn vorige functie, bedrijfstakdeskundige, wikkel ik nog af. Bij nieuwe vragen verwijs ik door naar de staf eenheid Kredietbeoordeling, waar de bedrijfs takdeskundigheid nu is belegd. De praktijk is dat een behoorlijk aantal mensen binnen het Werkgebied Aangesloten Banken in een ver gelijkbaar overgangsproces zit. Door het werk geleidelijk over te dragen, komt de dienstver lening aan de banken niet in gevaar. Dat is een voorwaarde die aan de reorganisatie van het WAB is verbonden.' Grote lijnen De nieuwe functie van Van Acht is wezenlijk anders dan zijn vorige baan. 'Toen was mijn werk vooral uitvoerend, bijvoorbeeld het schrijven van brochures. Nu zit ik veel dich ter op de markt. Het is mijn taak om zaken te bedenken die de commerciële slagkracht in het segment Bedrijvenadviesgroep vergroten, zoals een marktbewerkingsactie. Die aanpak zie ik helemaal zitten.' Marktgeoriënteerd aan de slag betekent voor de medewerkers van het WAB ook dat er meer in projecten wordt ge werkt. 'Daarbij is er sprake van een klant/le verancier-verhouding', verklaart Van Acht. 'Collega's kunnen een beroep op jou doen, of omgekeerd. Een segment komt bijvoorbeeld met een opleidingsplan, voor de uitvoering zorgen andere eenheden van Rabobank Ne derland of een extern bureau. Die werkwijze dwingt je duidelijke afspraken te maken met elkaar. Dat vind ik een goede zaak.' Goed luisteren Rob Luters hoefde geen verhuisdozen in- of uit te pakken. Hij is medewerker Verkoopon dersteuning bij het segment Eigen Huis en had voorheen een vergelijkbare functie bij de pro- duktgroep Financiering Particulieren. 'Bijna alle medewerkers van de produktgroep Fi nanciering Particulieren zijn overgegaan naar het segment Eigen Huis. Alleen het onderdeel dat over consumptieve kredieten gaat, is ver huisd naar het segment Basisvoorzieningen. Daarom hebben we ook geen startbijeen komst georganiseerd.' Toch heeft het 'nieuwe' WAB volgens Luters ook voor het segment Eigen Huis wel degelijk consequenties. 'Goed luisteren naar banken, service verlenen en ac tief zijn, daar gaat het om in de nieuwe struc tuur. Dat betekent dat we voor alle activitei ten afstemming plegen met de banken en de plannen zo nodig op tijd bijstellen. De laatste tijd hebben we er binnen de produktgroep Fi nanciering Particulieren al van alles aan ge daan om onze dienstverlening te verbeteren. Een voorbeeld daarvan is ideeën van banken oppakken, aanscherpen en grootschalig uit venten. Voor sommige mensen zal deze op stelling, banken zien als klanten, een cultuur verandering betekenen. Belangrijk is dat alle medewerkers van de segmenten achter die zienswijze staan en er ook naar handelen.' -< Een enorme verhuizing die in een paar dagen plaatsvond. Dat was begin oktober het zichtbare gevolg van de reorganisatie van het WAB. De nieuwe indeling, met vijf segmenten, sluit aan op de toekomstige organisatie van plaatselijke banken. Twee medewerkers van het WAB over hun eerste ervaringen met de veranderingen. 'In het verleden ging het Werkgebied Aan gesloten Banken vooral produktgericht te werk. Nu nemen we de cliënt als insteek', ver telt Ad van Acht, projectmanager bij Mark tanalyse en Produktontwikkeling van het seg ment Bedrijvenadviesgroep. Tot 1 oktober was hij bedrijfstakdeskundige bij de produkt groep Bedrijfsfinancieringen. 'Het kwam vroeger wel eens voor dat twee produktgroe- pen in dezelfde periode een marktbewer kingsactie organiseerden voor dezelfde doel groep. Dat werd onvoldoende afgestemd. Met de nieuwe benadering voorkomen we dit soort zaken. Ieder segment staat voor de inte grale ondersteuning van de banken bij de be diening van de klanten in dat segment.' Vijf behoeftesegmenten Het segment Bedrijvenadviesgroep is één van de vijf behoeftesegmenten die worden onder scheiden in Visie '98, de nieuwe strategie voor de particulieren- en de bedrijvenmarkt. De Bedrijvenadviesgroep richt zich op de be- drijfsrelaties die behoefte hebben aan stan- daardprodukten. Het tweede bedrijvenseg- rnent, Relatiebeheer, heeft betrekking op be drijven met complexere financiële wensen. Tot het segment Financiële Advisering wor den vermogende particuliere én bedrijfsrelaties gerekend, die behoefte hebben aan integrale adviezen over onder meer pensioenvoorzie ningen en beleggingen in combinatie met fis cale optimalisatie. Voor particulieren zijn er de Onder regie van Locatiemanagement Eindhoven van Rabofacet Facilitaire Diensten werden maar liefst 700 werk plekken van het WAB verhuisd. segmenten Basisvoorzieningen, met alle dage lijkse bankzaken, en Eigen Huis, met diensten als woninghypotheken en inboedel- en opstal verzekeringen. Ingrijpende veranderingen De produktgroepen van het Werkgebied Aan gesloten Banken zijn grotendeels opgenomen in de segmentstructuur. Daarbij ging het niet altijd om hetzelfde segment. De produktgroep Creditgelden bijvoorbeeld is verdeeld over de segmenten Basisvoorzieningen, Financiële Advisering, de Bedrijvenadviesgroep en Rela tiebeheer. De meeste medewerkers van de produktgroepen kregen een andere functie, nieuwe collega's en een andere kamer. Het is niet alleen de bedoeling dat de segmenten van het WAB marktgericht werken, maar vooral dat ze rekening houden met de wensen van de plaatselijke banken. Ze vormen het centrale aanspreekpunt voor de banken als het gaat om het commerciële beleid. Bijna alle seg menten organiseerden begin oktober één- of meerdaagse bijeenkomsten voor de mede werkers. Daarin werd onder meer gediscus sieerd over de doelstellingen voor de toe komst. Ook kwam de samenwerking met an dere eenheden van de Rabobankorganisatie

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1994 | | pagina 9