Visie '98: kijken door de bril van de klant 4 Actueel RABOBAND NUMMER 21/31 OKTOBER 1994 Over drie jaar en twee maanden is het 1998, het jaar waarin de Rabobank 100 jaar bestaat. De bedoeling is dat alle Rabobanken dan werken vanuit vijf marktsegmenten, die gebaseerd zijn op behoeften van klanten. Een actieve en selectieve benadering van klanten zorgt voor hogere opbrengsten. Verdergaande automatisering en standaardisering moeten tot lagere kosten leiden. 'Visie '98', de werktitel voor de nieuwe strategie, werd in september toegelicht aan het management van de plaatselijke banken. Dat gebeurde tijdens regionale informatiedagen. >- 'De wind is gedraaid en dat heeft conse quenties voor de koers van de Rabobank.' Een uitspraak die te beluisteren viel op de regio nale informatiedagen over Visie '98. Het maatschappelijke en het economische speel veld zijn de laatste jaren sterk veranderd. Meer concurrentie en veranderingen in het leven van de consument, daar draait het in grote lij nen om. Teruglopende resultaten zijn het ge volg voor de Rabobank. Hoewel de winst van de totale organisatie ieder jaar stijgt, wordt die voor een belangrijk deel veroorzaakt door het eigen vermogen van de bank. Het commer ciële resultaat - de som van de produktresul- taten - op de particulierenmarkt is sinds 1991 meer dan gehalveerd. Het spaargeld, tot voor kort bij de Rabobank de basis voor trendset tende tarieven voor bedrijfsfinancieringen, heeft te lijden onder krappere rentemarges en de hoeveelheid 'nieuw' spaargeld is terugge lopen. Verdiensten in bedrijvenmarkt voor verbetering vatbaar Door de smallere marges in de particulieren- markt moet de Rabobank het voor de groei van het eigen vermogen vooral hebben van haar verdiensten in de bedrijvenmarkt. Ook die blijken voor verbetering vatbaar te zijn. Het leven van de mens is niet meer zo voorspelbaar als vroeger. Dat geldt ook voor zijn financiële behoeften. Landelijk gezien loopt het marktaandeel bij grotere agrarische bedrijven terug, stagneert de ontwikkeling van het marktaandeel bij het midden- en grootbedrijf en dreigt de Rabo bank door het relatief lage aandeel in de star- tersmarkt haar positie als marktleider in het midden- en kleinbedrijf te verliezen. Te weinig aandacht voor rendabele klanten Op dit moment besteden Rabobanken een groot deel van de tijd voor verkoop en advi sering aan niet-rendabele particuliere cliën ten. Wel klantgericht, maar niet efficiënt. Dat geldt ook voor de bedrijvenmarkt. De hoe veelheid aandacht die een bedrijfsrelatie krijgt, wordt nu vooral bepaald door wat hij vraagt, en veel minder door de hoeveelheid aandacht die bij zijn behoeften past. De grotere bedrij ven zorgen voor 79 procent van de bruto- opbrengst aan de bedrijvenkant, terwijl de re- Telefonisch contact met de klant is een voorbeeld van een selectieve aanpak. latiebeheerder maar 45 procent van zijn tijd aan deze klanten besteedt. Kleine klanten krij gen daardoor relatief te veel aandacht, en veel grotere en in potentie meer rendabele klanten relatief te weinig. Behoeftepatroon minder voorspelbaar Een analyse van de markt eerder dit jaar wees uit dat cliëntbehoeften het beste uitgangspunt vormen voor de benadering van de particu liere klant. Tot voor kort waren die behoeften voorspelbaar. Nu is dat veel minder het geval. Zo is een baan voor het leven geen gemeen goed meer, verhuizen mensen vaker en doen ze bijvoorbeeld regelmatig impulsaankopen. Ook zijn ze niet meer trouw aan één bank. Voor de particulierenmarkt kunnen drie fi nanciële behoeftesegmenten worden onder scheiden. Basisvoorzieningen, met 'dagelijkse' produkten waaraan iedereen behoefte heeft, zoals betalen, sparen, schadeverzekeringen, consumptieve financieringen en belegggings- fondsen. Dit segment kenmerkt zich door automatisering en standaardisatie, naast een selectieve en klantgerichte aanpak. Het seg ment Eigen Huis is er voor klanten die een hypotheek en de bijbehorende verzekeringen nodig hebben. Zij worden actief en in een zo vroeg mogelijk stadium benaderd. Tot het segment Financiële Advisering worden de complexere financiële behoeften gerekend, zoals levensverzekeringen, effecten en fiscale en financieringsconstructies. De adviesrelatie is actief en doorlopend. Standaardprodukten Analoog aan de nieuwe strategie voor de par ticulierenmarkt is gezocht naar een nieuwe aanpak voor de bediening van de bedrijven markt. Daarbij staan twee behoeftesegmenten centraal. Het ene segment, de Bedrijven- adviesgroep, is te vergelijken met het parti culiere segment Basisvoorzieningen. Bij de Bedrijvenadviesgroep horen de bedrijfsrela- ties met kleinere financieringsbehoeften en een relatief laag bedrag aan creditgelden. Zij kunnen uit de voeten met standaardproduk ten. Geschat wordt dat deze behoefte bestaat bij zo'n 50 a 60 procent van de zakelijke klan ten. Extern onderzoek wees uit dat fysieke na- COTCH» V [Vbot echte model

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1994 | | pagina 4