PSD bij beoordeling niet bindend, wel centraal 3 Achtergrond Eindelijk RABOBAND NUMMER 21/31 OKTOBER 1994 Persoonlijk, Samenwerken en Deskundig, PSD. Zo wil de Rabobank zich vanaf 1995 presenteren. Mooi, maar wat houdt dat in voor de mensen, die er werken? Dat zij initiatief tonen, integer zijn, sensitief, contracterend, klantgericht, zich bewust van hun omgeving en in staat problemen te analyseren. Ook mooi, maar wat houdt dat concreet voor mij in? Wat betekenen al deze begrippen voor de beoordelings gesprekken, die in deze maanden plaatsvinden? En wat betekent het voor de managers, die deze gesprekken voeren? Keuze maken Dat zou dus kunnen betekenen dat werkne mers bij de beoordelingsgesprekken ineens met tien of twaalf of vijftien gedragskenmerken worden geconfronteerd? Gerritsen van der Hoop: 'Nee, dat is niet reëel. Je kunt over ten hoogste zes of zeven gedragskenmerken af spraken maken. En die zes of zeven hoeven niet per se samen te vallen met de kenmerken, die we in het licht van PSD hebben geselecteerd. Het is de verantwoordelijkheid van de manager een keuze te maken, rekening houdend ener zijds met PSD en de daarmee samenhangende gedragskenmerken en anderzijds met de func tie en de daaruit voortvloeiende eisen.' "U«£GE0evew "GHEDEH 'In feite verandert er heel weinig', zegt dr. Walter Gerritsen van der Hoop, belast met het deelproject Human Resources. 'Net als in de voorgaande jaren vinden de beoordelings gesprekken plaats aan de hand van de beken de formulieren. Er is één verschil. Aan de lijst met 39 gedragskenmerken, die bij de formu lieren beschreven staan, is er één toegevoegd. We willen namelijk ook dat mensen naar resultaat toewerken, in een verkoopge sprek tot een deal komen. Dat wordt on dervangen door het begrip contracterend. Verder is met het oog op PSD de hele lijst met gedragskenmerken nog eens tegen het licht gehouden. Welke van de beschreven ge dragskenmerken sluiten het meest aan bij de positionering en de nieuwe huisstijl?' Uitstraling Uit de lange lijst kwam een lijstje met de zeven kenmerken naar voren. Betekent dit nu dat de overige kenmerken kun nen worden afgevoerd, als zijnde niet meer van toepassing op de Rabobank nieuwe stijl? En moeten de medewerkers straks allemaal voldoen aan hetzelfde profiel? Gerritsen van der Hoop: 'Nee, de zeven ken merken, waarover het hier gaat, zeggen iets over een bepaalde gedragsstijl. In feite vor men ze de concretisering van Persoonlijk, Sa menwerken en Deskundig, de manier, waar op de Rabobank zich wil positioneren. Je kunt wel PSD roepen maar dat moet zich ook ver talen in een bepaalde stijl, een bepaalde uit straling. Dat kan aan de hand van de ge noemde kenmerken, die straks, als het goed is, door het hele bedrijf zijn terug te vinden. Dat is het ene, algemene, niveau, zou je kunnen zeggen. Op het niveau van de functie van de individuele werknemer, kunnen specifieke eisen worden gesteld, los van de zeven genoemde maar wel uit de lijst, die bij de beoordelingsformulieren zit.' Neemt initiatief Contracterend Probleem analyse Klantgericht Sensitief Omgevings- bewust Te abstract Voor de komende beoordelingsgesprekken is het management per circulaire geattendeerd op de zeven geselecteerde gedragskenmerken. Deze staan, met alle andere, gedefinieerd op een lijst die bij elk beoordelingsformulier is gevoegd. Lijst en formulier worden, niet alleen aan de managers maar ook aan de medewer kers, al voor het gesprek uitgereikt. Gerritsen Per afdeling verschillend Bij de Rabobank in Emmen is inmiddels een begin gemaakt met de opzet van de be oordelingsgesprekken nieuwe stijl. In over leg met het management is het aantal PSD- kenmerken waarover afspraken zullen wor den gemaakt, beperkt tot vier. Enerzijds omdat men zeven wel erg veel vond, an derzijds omdat deze vier - klantgerichtheid, initiatief, omgevingsbewustzijn en con tracterend-voor alle functies gelden. Ver volgens is de lijnmanagers gevraagd deze criteria per afdeling uit te werken. Daaruit kwam naar voren dat begrippen als initië rend of contracterend per afdeling een an dere invulling verdienen. Alle opmerkin gen zijn vervolgens samengevat en, aange vuld met hetgeen Rabobank Nederland erover denkt, op papier gezet. Aan de hand daarvan wordt getracht om, met respect voor het eigene van iedere afdeling, toch tot één visie, één 'begripsvertaling', te ko men. De medewerkers zijn door middel van in formatiebulletins op de hoogte gebracht en gehouden van de komende veranderingen. Bovendien heeft de directeur tijdens een bijeenkomst nog eens uit de doeken gedaan wat de achterliggende doelstelling is van Vi sie '98 en van de herpositionering van de Rabobank. Koos de Vent, hoofd Perso neelszaken: 'Zonder het hoe en waarom daarvan kun je je medewerkers natuurlijk niet vertellen wat van hen wordt verwacht.' Van verschillende kanten zijn positieve ge luiden opgevangen over de gevolgde werk wijze. van der Hoop: 'Zo kunnen beide partijen zich op het gesprek voorbereiden. Mochten er vragen zijn, of onduidelijkheden, dan kun nen die worden besproken. De manager moet zich in ieder geval zo voorbereiden dat hij voorbeelden kan geven van de gedragsken merken, die passen bij de opstelling van de Rabobank. Hij is er niet door te zeggen: ik vind dat je meer initiatief moet tonen. Dat is te abstract. In plaats daarvan zou hij kunnen zeggen: ik wil graag dat je volgend jaar vaker aan klanten voorstellen doet over produkten waaraan ze niet gedacht hebben. Op die ma nier begrijpt de medewerker beter wat het ma nagement bedoelt dan als wordt gezegd: ik wil dat je meer initiatief toont.' Tweeledig doel Vanzelfsprekend zullen medewerkers tijdens de lopende gesprekken nog niet worden be oordeeld op de nu geselecteerde PSD-ge- dragskenmerken. Gerritsen van der Hoop: 'Het beoordelingsgesprek heeft een tweeledig doel. Op de eerste plaats is het een beoorde ling van de medewerker over de afgelopen pe riode. Daarbij was dus nog geen sprake van extra aandacht voor de PSD-gedragskenmer- ken en die zullen in het oordeel dan ook niet worden meegenomen. Ten tweede is het ge sprek taakstellend voor de komende tijd. In dat kader zullen de geselecteerde kenmerken zeker aan de orde komen. Niet als enige, maar ze staan wel centraal.'

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1994 | | pagina 3