Uit de media 12 Media Blad Leasevisie gerestyled Meer dan 380 'Lezers' in de maak ISWOP: nieuw voor jongeren Klantgericht ondernemen op tv Eerste nummer Klant Bank Inschrijving Foster- Centurions-Loop RABOBAND NUMMER 21/31 OKTOBER 1994 De Lage Landen Autolease heeft haar magazine Leasevisie ingrijpend aangepast. Uitgangspunt daarbij was, dat de relaties van de autoleasemaatschappij in méér zijn geïnteresseerd dan in technische informatie over de auto. Bovendien wil De Lage Landen Autolease het blad een grotere bewaarfunctie geven. De nieuwe Leasevisie schotelt re laties, bestuurders en hun familie afwisselende en boeiende artike len voor in een aantrekkelijke vorm. Natuurlijk blijven de auto en autorijden een belangrijke plaats innemen in het blad. De eerste vernieuwde uitgave ver schijnt op 19 november. Het blad gaat vanaf volgend jaar vier keer per jaar naar de relaties. Het ver vult niet alleen een belangrijke rol bij het verstevigen van de band tussen De Lage Landen Autolease en haar relaties. Ook voor plaat selijke banken is het een belang rijk ondersteunend instrument, bijvoorbeeld bij acties voor auto- leaseprodukten. Leasevisie is daar om voortaan te bestellen in Best. Een set van 20 exemplaren kost f 90,-. Het bestelnummer is 1459. De bank ontvangt dan de laatste uitgave. De belangstelling voor de jaarlijkse kunstaanbieding voor Rabobankmedewerkers was volgens de afdeling Kunstzaken overweldigend. Op 22 oktober, de uiterste besteldatum, bleek dat precies 385 medewerkers het bronzen beeldje 'De Lezers' hadden besteld. De afdeling Kunstzaken had op zo'n 200 bestellingen gerekend, kunstenaar Eric Claus verwachtte er rond de 50. De consequentie van het procédé - cire perdue, de 'verloren was'-methode - is dat de beeldhouwer 385 keer dezelfde vorm in was moet boetseren. De gietvormen zijn namelijk maar één keer bruikbaar. Elke besteller krijgt dus in de week van 28 november een uniek exemplaar. Over de prijs van de sculptuur, f 250,-, is bij een aantal medewerkers verwarring ontstaan. Bij bestelling is f 125,- van de rekening afgeschreven, ter wijl er bij aflevering nog eens f 125,- wordt afgeschreven. Medio december verschijnt de eerste ISWOP. Het is een nieuw, onvoorspelbaar medium voor houders van een Rabo JongerenRekening van 12 tot en met 17 jaar. ISWOP is de opvolger van het blad 'Mijn Geld' en komt vier keer per jaar uit. Doel van ISWOP is het bevesti gen van de relatie met jongeren. Tekst en vormgeving zijn afge stemd op de belevingswereld van jongeren en sluiten aan bij de overige communicatiemateria len van de Rabobank voor de jongerenmarkt. ISWOP valt op door de wisselende vorm en door verrassingen en aanbiedingen met kortingen. 'Fun' is de hoofd zaak, maar waar dat past, wordt ook informatie over geldzaken gegeven. Terugkerende thema's zijn muziek en moderne com municatie. In de eerste ISWOP, die is voorzien van een pakketje ansichtkaarten, wordt onder meer informatie gegeven over de nieuwe huisstijl. Sinds vorige week zendt Teleac elke woensdagavond van 23.40 tot 0.10 uur op Nederland 2 de cursus 'Klantgericht ondernemen' uit. Van deze cursus, die uit acht delen bestaat, worden videocassettes vervaardigd waarop alle uitgezonden programma's zijn vastgelegd. De cursus 'Klantgericht onder nemen' laat zien hoe grote en kleine bedrijven en organisaties omgaan met hun klanten. Aan de orde komen onder andere de omslag van produktgericht naar klantgericht denken en de wer ving en selectie van klantgerich te medewerkers. Andere onder werpen zijn de inrichting van de organisatie, het assortimentsbe leid en de wijze van communice ren. Ook wordt aandacht besteed aan klantbehoud, klachtenaf handeling, kosten/batenanalyse en klantonderzoek. Meer infor matie over de cursus, die in 1995 wordt herhaald, bij Teleac, tele foon (030) 946946. Deze week verschijnt het eerste nummer van Klant Bank. Het blad is een samenvoeging van Bank en Particulier op Weg en Bank en Bedrijf. Deze integratie is een logische stap bij het implementeren van het nieuwe beleid Visie '98. De nieuwe strategie voor de particulieren- en de bedrijven- markt verdeelt de markt in vijf behoeftesegmenten. Deze segmenten, Basisvoorzieningen, Eigen Huis, Financiële Ad visering, Relatiebeheer en Bedrijvenadviesgroep, hebben in het nieuwe blad een eigen katern. Het blad verschijnt wekelijks. De inschrijving voor de Foster Parents-Centurions-Loop is geopend. Inschrijfformulieren kunnen telefonisch (030- 902786) of per fax (030- 901904) worden aangevraagd bij de afdeling Sponsoring. Medewerkers van de Rabobank kunnen voor f 5,- per persoon deelnemen aan de loop, die op vrijdag 30 decem ber om 12.30 uur van start gaat in het Amsterdamse Bos. De Rabobank treedt op als spon sor van de Foster Parents-Cen turions-Loop en introduceert tij dens het evenement de nieuwe huisstijl bij de eigen medewer kers en relaties van plaatselijke banken. De opbrengst van de Foster Pa- rents-Centurions-Loop komt ten goede aan de financiering van de sportontwikkeling in en een daarbij horende infra structuur voor de jeugd in Bur- kinaFaso (West-Afrika). Er wordt gelopen over drie afstanden: 'Ten Miles' en 'Fun Runs' van vier en acht kilometer. >- Sinds kort is er een vereni ging, Consument en Geldza ken, die de belangen van de bankklant behartigt. Tevens geeft men onafhankelijke ad viezen over bijvoorbeeld spa ren. Leden van Consument en Geldzaken betalen f 35,- per jaar, de vereniging heeft eigen juristen die kunnen procede ren. De Postbank is door de Ge schillencommissie Bankzaken veroordeeld tot het betalen van een schadevergoeding van f250 wegens het schenden van privacy. Het betrof een klacht van een vrouw die wilde afre kenen met haar pinpas. De automaat gaf aan dat ze saldote kort had, maar ook werd voor de overige klanten zichtbaar wat ze nog wél te besteden had. >- Credit Lyonnais meldde via grote advertenties in Franse dagbladen: 'zie hier de slechte cijfers waar heel de wereld op heeft gewacht'. De Nederland se dochter CLBN wordt verant woordelijk gehouden voor de slechte resultaten. De verzekeraar Stad Rot terdam gaat een deel van zijn hypotheekportefeuille onder brengen in een nieuwe hypo theekbank, die het samen met de Nationale Investerings bank opricht. Op langere ter mijn gaat deze joint venture, SR Hypotheken genaamd, ook woninghypotheken verstrek ken. >- De dorpsbankier heeft nog bestaansrecht, dat bewijst de Coöperatieve Voorschotbank in Oldeberkoop: één van de kleinste zelfstandige banken in Nederland. In weerwil van de tijdstroom zoekt de bank geen samenwerking of fusie, maar versterkt op eigen kracht de po sitie in de regio. Bovendien zoekt de bank expansie in en rond Heerenveen. Stabilisatie en behoud van klanten staan voorop bij de bank. Na het Air Miles-spaarplan van V&D, Shell, AH en ABN Amro is een tweede reisspaar- plan op komst. Initiatiefnemer Trend Groep onderhandelt daarover met een aantal su permarkten, Texaco en Weh- kamp. De bedoeling is dat con sumenten bij besteding van een bepaald bedrag spaarze- geltjes krijgen, die zij kunnen inwisselen voor een reis van touroperator OAD. Verzorgd door Bibliotheek en Documentatie

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1994 | | pagina 16