Uit de bank geklapt 8 Forum Digitale snelweg K| m Ziekenfonds en particulier Dag van het Aandeel Wanneer komt de chipcard? RABOBAND NUMMER 21/31 OKTOBER 1994 Wat is de digitale snelweg en wat doet de Rabobank ermee? 'Straks gewoon gebrui ken', zegt drs. Bart Bak ker (op Internet als auro- ra@knoware.nl), in zijn rol als technologiever kenner van Rabobank Nederland. 'De Amerikaanse overheid maakt een plan voor een Information Infrastructure, een digitale information superhighway, ofte wel een digitale snelweg. Iedere Amerikaan moet daarmee in staat zijn te werken waar hij wil, het best mogelijke onderwijs te volgen en de best verkrijgbare gezondheidszorg. Het budget is US$ 2,75 miljard voor dit jaar en US$ 3,55 miljard voor 1995. Omdat wij in Europa niet willen achterblijven - en zeker niet in Nederland met zijn informatie-tradi tie - is het begrip plotseling in de mode. In ons land zijn dit najaar maar liefst zeven congres sen over de digitale snelweg, de informatie infrastructuur van de toekomst. Niemand weet nog hoe die eruit zal zien en waarvoor die zal worden gebruikt: 500 tv-kanalen? KPN? kabelexploitanten? energiebedrijven? NS? mediabedrijven? uitgeverijen? de politiek? Iedereen is aart het zoeken en aftasten. De Rabobank kijkt ernaar en springt op de kar als er meer duidelijkheid ontstaat. Intussen zitten we bovenop de ontwikkelingen die op korte termijn relevant zijn. Zo maken wij bijvoor beeld deel uit van één van de consortia die naar de tweede concessie voor mobiele tele fonie GSM dingen. En ook zijn we aanwezig op de digitale snelweg die er al is, Internet, een wereldwijd netwerk met zo'n 20 miljoen gebruikers. Dit onder meer om een vinger aan de pols te hebben met betrekking tot ontwik kelingen rond toegang, beveiligd gegevens verkeer en betaalmogelijkheden.' Onlangs introduceerde Het Zilveren Kruis een ziekenfondspakket, waarbij iedereen zich 'particulier' kan verzekeren. Komt Interpolis ook met iets dergelijks, zodat werknemers met een inkomen onder de ziekenfondsgrens een collectieve ziektekostenverzekering kunnen afsluiten? 'Die kans is inderdaad vrij groot', aldus direc teur NV Interpolis Zorgverzekeringen Joop Blom. 'De overheid staat een naar elkaar toe groeien van de ziekenfondsverzekering en de particuliere ziektekostenverzekering voor. In de loop van 1995 zullen Rabobank Nederland en Interpolis dan ook een onderzoek starten om te zien of die gewenste nieuwe situatie per 1 januari 1996 te bewerkstelligen is voor alle medewerkers van de Rabobankorganisatie en hun gezinsleden.' De bankwereld is in beweging. Er gebeurt veel. Steeds weer komen we voor verrassingen te staan. Al werk je bij een bank, niet altijd is duidelijk wat de betekenis van bepaalde zaken of woorden is. In de rubriek 'Uit de bank geklapt' de antwoorden op vragen als 'Wat betekent dit?', 'Waarom gebeurt dat?' en 'Wat zit er nog meer achter?'. Vragen worden beantwoord door deskundigen. Het adres: Redactie Raboband, Uit de bank geklapt, interne adrescode UCR 519, fax (030)901904. Doet de Rabobank mee aan de Dag van het Aandeel? 'Jazeker', antwoordt Wil- lemien Veldman-Mars man van Iris, 'al jaren. De Dag van het Aandeel, dit jaar op 18 november, is een belangrijk evene ment voor mensen met een voorkeur voor het beleggen in individuele fondsen zoals Ak- zo en Philips. Zij zijn interessant voor ons omdat de beleggingsdienstverlening, be staande uit de beleggingsfondsen van de Ro- beco Groep en commissionairsdiensten, een kerndienst is. We willen ons commissio- nairsbedrijf actiever promoten. Belangrijkste reden is de rentabiliteit voor de banken. Be leggende cliënten houden - naast hun beleg gingen - vaak hoge spaarsaldi aan en nemen ook andere produkten en diensten af op een voor de bank rendabele manier. Jammer ge noeg worden commissionairsdiensten ten onrechte nog te weinig met de Rabobank ge associeerd. We hebben ons als doel gesteld een stijging van het marktaandeel in de com missionairsdienstverlening van 50 procent, te halen voor eind 1997. Dat doen we op ver- De Rabobank is als enige grootbank aan- wezig op de Dag van het Aandeel. schillende manieren. Onlangs is bijvoorbeeld de campagne 'Toekomst met effect' gestart. Beleggingsadviseurs van de Rabobank krijgen van Iris concrete en praktische aanwijzingen om de commissionairsdiensten actief af te zetten. Kapstok daarvoor is het tijdschrift Ups and Downs, waarin we - net als in de gelijk namige advertentie - concrete aan- en ver koopadviezen geven, gebaseerd op de re search van Iris. We onderscheiden ons daar mee van alle andere Nederlandse banken. Als enige gebruiken we research als marketing instrument. Daarnaast hebben we met Eftel één van de snelste orderverwerkingssystemen in Nederland én we hebben gemotiveerde be leggingsadviseurs. Redenen genoeg om deel te nemen aan de Dag van het Aandeel. Het mot to waarmee we ons daar presenteren is ook Ups and Downs. In de stand laten we zien wat we in huis hebben en Juus de Kempenaer van Iris geeft 's middags twee keer een lezing over technische analyse en actuele marktont wikkelingen.' Laatst stond er in Raboband dat het nog wel even zou duren voor er een chipcard komt. In de krant staat nu dat er volgend jaar al een chipcard is. Hoe zit dat? 'In eerste instantie lijkt het krantebericht in tegenspraak met het arti kel dat in augustus in Raboband stond', ant woordt ir. Jos de Haas van Cards Chartaal Betalingsverkeer. 'Toch zijn zowel het artikel als de kranteberichten juist. Hoe kan dat? Aan het slot van het artikel wordt gemeld, dat de Nederlandse banken nog geen definitieve keu ze hebben gemaakt over de chipcard in het betalingsverkeer. Met name internationale samenwerking vindt de Rabobank erg be langrijk. Dit om op termijn de chipcard ook buiten de grenzen te kunnen gebruiken. Na de zomer is ten aanzien van de internationale af spraken omtrent standaardisatie zodanig voortgang geboekt, dat begin oktober de Ne derlandse banken een definitieve keuze kon den maken. Dat is inmiddels ook gebeurd en dit heeft geleid tot de aangehaalde berichten in de krant. Door deze interbancaire besluit vorming is het mogelijk om vanaf de tweede helft van 1995 te starten met de daadwerke lijke introductie van de chipcard in het be talingsverkeer. Daarbij is dan wel uitgegaan van een voorspoedige voortgang van de ver dere ontwikkeling van kaarten, terminals en systemen. Nieuwe betaalvormen vragen over het algemeen een ruime gewenningsperiode van de gebruikers. Na introductie zal het dan ook nog zeker een aantal jaren duren voordat een duidelijke vervanging van contant geld optreedt. Daarop werd dan ook gedoeld toen in Raboband werd aangehaald dat ik niet geloof in een cashless society op korte ter mijn.'

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1994 | | pagina 12