De Caar: 'We moeten van volgers initiatiefnemers worden' 7 Achtergrond RABOBAND NUMMER 21/31 OKTOBER 1994 De Caar, de Centrale Adviesraad Arbeidsaangelegenheden Rabobank- organisatie, bestaat tien jaar. In die periode is er veel gebeurd in de organisatie. Dat heeft grote invloed gehad op het werk van de Caar. Een aantal jaren geleden mocht de Caar nog adviezen uitbrengen over prettige nieuwe arbeidsvoorwaarden, bijvoorbeeld de invoering van het partner pensioen en een bijdrage voor kinderopvang. Nu worden regelingen ingetrokken, zoals de kindertoeslag op het vakantiegeld. Op 8 november viert de Caar zijn tienjarig bestaan met een seminar over 'Arbeidsver houdingen in de toekomst en de rol van de medezeggenschap daarin'. Als iedereen er is, zitten er aan de vergadertafel van de Caar 32 mensen: Oe WERKNEMERSDELEGATIE MET 21 MEDEWERKERS VAN PLAATSELIJKE BANKEN EN TWEE LEDEN VAN DE OR van Rabobank Nederland. De werkgeversdelegatie Mn een Hoofddirectielid, twee directeuren van PLAATSELIJKE BANKEN EN TWEE LEDEN VAN DE BEHEERSCOLLEGES VAN PLAATSELIJKE BANKEN. Daarnaast de voorzitter - tevens voorzitter van de Raad van Beheer - DE AMBTELIJK SECRETARIS, HET HOOFD CDP EN HET HOOFD ARBEIDSVOORWAARDEN EN RECHTSPOSITIE. De veranderde omstandigheden vragen om een andere manier van functioneren van de Caar. Zowel de werkgevers als de werkne mers vinden dat. De werknemersdelegatie is vorige maand drie dagen bijeen geweest om over de toekomst te praten. Beide partijen vinden dat de Caar meer een kritische spar ringpartner moet worden. De taak van de Caar was en is officieel 'het gevraagd en on gevraagd advies uitbrengen over het sociale beleid binnen de Rabobankorganisatie in rui me zin, daaronder mede begrepen de sociale aspecten van het algemene bedrijfsbeleid.' Vroeg geïnformeerd 'In het verleden werden zaken doorgaans pas in de laatste fase van de besluitvorming aan de Caar voorgelegd', zegt ambtelijk secretaris drs. Rob Hezemans. 'Nu wordt ernaar gestreefd al in een vroeg stadium, voordat er beslissingen worden genomen, informatie aan de Caar te geven. Een voorbeeld hiervan is een inleiding van het hoofd Centrale Dienst Personeel, De Jong, over een onderzoek naar een nieuw Per soneels Registratie Systeem. De Caar heeft in de laatste vergadering over dit onderwerp gedis cussieerd en de mening van de Caar zal worden meegenomen in het verdere beslissingstraject.' Tijdsbeslag Zo'n 48 mensen hebben, verspreid over het land, zitting in de regiocommissies van de Caar. 'Dat zijn onze vooruitgeschoven pos ten', meldt de voorzitter van de werknemers delegatie Bob Kagenaar. 'Men weet de Caar- leden goed te vinden als er problemen zijn. Zij worden regelmatig op de bank gebeld als er iets speelt. Dat kost tijd. En dat strookt wel eens niet met het steeds drukker wordende werk op de plaatselijke bank. Het toenemen de tijdsbeslag geldt zeker ook voor de afge vaardigden van de regiocommissies, die zit ting hebben in de Caar. Dat vraagt begrip van de directies van de banken waar de leden wer ken. Maar zelf kunnen we natuurlijk ook een bijdrage leveren. Bijvoorbeeld door bijeen komsten die de regiocommissies organiseren, centraal voor te bereiden. Dan zitten we op één lijn én het spaart tijd.' Verkiezingen 'In 1996 zijn er weer verkiezingen voor de Caar', meldt Kagenaar. 'We overwegen een profielschets te maken van een ideaal Caarlid. Als daaraan wordt voldaan, kunnen we pro fessioneler werken en komen we zowel naar de achterban als naar de top van de bank geloof waardiger over. We moeten ook verpersoon lijken. Dat past mooi bij de P van PSD, Per soonlijk, Samenwerken en Deskundig. Bij ver kiezingen, die elke vier jaar worden gehou den, gaat een circulaire uit waarin informatie wordt gegeven over de mogelijkheid zich ver kiesbaar te stellen voor de regiocommissie. Ook Raboband schrijft erover.' Verdeelsleutel In de regiocommissies zitten vertegenwoordi gers van banken met een OR en van banken die geen OR hebben. Ook de OR van Rabo bank Nederland vormt een regiocommissie. Volgens een verdeelsleutel, die afhankelijk is van het aantal medewerkers in de regio, wordt een aantal kandidaten gekozen. Dat gebeurt door de ondernemingsraden en alle mede werkers van banken zonder ondernemings raad. De uiteindelijk gekozen regiocommissies vaardigen mensen af naar de werknemersde legatie van de Caar. Het aantal afgevaardigden is ook weer afhankelijk van het aantal mede werkers in de regio. 'Helaas is het aantal men sen dat zich kandidaat stelt meestal niet groot', meldt Hezemans. Als tussentijds een lid op stapt, bijvoorbeeld door verandering van functie of afscheid van de organisatie, dan wordt degene die bij de verkiezingen de mees te stemmen van de niet-gekozen kandidaten behaalde, gevraagd deze taak over te nemen. Werkgevers De leden van de werkgeversdelegatie van de Caar worden voorgedragen door de Centrale Kringvergadering. Theo Martens, directeur van de Rabobank Roosendaal, is één van hen. 'Partnership wordt steeds belangrijker binnen de organisatie. De Caar kan daarin een be langrijke rol spelen door een open en eerlijk overleg. Werkgevers en werknemers hebben gezamenlijke uitgangspunten en belangen. Dat betekent dat de Caar meer dan voorheen richting zou moeten geven aan ontwikkelin gen, en duidelijk moet sturen. Niet alleen pra ten over instrumenten die in ontwikkeling zijn, maar over richtingen en voorwaarden.' Breed draagvlak 'De mening van de Caar is uiterst nuttig voor de Raad van Beheer bij het nemen van beslui ten', vervolgt Martens. 'Als werknemers en werkgevers in de Caar negatief zijn over een bepaald idee, dan moet dat zwaar meetellen. Dan moet men zich serieus afvragen of het wel een draagvlak in de organisatie heeft. De mening van de Caar wordt ingegeven door er varingen in de dagelijkse praktijk. De leden hebben goed zicht op valkuilen en ontwikke lingen. De mening van de Caar komt ook voort uit discussies met de achterban en op de eigen bank, we weten waarover we praten. De Caar beslist weliswaar niet over zaken, maar de stemming in de Caar over een onderwerp moet een grote rol spelen bij afwegingen.' Onderwerpen komen eerst aan de orde in de REGIOCOMMISSIES en worden vervolgens besproken in de WERKNEMERSDELEGATIE en afzonderlijk in de WERKGEVERSDELEGATIE. Uiteindelijk komen de STANDPUNTEN BIJEEN IN DE VERGADERING VAN DE COMPLETE CAAR, DIE ZES KEER PER JAAR IN UTRECHT BIJEEN KOMT.

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1994 | | pagina 11