Spe<ta<ulaire show zal nieuw tijdperk inluiden 7 Huisstijl RABOBAND NUMMER 20/17 OKTOBER 1 994 De komende weken zullen in het teken staan van de huisstijlshows. 37.820 Medewerkers en 4.907 bestuurders van de Rabobankorganisatie kunnen deze unieke theatershow bijwonen. Een spectaculaire openingsact, cabaret en muziek wisselen informatie over de positionering en de nieuwe huisstijl af. De negen informatie- en amusementsbijeenkomsten luiden een nieuw tijdperk voor de Rabobankorganisatie in. Niet alleen wat betreft het uiterlijk. Het nieuwe particulieren- en bedrijvenbeleid heeft een enorme impact op de manier van werken in de Rabobankorganisatie. >- 'Het is uniek in de geschiedenis van de Rabo bank dat alle medewerkers en bestuurders de mogelijkheid krijgen één en dezelfde bijeen komst te bezoeken. Niet allemaal tegelijk na tuurlijk, want zalen van die omvang bestaan niet. Maar iedereen is welkom op één van de negen avonden, mits hij een uitnodiging bij zich heeft', vertelt Tonko Tomeï van Commu nicatie. Hij is belast met de samenstelling van het programma voor de huisstijlshows. 'Het is een bijeenkomst, waarop veel informatie over de positionering en de nieuwe huisstijl wordt gegeven, maar het wordt vooral ook een leu ke avond. We hebben er alles aan gedaan om een wervelende theatershow te produceren, waarin de informatie over de huisstijl een aan gename plaats heeft gekregen. Dus géén saaie avondvullende presentaties. Met muziek, cabaret en videobeelden is een spectacu lair en afwisselend programma samengesteld. We hebben onder meer Peter Lusse, van 'Vrienden voor het leven', weten te strikken. Aan het einde van de bijeen komst krijgt iedereen een herinnering aan de ze show mee naar huis. Wat dat is, blijft nog even een verrassing.' Geen éénrichtigingsverkeer Tomeï: 'Alleen de openingsact is al bijzonder. Die is nog nooit in het theater of op televisie vertoond. Daarna neemt of Herman Wijffels, voorzitter van de Hoofddirectie, of Wim Me ijer, voorzitter van de Raad van Beheer van Rabobank Nederland, of Wim van den Goor- Muziek, cabaret en videobeelden maken de huisstijlshow tot een spektakel. bergh, lid van de Hoofddirectie het woord. Het wordt overigens beslist geen éénrichtingsver keer. We zijn met een cameraploeg het land in getrokken en hebben collega's opgeroepen al le vragen die er bij hen leven over de huisstijl voor het oog van de camera te spuien. Wijffels, Meijer en Van de Goorbergh zullen op de bij eenkomsten die soms zeer kritische vragen en opmerkingen beantwoorden.' Groot enthousiasme Een groot aantal banken heeft te kennen ge geven, dat zij het belangrijk vinden dat zoveel mogelijk medewerkers de huis stijlshow bezoeken. Ze huren daarom centraal bussen en heb ben de collega's opgeroepen mee te gaan. Nanda Westerweele, di rectiesecretaresse bij de Rabo bank Reimerswaal: 'Op de bij eenkomst waarop werd verteld dat de huisstijlshow voor onze bank op 1 november wordt gehouden, bleek een groot enthousiasme bij mijn collega's. Ik heb zelf wel wat van de huisstijl gezien en er over gelezen. Het lijkt me heel leuk om er naar toe te gaan. Onze bank vindt het belangrijk dat we met z'n allen gaan. Iedereen is gevraagd 1 november vrij te houden.' Informatie én amusement Alle neuzen dezelfde kant op Wouter Schuitema, directeur van de Rabobank Leeuwarden, heeft hoge verwachtingen van het niveau van de show. 'De Rabobank Leeuwarden behoort tot de 200 banken die op 2 januari de nieuwe gevelreclame al hebben. We willen dat met veel bombarie onthullen. Intern zijn we via speciale bijeenkomsten de medewerkers al aan het informeren over het waarom en hoe van de nieuwe huisstijl en het nieuwe Particulieren- en Bedrijvenbeleid. Het gaat niet alleen om een nieuw woordmerk en beeldmerk. Het gaat om een totaal andere werkwijze voor de hele orga nisatie. De huisstijlshow kan helpen alle neuzen dezelfde richting uit te krijgen, maar dan moet het wel een uiterst dynamisch gebeuren zijn.' Persoonlijk vertellen 'Het is heel goed als de makers van het beleid de medewerkers persoonlijk vertellen wat de ge dachte is achter de nieuwe huisstijl', begint Jo- lande Piree, pr- en communicatie-adviseur bij de Rabobank Roosendaal. 'Want het beeld van de bank wordt heel nadrukkelijk bepaald door de mensen die er werken. Die moeten dan ook goed op de hoogte zijn van het hoe en het waar om, zodat ze dat ook aan de klanten kunnen la ten zien.' Zij ziet de huisstijlshow als een aftrap. 'De huisstijlshows kunnen ondersteunend zijn voor het management, maar eigenlijk moet de bank er het hele jaar continu mee bezig zijn.' Menselijk kapitaal 'De belangrijkste doelstelling rond de vernieu wingen is het menselijk kapitaal', vindt Alfons Smits, adjunct-directeur van de Rabobank Peter Lusse geeft op de negen huisstijl shows acte de présence. Schaijk-Reek. 'Door alle veranderingen de laat ste jaren is er links en rechts best wat onrust ontstaan. Het zal een hele toer zijn om ieder een van de noodzaak van de cultuurverande ring te doordringen en over te brengen wat er van hen verwacht wordt. Die regionale shows kunnen daar best een goede rol in spelen. Ho pelijk is de presentatie zo flitsend dat dat klei ne vlammetje bij iedereen overslaat. Daarop kan de bank dan zelf voortborduren. Want de follow-up is enorm belangrijk. Alle medewer kers en bestuurders moeten ervan overtuigd zijn dat we, in ons eigen belang, met zijn allen die vernieuwende bank moeten maken.'

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1994 | | pagina 7