Nieuwe huisstijl getoetst door klankbordgroepen 6 Huisstijl Persoonlijke gevelstijl Briefpapier lokaal en internationaal RABOBAND NUMMER 20/17 OKTOBER 1994 Om de nieuwe huisstijl van de Rabobank op alle onderdelen goed door te kunnen voeren, is het van belang dat de nieuwe middelen worden getoetst aan de praktijk. Het projectbureau huisstijl heeft daarom 'klankbordgroepen' in het leven geroepen. Deze bestaan uit medewerkers van plaatselijke banken. Zij buigen zich over de nieuwe formulieren, lichtbakken, brochures, ontwerpen voor de output van geautomatiseerde systemen, de logistieke oplossingen en de voorstellen voor het gewenste gedrag van bankmedewerkers. Hun mening over de toepasbaarheid wordt vertaald naar maatwerk op lokaal niveau. Welke andere bank is zo diep geworteld in de plaatselijke gemeenschap als de Rabobank? Dat wordt als één van de sterke punten van de bank gezien. Die maatschappelijke rol zou moeten worden uitgenut. De nieuwe gevelreclame biedt de Rabobanken de mogelijkheid die lokale gebon denheid extra accent te geven. In de oranje balk onder het woordmerk kan de naam van het marktgebied waarin het kantoor werkt, worden vermeld. Banken die door een fu sie een lange statutaire naam hebben verworven, kunnen daarmee de lokale binding benadrukken. Zo wordt het kantoor van de Rabobank Vianen in Lexmond, Rabobank Lexmond. 'De Rabobank wordt zo voor de klanten heel persoonlijk en dichtbij. En er is geen enkele bank die zo veel recht heeft om die vestigingsnaam op de gevel te zet ten als de Rabobank', vindt Gert Sluis, leider van het huis stijlproject. >- De meeste klankbordgroepen zijn al een paar keer bij elkaar geweest. Margreet Klijn, se cretaresse van de Rabobank Zevenhuizen- Moerkapelle is erg tevreden over het functio neren van de klankbordgroep Human Resour ces Management. 'In eerste instantie was het voor mij, en waarschijnlijk ook voor vele ande ren, heel onduidelijk wat er met human re sources bedoeld werd. Daarom stond ik er vrij sceptisch tegenover. Nu ik er meer over gehoord heb, kan ik de kenmerken van de nieuwe stijl van optreden beter plaatsen. Ik zie nu ook dat het om eigenschappen gaat die de Rabobank- medewerkers over het algemeen wel in huis hebben. In de nieuwe huisstijl wordt er echter meer de nadruk op gelegd.' Informatie Wat de leden van de klankbordgroep Human Resources Management aanvankelijk nogal ge stoord heeft, was de gebrekkige informatie overdracht. 'De medewerkers kregen plomp verloren de circulaire over beoordelingsge sprekken op hun bureau. Dat riep natuurlijk weerstand op. We hebben als klankbordgroep dan ook onmiddellijk geadviseerd wat meer structuur in de communicatie te brengen. Ten slotte is het de bedoeling dat mensen gemoti veerd raken voor een nieuwe werkwijze. Die kritiek is goed opgepakt, we worden nu veel be ter geïnformeerd.' Positieve invloed Het valt Margreet Klijn op dat haar collega's steeds enthousiaster worden voor de nieuwe stijl van optreden. 'Misschien komt dat ook om dat onze directeur, Arno Lamot, in de project groep Human Resources Management zit. Er wordt in de wandelgangen heel veel over ge praat en men gaat beter begrijpen waar het nu écht om gaat. Dan zie je ook dat mensen er en thousiast voor worden. Dat is natuurlijk heel belangrijk voor het uiteindelijke slagen van het project.' Dat laatste is Rob Hogervorst, hoofd afdeling bedrijven in Someren, volledig met haar eens. Ook hij merkt dat collega's meer be trokken raken naarmate ze meer weten. Hand- en spandiensten 'Ik zie het eigenlijk als het verrichten van hand en spandiensten', meldt Hogervorst. 'Ik zit in de klankbordgroep Formulieren. We hebben daar onder andere voorgesteld om de kaartjes met bankgegevens af te schaffen en die informatie op de rekeningafschriften te vermelden. Of die sug gestie overgenomen wordt, weet ik niet. Eén keer ben ik gebeld met het verzoek het nieuwe lettertype uit te testen op de fax en op het ko pieerapparaat. Dat heb ik natuurlijk gedaan, maar ik zie zoiets niet als het leveren van een we zenlijke bijdrage aan de nieuwe huisstijl.' Kleine bijdragen van groot belang Alfons Krijnen, projectleider van het bureau huisstijl, meent echter dat juist deze kleine bij dragen van groot belang zijn. 'Mede op grond van het resultaat van zo'n testje hebben we be sloten de formulieren alleen in blauw vóór te bedrukken. In de praktijk moet alles goed func tioneren en zoals wij het bedacht hadden, was het niet goed. Dus doen we het anders. Zo blijkt steeds weer dat die ogenschijnlijk kleine din gen, die de plaatselijke banken op grond van hun ervaring inbrengen, van enorme waarde zijn.' Wel onderkent Krijnen dat de ene klank bordgroep actiever functioneert dan de andere. 'Dat heeft te maken met de korte doorlooptijd Medewerkers en directeuren van plaatselijke banken toetsen de huisstijl aan de praktijk. Het briefpapier ondergaat in het kader van de nieuwe huisstijl een schoonheidsbehandeling. Van de gelegenheid is gebruik gemaakt om brieven en enveloppen aan inter nationale correspondentienormen aan te passen. Adres en venster worden op het nieuwe briefpapier en de envelop pen links geplaatst. Rechts bovenaan het briefpapier wordt het beeldmerk geplaatst. Daaronder kan de naam van het marktgebied waarin het kantoor werkt, worden vermeld. Rechts onderaan op het briefpapier komt het woordmerk. Daaraan kan de statutaire naam worden toegevoegd. die we hebben voor het project. Bepaalde zaken moeten vóór 2 januari gerealiseerd zijn, waar door andere wat later aan de orde komen.' Prioriteiten stellen Ook binnen de klankbordgroep Informatica worden prioriteiten gesteld. Een lijst met tach tig voorstellen is gereduceerd tot vijftien con crete zaken die tot doel hebben de klantvrien delijkheid te verhogen. 'Daarvan kunnen er twee vóór 2 januari worden gerealiseerd', vertelt Chris van de Kaaden, medewerker In formatica Management van de Rabobank Utrecht. 'Het ene voorstel is om het nummer van de Rabofoon op de bankpas te vermelden en het andere is de rekeningafschriften begrij pelijker te maken voor de klant. Er staan nu al lerlei afkortingen op die voor een leek niet te begrijpen zijn. Dat kan eenvoudiger. Verder denken we mee over hoe je met informatica- technologie kunt bijdragen aan Persoonlijk, Samenwerken en Deskundig.' Veranderingen op termijn Dat aan het meedenken in de klankbordgroep heel veel vast zit wordt duidelijk wanneer Van de Kaaden de koppeling van databanken naar voren brengt. 'De Rabobankorganisatie bestaat uit allemaal autonome banken. De klant ech ter ziet de Rabobank als één bank. Hij begrijpt niet dat een geldopname bij een Rabobank in een andere plaats geld kost. Hij meent tenslot te klant te zijn van dé Rabobank, en niet alleen van een plaatselijke Rabobank. Koppeling van de databanken kan de oplossing hiervoor zijn.' Dergelijke ingrijpende veranderingen komen pas op termijn aan de orde. 'Het is wel leuk om daar nu al over na te denken binnen de klank bordgroep. Sommige ideeën leven bij veel mensen, zoals dat voorstel van het Rabofoon- nummer, en andere alleen bij een kleine groep. Door erover te praten krijg je inzicht in de praktijk van andere banken. En dat is heel in teressant en leerzaam.'

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1994 | | pagina 6