Arbeidsmarktbemiddeling krijgt duidelijk gezicht 5 Ontwikkelingen RABOBAND NUMMER 20/17 OKTOBER 1994 Met de invoering van een beursvloer, de inrichting van mobiliteitscentra en daarbij behorende faciliteitencentra in Utrecht en Eindhoven, bewandelt 'arbeidsmarktbemiddeling' nieuwe wegen. Op de beursvloer komen eens in de veertien dagen arbeidsmarktbemiddelaars bij elkaar om te trachten door middel van het inbrengen en verwerven van vacatures vraag en aanbod samen te brengen. De mobiliteitscentra zijn plaatsen van samenkomst voor medewerkers die hun functie zien veranderen of vervallen en deskundigen op het gebied van arbeidsmarktbemiddeling. Medewerkers die van baan willen of moe ten veranderen, staan er niet alleen voor. Bin nen de organisatie is veel deskundigheid en hulp, die gericht worden ingezet. Arbeids marktbemiddeling krijgt meer en meer ge stalte. Rabobank Nederland en de regio's Oost-Nederland en Haarlem zijn bezig met de inrichting van mobiliteitscentra. Naar ver wachting zullen er meer volgen. Grote groep 'Ik denk, dat we het niet over een handjevol mensen hebben', zegt Dirk Heinhuis, ar beidsmarktbemiddelaar van het regiokantoor Oost-Nederland. 'Er lopen veel mensen rond die zich afvragen wat nu precies 'werken in de toekomst' betekent.' Heinhuis is bezig met het opzetten van een zogeheten mobiliteitscen trum. In zo'n centrum is alles gericht op be middeling en begeleiding van de medewerker die een andere functie zoekt. Ook elders in het land zullen soortgelijke centra verschij nen. Decentraal, want arbeidsmarktbemidde ling vindt plaats in de directe nabijheid van de betrokken medewerkers. Voor plaatselijke banken zal het mobiliteitscentrum doorgaans op het regiokantoor komen. Voor Rabobank Nederland worden op dit moment in Utrecht en Eindhoven mobiliteitscentra ingericht. Eigen invulling 'Het ene mobiliteitscentrum is het andere niet', zegt Heinhuis. 'Bij Rabobank Nederland is bij voorbeeld geen sprake van allemaal auto- Op de beursvloer trachten arbeidsmarkt bemiddelaars vraag en aanbod op de in terne arbeidsmarkt bij elkaar te brengen. nome afdelingen. Ik zie de banken in regio Oost-Nederland als een verzameling van on geveer 120 zelfstandige ondernemingen. Ieder lost problemen op de eigen manier op. Ook op het gebied van arbeidsmarktbemiddeling zal het management van een lokale bank eerst kijken of er zelf oplossingen gevonden kunnen worden. De bemiddeling van het regiokan toor treedt pas in werking als daarom wordt gevraagd. In het mobiliteitscentrum dat hier in Oost-Nederland wordt opgestart, brengen we onze expertise in, maar ook die van exter ne adviseurs. We willen een regiefunctie ver vullen voor de banken die te maken krijgen met medewerkers die buiten de organisatie een baan zoeken. Wij willen de begeleiding overnemen. Ook willen we controle hebben op de kwaliteit van de externe bureaus die worden ingeschakeld. Dat kan iedere bank na tuurlijk zelf blijven doen, maar wij kunnen die zorg ook overnemen en invullen vanuit onze deskundigheid. We kunnen de vinger aan de pols houden en er voor zorgen dat de medewerker die om bemiddeling heeft ge vraagd ook vanuit onze organisatie de opti male begeleiding krijgt. Zo iemand is, zolang J de bemiddeling duurt, immers gewoon in dienst van onze organisatie.' Inloopcentrum Het mobiliteitscentrum in de regio Oost-Ne- derland moet ook een 'inloopcentrum' wor den. 'Zo noem ik het maar even', zegt Hein- huis. 'Het moet allemaal nog gestalte krijgen. Ik stel me voor dat iemand die zich wil oriënteren j er even binnenloopt. Hij vindt er de in- en ex- terne vacatures, literatuur, informatie van wer- vings- en selectiebureaus en er zou een com- puter kunnen staan, waarmee een eenvoudige zelftest kan worden uitgevoerd. We gaan op korte termijn met deze opzet proefdraaien.' Faciliteitencentrum Om de decentrale arbeidsmarktbemiddeling van dienst te zijn, wordt in Utrecht en Eind hoven gewerkt aan de inrichting van faciliteiten centra: ruimtes waar trainingen en workshops kunnen worden gegeven of waar een sollicita tiecursus kan worden gevolgd. Een plaats ook waar documentatie kan worden geraadpleegd en waar gebruik kan worden gemaakt van de expertise van arbeidsmarktbemiddelaars en ex terne loopbaanadviseurs. Het faciliteitencen trum is zowel bedoeld voor medewerkers van Rabobank Nederland als voor lokale banken. Behoefte peilen 'Voor we beginnen met het zelf opzetten van een mobiliteitscentrum, gaan we met vijf mede werkers gebruik maken van het faciliteitencen trum in Utrecht', zegt Ingrid van Houdt, ar beidsmarktbemiddelaar in de regio Haarlem. 'Daar is alles aanwezig wat we nodig hebben. En intussen kunnen we onze behoefte peilen. Mis schien blijkt straks wel dat we drie mobiliteits centra moeten openen. Voor het overige komen onze plannen sterk overeen met die van Oost- Nederland. Medewerkers die gebruik willen ma ken van arbeidsmarktbemiddeling doen dat op vrijwillige basis. Ze moeten er achter staan en eventueel bereid zijn een functie buiten de or ganisatie te aanvaarden. Anders heeft bemidde ling weinig zin. Ik zie ook goede mogelijkheden in het op proef gaan werken bij een andere werk gever. Zo kan worden gekeken of het werk en de sfeer bevallen. Is dat niet zo, dan zoeken we ver der. Dankzij deze manier van werken houden we goed contact met medewerkers die bezig zijn van baan te veranderen.' In-, door- en uitstroom Klantgericht werken, de (potentiële) klant benaderen met verkooptechnieken of an ders gezegd: actief'de boer op gaan'. Dat is de houding die meer en meer wordt ge vraagd van medewerkers van de Rabobank- organisatie. De plaatselijke banken kennen projecten als Delta. Bij Rabobank Neder land wordt op dit moment Focus uitge voerd, het reorganisatieplan van het Werk gebied Aangesloten Banken (WAB). Binnen de organisatie neemt de vraag naar com mercieel denkende, extraverte mensen toe. Niet iedereen zal aan de nieuwe eisen kun nen voldoen en opnieuw een plaats vinden in de organisatie. Er komt een instroom op gang van nieuwe, gekwalificeerde, breed in zetbare medewerkers en een door- en uit stroom van medewerkers naar functies die beter aansluiten bij hun bekwaamheden.

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1994 | | pagina 5